بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مهمترین مباحث در مدیریت اکوسیستمهای کشاورزی، حفظ و توسعه تنوع زیستی میباشد. تنش شوری میتواند موجب کاهش فعالیتهای زیستی خاک و در نتیجه باعث از بین رفتن تنوع زیستی شود. پژوهش حاضر میکوشد تفرق ویژگیهای زیستی خاک را براساس شاخصهای تفرق در سه سطح شوری کم - EC < 2ds/m - ، متوسط - EC = 2 -4 ds/m - و زیاد - EC = 4 - 8 ds/m - بررسی کند. به این منظور، تعداد 63 نمونه خاک سطحی در پاییز سال 1394 از باغهای پسته در دشت کرمان - زرند برداشت شد و ویژگیهای زیستی خاک شامل تنفس میکروبی و سهم کربن میکروبی تعیین شدند و شاخصهای تنوع از جمله شانن، غنا و یکنواختی محاسبه و مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان دادکه شوریهای مختلف بر ویژگیهای زیستی خاک تأثیر دارد و با افزایش شوری خاک، تمامی شاخصهای تنوع کاهش پیدا کردند. بر این اساس میتوان اذعان نمود که، شوری های مختلف بر روی تنوع زیستی خاک مؤثر است.

کلمات کلیدی: تنوع زیستی، کیفیت خاک، ویژگیهای بیولوژیکی، شوری خاک.

مقدمه

اگرچه به طور عمده برای جزء زنده - تنوع زیستی - استفاده میشود، اما این واژه به طور گسترده در مطالعات زیستمحیطی مورد استفاده قرار میگیرد . - 8 - تنوع زیستی بیانگر تنوع حیات در کره زمین است و کلیه تغییرات زیستی ازسطح ژن تا بوم نظام را در بر میگیرد . - 6 - جلوگیری ازکاهش چشمگیر تنوع بیولوژیکی در چشماندازهای کشاورزی، نیاز به ایجاد و توسعه رهیافتهایی جهت مدیریت پایدار دارد . - 17 - به همین جهت، مطالعه تنوع زیستی کشاورزی و حفاظت از آن،در سالهای اخیر مورد توجه بومشناسان کشاورزی بوده و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است 11 - و . - 15 در محیطهای طبیعی آب و خاک، فاکتور شوری یکی از فاکتورهای تعیین کننده تنوع زیستی محسوب میشود.

خاکهای بیش از0/2 درصد نمک محلول، خاک شور نامیده میشوند که در سراسر جهان و به ویژه مناطق خشک به میزان فراوانی وجود دارند. - 1 - تنش شوری یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر فعالیتهای موجودات خاکزی و در نتیجه ویژگیهای زیستی خاک میباشد. Sardinha و همکاران - 2003 - مشاهده کردند که با افزایش سطح شوری از 2/2 به 13/2 میلیگرم نمک در گرم خاک، تنفس خاک از 41/7 به 16/3 میکروگرم کربن در هر گرم خاک کاهش یافته است . - 12 - بنابراین با توجه به اهمیت تنوع ویژگیهای بیولوژیکی به منظور فراهم آوردن اطلاعات بنیادی و بسترسازی برای مطالعات کاربردی و وسیعتر، تحقیق حاضر به منظورمطالعه میزان تنوع زیستی خاک با توجه به سطوح مختلف شوری در باغهای پسته در دشت کرمان - زرند انجام شد.

مواد و روشها

منطقه مورد مطالعه در شمال غربی استان کرمان، دشت کرمان - زرند بین مختصات جغرافیایی 30° 24´ تا 30° 41´شمالی و56° 38´ تا 56° 56´ شرقی قرار گرفته و مساحتی حدود 185 کیلومتر مربع را میپوشاند. پسته، مهمترین محصول این منطقه میباشد و شرایط اقلیمی منطقه برای پسته کاری مناسب است. متوسط بارندگی سالانه، درجه حرارت و تبخیرو تعرق به ترتیب 61 میلیمتر، 17 درجه سانتیگراد و 1750 میلیمتر میباشد. نمونهبرداری از خاک باغهای پسته دشت کرمان - زرند از بخش سایهانداز درختان پسته و عمق صفر تا 30 سانتیمتردر پاییز سال 1394 انجام گرفت. موقعیت نقاط نمونهبرداری با GPS تعیین و در مجموع تعداد 63 نمونه خاک برداشت شد.

نمونهها بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و تا زمان انجام آزمایشات در دمای 4 درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری گردید. .برخی ویژگیها شامل قابلیت هدایت الکتریکی عصاره اشباع به روش هدایت سنجی، اندازهگیری کربن آلی به روش والکلی بلک - 10 - ، اندازهگیری تنفس میکروبی با استفاده ازمیزان دیاکسیدکربن تثبت شده در هیدروکسید سدیم، پس از افزودن کلریدباریم و فنلفتالئین به باقیمانده سود و تیتر آن بااسیدکلریدریک - 5 - و کربن بیوماس میکروبی به روش انکوباسیون - تدخین شده با کلروفرم - 13 - انجام شد. با تقسیم کربن بیوماس - میلیگرم - به کربن آلی - گرم - خاک سهم کربن میکروبی به دست آمد.

محاسبه شاخصهای تنوع

در مطالعه حاضر شوریهای اندازهگیری شده در سه سطح EC< 2 ds/m ، EC   2 - 4 ds/m و EC= 4 - 8 ds/mطبقهبندی شد که به ترتیب در کلاسهای شوری کم، متوسط و زیاد قرار میگیرند . - 3 - برای محاسبه شاخصهای تنوع درطبقات شوری مختلف، لازم است ویژگیهای بیولوژیکی خاک نیز کلاسبندی شوند - جدول . - 1شاخصهای تنوع شامل شاخصهای شانن، غنا، و یکنواختی با توجه به سه سطح شوری، شوری کم - - EC< 2ds/m، شوری متوسط - EC= 2- 4 ds/m - و شوری زیاد - EC= 4- 8ds/ m - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تعیین شاخصهای تنوع در منطقه مورد مطالعه، تعداد نمونه در هر سطح شوری - ni - و تعداد کل نمونههای برداشت شده در منطقه - N - در نظر گرفته شد.

- 1 شاخص تنوع گونهای شانن : - Shannon Index - این شاخص در واقع ترکیبی از غنای گونهای و یکنواختی است - 16 - که به شرح زیر تعیین گردید:در این معادله، :H′ مقدار شاخص شانن و :Pi فراوانی نسبی هر گونه در نمونه iام میباشد و براساس فرمول ni/N برآورد میشود. مقدار شاخص شانن بین 1/5 تا 3/5 متغیر است و به ندرت بالای 4/5 میرسد.

- 2 شاخص غنا : - Richness Index - غنای گونهای سادهترین شاخص برای ارزیابی تنوع به شمار میآید. تعداد اجزاء در یک واحد - مثلا مقادیر تنفس میکروبی در شوریهای کمتر از - 2 به عنوان غنای گونههای آن در نظر گرفته میشود.

- 3 شاخص یکنواختی : - Evenness Index - برای محاسبه شاخص یکنواختی از فرمول زیر استفاده شد . - 16 - در این معادله، :H′ مقدار شاخص شانن و :S تعداد گونهها میباشد. شاخص یکنواختی بین صفر و یک به ترتیب برای حداقل و حداکثر یکنواختی توزیع افراد بین گونهها متغیر است.

نتایج و بحث

مقادیر ویژگیهای بیولوژیکی برای تنفس میکروبی و سهم میکروبی در منطقه مورد مطالعه در جدول 2 ارائه شده است. مقادیر ویژگیهای بیولوژیکی اندازهگیری شده نشان داد که میانگین، حداقل و حداکثر تنفس میکروبی در منطقه مورد مطالعه نسبتا پایین است - جدول . - 2 نتایج Sarrantonio و همکاران - 1996 - نیز این مطلب را تأیید میکند . - 14 - شاید بتوان شوری بالای خاک را یکی از دلایل پایین بودن ویژگیهای بیولوژیکی در منطقه مورد مطالعه ذکر کرد. تنش شوری باعث کاهش تعداد موجودات خاکزی و در نتیجه سبب کاهش تنفس میکروبی خاک میگردد. نتایج Sardinha و همکاران - 2003 - نیز مؤید این مطلب است . - 12 -

مقادیر سهم میکروبی در منطقه مورد مطالعه دارای میانگین، 36/14 - mg C mic g-1 - بود - جدول . - 2 آندرسون و دامش - 1989 - و اینسام و همکاران - 1989 - مقادیر سهم میکروبی را بین 15 تا 50 گزارش کردند و نشان دادند که نسبتهای بالاتراز این اعداد، نشانگر تجمع کربن در خاک بوده و نسبتهای پایین بیانگر اتلاف یا کاهش کربن هستند 4 - و . - 9 لذا میتوان چنین نتیجه گرفت که در منطقه مورد مطالعه تعادل کربنی برقرار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید