بخشی از مقاله

چکیده

سرطان یکی از عوامل مرگ و میر در جهان است. روشهای بسیاری برای درمان سرطان ارائه شده است، یکی از این روشها بیش گرمایش میباشد. در روشهای متداول بیش گرمایش، به سلولهای سالم نیز آسیب وارد میشود، اما با ترکیب نانوخوشه ها و امواج فراصوت امکان محدود سازی محل بیش گرمایش را میتوان فراهم ساخت - بیش گرمایش موضعی - . در این مقاله فرکانس مطلوب و قطر لازم نانو خوشهها جهت بهینه سازی بیش گرمایش مورد بررسی قرار گرفته است.

برای درمان چنین دردهایی باید دمای بیش گرمایش کمتر از 41 درجه باشد و به مدت 1 ساعت اعمال شود که منجر به افزایش جریان خون و افزایش سوخت ساز بدن میشود.[6] برای دماهایی بالاتر از 43 درجه سانتیگراد زمان اعمال تابش نصف میشود.[7] اکثر بافتهای معمولی بدن تحمل دمای 44 درجه به مدت یک ساعت را بدون آسیب کلی، دارا میباشند.[8] مکانسیم اصلی مرگ سلولیاحتمالاًبه دلیل غیر طبیعی شدن پروتئین میباشد که در دمای بالاتر از 41 درجه مشاهده شده است و منجر به تغییرات در ساختار چند مولکولی مانند اسکلت سلولی و غشاء و تغییر در مجموعهی آنزیمها برای تغییر یا تعمیر DNA میشود.

محاسبه فرکانس تشدید مکانیکی نانو خوشهها:

جهت ساده سازی محاسبات هر نانو خوشه را در سلول واحد مربوطه در نظر گرفته و نیروهای اعمال شده را مورد بررسی قرار میدهیم. شکل 1- نمایی از بافت مغزیست که تومور سرطانی در آن رشد یافته است. با فرض اینکه دامنه ارتعاش هر نانو خوشه محدود به فاصله مکانی x شود، در آن صورت میتوان سلول واحدی در نظر گرفت که نانو خوشه به آزادی تحت تأثیر امواج فراصوت در آن ارتعاش نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید