بخشی از مقاله

چکیده

موضوع اصلی این مطالعه شناخت علل فرار دختران از منزل و همچنین نشان دادن درستی این مطالب که نابهسامانی جو عاطفه خانواده، ارتباط بین دختر و پسر، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده، فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی از علل اصلی فرار دختران از خانه میباشد. و اما سؤال مطرح شده این است که آیا دختران از خانه فرار میکنند یا خانواده آن ها را فراری میدهند؟ با بررسی و مطالعه ی علل و عواملی که باعث فرار دختران از منزل میشود میتوان پاسخ اساسی به این پرسش داد. با توجه به محتوای موضوع تحقیق و اهداف و فرضیات مطرح شده در این پژوهش از روش »تحلیلی B توصیفی« استفاده شده است.

مقدمه

یکی از مهمترین مسائل پیش روی جامعه، روابط دختران و پسران است. تقریبا تمام پدیده های موجود در جهان آسیب پذیری خاص خود را دارند. از دیگر مواردی که میتواند دچار آسیب و مشکل شود، خانواده است. آگاه سازی از آسیب های موجود در روابط دختران و پسران هدفی است که در این مقاله دنبال می شود. لذا در این مقاله سعی بر این شده است به سه سوال اصلی پاسخ داده شود:

_1آسیبهای فردی و اجتماعی چیست؟

_2عوامل مهم آسیب های اجتماعی چیست؟

_3راهکارهای حل آسیب های اجتماعی - فرار دختران - چیست؟

تعریف آسیب

کلمه آسیب در لغت به معنای زخم، کوب و ضرب است و در اصطلاح هر عیب یا نقص یا جراحت که سبب عاملی مانند ضربه ایجاد می شود. - فرهنگ دهخدا- ذیل مدخل آسیب - .

توضیح آسیب اجتماعی

آسیب اجتماعی مطالعه ی بینظمیها همراه با علل و انگیزه های پیدایی آن ها و نیز شیوههای پیشگیری و درمان این پدیده ها، به انضمام مطالعه ی شرایط بیمارگونه اجتماعی است؛ زیرا خاستگاه اصلی آسیب ها و کژ رفتاریهای اجتماعی را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. نا بهسامانی های اقتصادی- اجتماعی چون: فقر، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عوامل که باعث "محرومیت" میشوند، زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیب های اجتماعی چون: خودکشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، الکلسیم، فرزند آزاری، زورگیری، طلاق، گدایی و... فراهم میآورند. از این رو مفهوم آسیب شناسی گستره وسیعی پیدا میکند و از ابعاد ارزشی کاربردی فراوانی برخوردار می-گردد. - ستوده، 1383، ص - 1

مروری بر انواع آسیب های اجتماعی

از جمله مهمترین آسیب های اجتماعی عبارتند از:

.1    اعتیاد                                     .6    خیانت

.2    کلاهبرداری در روابط دوستانه   .7    طلاق

.3    روابط نامشروع                       .8    خود کشی

.4    دزدی                                     .9    فرزند طلبی

.5    قاچاق انسان                          .10    فرار از منزل

دیدگاه های جامعه شناختی - عوامل اجتماعی و اقتصادی - فرار دختران امروزه جرم شناسان اعتقاد دارند که وراثت به تنهایی عامل جرم نیست. مطالعات اجتماعی ثابت کرده اند که در بسیاری از موارد وضع نابهنجار جامعه زمینه ساز و مسبب بزهکاری است. - احمدی و محسنی، 1370،ص 169 به بعد - . ساترلند و کرسی اختلاف فاحش جرایم زنان و مردان را ناشی از اختلاف موقعیت اجتماعی این دو جنس میدانند این دو محقق معتقدند که هنگامی که در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی مساوات بین زنان و مردان بر قرار شد و زنان استقلال اقتصادی یافتند، نرخ جنایی زنان به نرخ جنایی مردان نزدیک شد.

این دو یادآوری میکنند که در داخل هر کشور نوع جرایم زنان برحسب موفقیت اجتماعی آنان تغییر مییابد. این محققان می نویسند: ...احتمالا براثر مراقبت بیشتری که از دختران به نسبت پسران به عمل میآید دختران میکوشند تا خود را با مقرراتی که تعلیم دیدهاند تطبیق دهند. از همان سال های نخست زندگی به دختران میآموزند که باید شریف، نجیب و موقر باشند، در حالی که پسران را از کودکی سرسخت و خشن بار میآوردند و پسربچه ای که رفتارش شبیه رفتار دختران باشد مورد قبول نیست. ریشه این اختلاف بدون تردید در خطر احتمال بارداری و بدنامی است و خانواده ها برای احتراز از عواقب شخصی و خانوادگی چنین حادثه میکوشند تا نه فقط از نظر رفتارجنسی دختران خود را تحت مراقبت شدید قرار دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید