بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش هدف بررسی و تحلیل رابطه بین مدیریت زمان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخته شده است. جامعه آماري این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور آبادان بالغ بر 256 دانشجوي رشته علوم تربیتی در سال تحصیلی 92-93 که از بین آنها 70 نفر با استفاده از نمونه گیري تصادفی انتخاب می شوند.ابزار جمع آوري دادها پرسشنامه ها پس از تکمیل جمع آوري شد ، در این پژوهش براي برآورد نمونه و تعمیم به جامعه پژوهشی از طریق نرم افزارspss و تجزیه و تحلیل داده هاي آماري - آزمون آنوا - Aneva و آزمون هاي توصیفی - میانگین ، مد ، میانه - و آزمون استنباطی ، استفاده می شود . نتایج این آزمون نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی و مدیریت زمان رابطه معناداري وجود دارد و همچنین بین سن با مدیریت زمان همبستگی وجود دارد.

مقدمه

امروز جهان سرعت است و پیشرفت ، حتی ثانیه ها نیز در زمان حال نقش آفرین و تعیین کننده می باشد. لحظه اي غفلت می تواند عواقب ناخوشایندي را در پی داشته باشد استفاده بهینه و بهتر از زمان مهم و ارزشمند ، تنها از طریق برنامه ریزي و مدیریت زمان1 که هوشیارانه ، مستمر و پایدار تدوین شده باشد فراهم می شود . مدیریت زمان که در واقع همان برنامه ریزي است به معناي تسلط و کنترل بر فرصتها و جهت دادن به فعالیت هاست. هر یک از ما در طول شبانه روز ممکن است ساعاتی را به کار مطالعه وساعاتی را به خواب و ساعاتی را به خرید ، معاشرت و میهمانی، ورزش وصحبتهاي دوستانه و ... اختصاص می دهیم .

اما در لابه لاي این برنامه ها لحظات و دقایقی وجود دارد که بیهوده تلف می شود. با جمع این لحظه ها و ضرب آنها در ایام هفته و سال به ارقام قابل ملاحظه اي دست می یابیم . متخصصان و دست اندرکاران عصر حاضر در زمینه مدیریت بحث جدیدي را تحت عنوان مدیریت اثربخش2 مطرح می نمایند که در این نگرش جدید یکی از شروط لازم براي اثر بخشی مدیران مدیریت زمان است. و حتی برخی کلید خود راهبردي و اثر بخشی را مدیریت زمان می دانند . بنا به عقیده صاحب نظران ، مدیریت زمان شامل هدف گذاري و تعیین اولویت ها و استفاده مناسب از منابع است که امکان انتقال آن از فردي به فرد دیگر وجود ندارد.

پژوهشگرانی چون ، بري تون وتسرکلی - 2006 - : 3 ، تویس و هادسون - 20090 - :4 مهارت فردي مدیریت زمان را عامل اساسی موفقیت در امور زندگی از جمله کار و تحصیل برشمرده اند.تبحر در به کار گیري مهارت فردي مدیریت زمان عامل مهمی براي موفقیت تحصیلی و غیر تحصیلی محسوب می شود. این بعد به چگونگی کنترل، اداره و مدیریت زمان اشاره دارد. افرادي که داراي این مهارت هستند و معمولا در برنامه ریزي زمان مطالعه و هماهنگ کردن برنامه با حالت خود موفق عمل می نمایند.

اکثر دانشگاه هاي جهان با چالش استفاده نادرست دانشجویان از وقت خود در امر تحصیل مواجه می باشند و از جمله راه کارهایی که به منظور مقابله با این مشکل اتخاذ می گردد، پایین آوردن استانداردهاي علمی و تحصیلی است که یک نوع راهبرد کوتاه مدت است و می تواند در بلندمدت پیامدهاي منفی را به دنبال داشته باشد، لذا باید به دنبال راهبردهاي بنیادین دیگري بود، که با توجه به نتایج پژوهش ها می توان از عامل استفاده مؤثر از زمان نام برد با توجه به مطالب ذکر شده مساله مدیریت زمان از جایگاه ویژه اي برخوردار است و نحوه کاربرد زمان براي دانشجویان می تواند در موفقیت آنها تأثیرگذار باشد .

لذا این پژوهش سعی دارد تا اهمیت مدیریت زمان را براي دانشجویان دانشگاه به طور اخص مطرح سازد - جهان سیر و همکارن، - 1386 دستیابی به اهداف وموفقیت در مدیریت زمان که همان برنامه ریزي درسی است از اهمیت و ارزش ویژه اي برخوردار است . همچنین دانش و تحصیل علوم از آرمان ها و ایده هاي ارزشمند دانشجویان است . اولویت بندي یکی از مهمترین قدمهاي مدیریت زمان است. این عمل کمک میکند که موارد زمانبر که نه اوقات خوشی را ترتیب می دهند و نه کمک میکنند که به اهداف خود دست یابید را حذف کنید. این مرحله بیشترین تغییر در جهت افزایش زمان را به دنبال دارد. با تصمیم گیري در خصوص فعالیت هایی که باید انجام دهید و فعالیتهایی را که باید حذف کنید اولویت بندي را آغاز کنید.

براي تصمیم گیري در خصوص فعالیت هایی که باید انجام دهید، فعالیتهایی را تعیین کنید که از آنها لذت می برید و آنها را خوب انجام میدهید. خیلی مهم است که هم از نظر حرفهاي و هم از نظر شخصی از کاري که انجام میدهید لذت ببرید. اکثریت روز شما باید صرف کارهایی شود که از انجام آنها لذت میبرید . این پروژه به طور گذرا بر اهمیت مدیریت زمان و جایگاه و نقش آن و تاثیرگذاري ، در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخته است . روشی که شما زمان خود را استفاده می کنید تعیین کننده موفقیت شماست - روحانی - 1377 با این حال ، فلسفه مدیریت زمان از فردي به فرد دیگر متفاوت است و مدیریت زمان براي شما باید بگونه اي باشد که با کار شما مطابقت داشته باشد .

تحقیق و حس کنجکاوي از تمایلات فطري بشري است و میل به شناخت و ارضا این حس موجب دست یافتن به مجهولات زیادي شده است به همین دلیل بشر در قرن حاضر به پیشرفتهاي چشمگیري در تمام زمینه ها دست یافته است - . صداقت ، ،ملکی. - 1381 بنابراین رمز موفقیت وپیشرفت استفاده از پژوهش و تحقیق میباشد و از طریق این تحقیق و پژوهش است که انسان توانسته سیر تاریخ را تغییر داده و دست به ابداع علوم و وسایل بزند و مسائل ومشکلات را در مسیر زندگیش وجود دارد برطرف نموده یا در صدد رفع آن برآید و با استفاده از این تحقیقات اصول و قوانین جدیدي را کشف کند تا انسانها بتوانند روزگار خویش را سپري کنند. - هاشمی ،بهرامی و کریمی . - 1385

اهداف پژوهش - فرضیات -

-1 آیا بین مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیام نور آبادان از نظر عوامل دموگرافیک - سن ، جنس - رابطه معنا داري وجود دارد ؟

-2 آیا بین ترمهاي تحصیلی دانشجویان پیام نور آبادان از نظر مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداري وجود دارد

-3 آیا بین مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیام نور آبادان رابطه معنا داري وجود دارد ؟

تعریف مدیریت5

مدیریت : علم یا هنر تلقی شده است از آن جهت که روشهاي آن عمومی است و جمع آوري آطلاعات آن هدف دار است ، و روشهاي آن سیستماتیک و تکمیل شدنی است همچنین اهداف آن قابل توضیح ، - قابل درك و پیش بینی است - - غفاري و همکاران ، - 1385

-4 تعریف زمان6

زمان فرایندي پویا است که هیچگاه قابل ذخیره کردن و برگشت پذیر نیست ارزش مادي نیز براي آن نمی توان قاعل شد و از دست دادن زمان نیز جبران شدنی نیست . - نیازي ، امینی ، تمنایی فر.

-5  تعریف مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی اینکه کنترل زمان و کار خویش را بدست گیرید و اجازه ندهید که امور و حادثه ها شما را هدایت کنند ، به تعبیر دیگر انسان در رابطه به جریانهاي زندگی منفعل عمل کند ، زمان او به شدت خواهد رفت . - خاکی - 1378

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید