بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف تعیین تعیین رابطه بین هیجان خواهی و ویژگی های شخصیتی با کنترل خشم در نوجوانان پسر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر رامهرمز - استان خوزستان - که در سال تحصیلی 1391-92 بر اساس تعداد متغیر ها و به شیوه تصادفی خوشه ای مرحله ای نمونه ای با تعداد، 120 دانش آموز از بین جامعه مورد نظر ، انتخاب گردید. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن فرم کوتاه - 1997 - ، پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه - کاستا و مک کرا، - 1992، پرسشنامه پرخاشگری اهواز نجاریان - - 1379 بوده است. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج نشان داد که بین هیجان خواهی و خشم در نوجوانان پسر همبستگی مثبت به میزان - r=0/25 - وجود دارد و از ویژگیهای شخصیتی، بین روان رنجوری - r=0/27 - و برونگرایی - r=0/21 - با خشم همبستگی مثبت و توافق پذیری -0/32 - - r= و باوجدان بودن - r= -0/15 - با خشم همبستگی منفی وجود دارد که از نظر آماری معنی داراست - - P<0/01 ؛ اما بین گشودگی با خشم همبستگی به میزان - r=0/07 - وجود دارد که از نظر آماری معنی دارنیست - . - P 0/22 همچنین نتایج نشان داد که توافق پذیری به عنوان قویترین متغیر پیش بین می تواند 11 درصد واریانس خشم را تبیین کند و متغیرهای توافق پذیری ، هیجان خواهی ، روان رنجوری ، با وجدان بودن ، برونگرایی،می توانند 29 درصد واریانس خشم را تبیین کنند .

.1 مقدمه:

نوجوانی دوره ای از رشد، در حد فاصل کودکی و بزرگسالی است که در طی آن روابط با همسالان تعمیق می شود . استقلال در تصمیم گیری رشد می کند و فرد در پی مشغله های فکری و اجتماعی بر می آید نوجوانی. عمدتاً دوره ی کاوش، انتخاب و فرایند تدریجی حرکت به سمت خودپنداری منسجم است ، همچنین بهترین توصیف این دوره، فرایند پیشرفت است که مشخصه ی آن افزایش توانایی تسلط بر چالش های پیچیده ی تکالیف تحصیلی ، بین فردی ،هیجانی و در عین حال جستجوی استعدادها، هویت های اجتماعی و علایق جدید است - سادوک و کاسادوک ،2009 ترجمه رضایی،. - 1391 نوجوانان، تبیین های بزرگسالان را به همان میزانی که در اوایل کودکی می پذیرفتند، قبول نمی کنند.

حال دیگر آنها تفسیرهای جایگزین و راه حل های جانشین برای مشکلات ارائه می دهند و آنها را برای خود، ارزیابی می کننداین. کار معمولاً با گرایش تازه ای برای به زیرسوال بردن اقتدار همراه است. برخی از پرسشهایی که نوجوانان در مورد قواعد و مقررات می پرسند و حتی سرکشی، تمرّد، و امتناع از همرنگی با خواسته ها و تقاضاهای مدرسه یاوالدین به عنوان رشد بهنجار مورد توجه قرار می گیرد، اما وقتی سرکشی و تمرد به طورجدی رشد بعدی را تهدید کند - برای مثال از طریق ممانعت از پیشرفت تحصیلی یا تداخل با رشد بسنده و رضایت آمیز، روابط اجتماعی مطلوب با همسالان - احتمال بروز اختلال های عاطفی و رفتاری افزایش می یابد.

.2پیشینه تحقیق:

.2-1تحقیقات خارجی:

- پژوهش یاوزر - 2013 - 1 که به منظور بررسی محبوبیت جامعه سنجی و پرخاشگری در بین نوجوانان انجام شد. در این مطالعه 524 نوجوان از 20 مدرسه ابتدایی در مرکز شهرستان نگد به صورت تصادفی انتخاب شد.. شرکت کنندگان از درجه 20 کلاس درس متفاوت بود. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس پرخاشگری و انجام اندازه گیری جامعه سنجی جمع آوری شد. اندازه گیری جامعه سنجی به این شکل بود که که از دانش آموزان خواسته شد که سه نفر از دوستان همکلاس خود را در یکی از جملات زیر نام ببرند. "آنها بیشتر می خواهند به صرف زمان با" - ب - "آنها حداقل می خواهند به صرف زمان با". از آنجا که نمرات پرخاشگری و محبوبیت جامعه سنجی نشان داد که رابطه معنی داری بین محبوبیت جامعه سنجی دختران وجود ندارد . ولی برای پسران روابط بین محبوبیت جامعه سنجی و پرخاشگری رابطه معناداری بود.

دریک مطالعه طولی که توسط هاردن وکوئین و تاکر - 2012 - 2 با نمونه ای به حجم 7675 کودک و نوجوان در سن -10 11 و 17-16 انجام شد نشان داد که هیجان خواهی با افزایش گرایش به بزهکاری همراه است ، وپژوهش درباب تغییر شخصیت نشان می دهد که سطح متوسط هیجان خواهی در دوران کودکی در بزرگسالی افزایش می یابد . علاوه براین تجزیه و تحلیل ژنتیکی رفتاری که بر روی 2562 جفت خواهر وبرادرانجام شد نشان دادکه بیش از 80 تفاوت های فردی در تغییر هر دو سطح اولیه از هیجان خواهی و تغییر در هیجان خواهی در دوران بلوغ تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است . در نهایت، این افزایش ژنتیکی در هیجان خواهی مهم ترین پیش بینی کننده افزایش بزهکاری بودند، در حالی که مسیرهای زیست محیطی بین هیجان خواهی و بزهکاری از نظر آماری معنی دار نبود.این نتایج نشان می دهد که تغییرات رشدی در رفتار بزهکارانه در دوران بلوغ فرآیند اداره شده ژنتیکی تغییر شخصیت است .

- نتایج تحقیق مازلوسکی3 و همکاران - 2011 - که به منظور بررسی میزان هیجان خواهی در یک گروه از 406 نوجوان بین 17-12 سال انجام گرفت ، نشان داد که هیجان خواهی همواره با رفتارهای پر خطر در تعامل می باشد .آنها دریافتند که در بین 406 دانش آموز 12 تا 17 ساله بین سطوح بالای هیجان خواهی با رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد. بارسلمی - 2009 - 4 به بررسی رابطه بین پرخاشگری و پنج بعد بزرگ ویژگی شخصیتی در کارمندان سازمان های موفق پرداخته است، نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین پنج بعد ویژگی شخصیتی و پرخاشگری وجود دارد. بین ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن، باز بودن، برون گرایی و توافق پذیری با میزان پرخاشگری رابطه معنی دار و منفی و بین ویژگی روان رنجوری و پرخاشگری رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید