بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت برداشت و تعالی سازمانی در بین کارکنان دستگاههای اجرایی شهرستان سیرجان پرداخته است. رابطه بین مولفه های مدیریت برداشت شامل خودارتقائی، خود شیرینی، تظاهر کردن، ارعاب و التماس و درخواست در ارتباط با تعالی سازمانی سنجیده شد .ابزار جمع آوری پرسشنامه و داده ها توسط نرم افزارSPSS 20تحلیل شد .نتایج نشان داد بین مولفه های خود ارتقائی، خودشیرینی و ارعاب با تعالی سازمانی رابطه مثبت و بین مولفه های تظاهر کردن و التماس و درخواست با تعالی سازمانی رابطه منفی وجود دارد.

مقدمه

افراد همواره به تصور و قضاوت دیگران درباره خود توجه می کنند و بدان اهمیت می دهند .زندگی سرشار از موقعیت هایی است که فرد را بدون استفاده از هنر مدیریت برداشت در تعاملات و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل می سازند . افراد تمایل دارند که حتی بی هیچ نفع مستقیمی، تصویر مثبتی از خود ارائه دهند و سعی نمایند که دیگران آنان را بپذیرند و در موردشان خوب فکر کنند - نصر اصفهانی،. - 1381 در دهه های اخیر مدیریت برداشت توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.

این اصطلاح با ایده نسبتا جدید گافمن در سال 1959به حوزه مدیریت راه یافت .گافمن معتقد بود که افراد آگاهانه احساساتشان را مدیریت کرده و سعی میکنند به واسطه مدیریت احساسات، هویتشان را شکل دهند - گافمن،. - 1389 مدیریت برداشت فرایندی است که در آن افراد سعی دارند تا بر تصویری که دیگران از آنها دارند، تاثیر گذارند - روزنفلد و همکاران،. - 2002 با توجه به اهمیت موضوعات مورد بحث پژوهش های اندکی در این راستا وجود دارد، لذا مقاله حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت برداشت و تعالی سازمان پرداخته شده است .نکته قابل توجه در راستای موضوع این پژوهش، این است که مهارت های مربوط به مدیریت برداشت ذاتی نیستند، آن ها می توانند آموخته شوند از این رو سنجش این قابلیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیریت برداشت

داشتن سیرت زیبا در رشته مدیریت و رفتار سازمانی و در مبحث مدیریت برداشت مورد توجه قرار گرفته است .این موضوع به تازگی نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده است - رابینز،. - 1992 مدیران تلاش می کنند تصویری از خود ارائه دهند که فردی مهم، شایسته و دارای کنترل بر رویدادها باشند - یوکی،. - 2006 گافمن بنیان گذار رویکرد نمایشی، معتقد است که زندگی یک صحنه نمایش است و افراد حاضرند هر کاری را برای ارائه مطلوب خود در نظر دیگران انجام دهند - گافمن،. - 1389 مدیریت برداشت فرایندی است که به واسطه آن افراد تلاش می کنند تا بر بینش دیگران تاثیر گذارند .مدیریت برداشت زمانی استفاده می شود که افراد خواستار ایجاد هویت خاصی باشند یا سعی در حفظ هویت قبلی خود دارند.

این هدف به واسطه نمایش رفتارهای عمدی خاصی اعم از رفتارهای کلامی یا غیرکلامی محقق می شود - دروری،. - 2007 برداشت را عبارت از تلاش عمدی برای تحت تاثیر قرار دادن و کنترل کردن برداشت ها، ارزیابی ها و واکنش های دیگران در قبال رفتار خود می داند - ویس،. - 1996 رابینزمدیریت برداشت را تلاش فرد برای شکل دادن تصویری برجسته از خود در هنگام یک تعامل می داند .وی این عمل را یکی از مهمترین اجزای موفقیت سیاسی یک فرد می داند - رابینز،. - 1997براساس دیدگاه لوتانز، مدیریت برداشت، فرایندی است که در آن افراد برای اداره یا کنترل ادراکات دیگران از خود تلاش می کنند لوتانز، نیز مدیریت برداشت را این گونه تعریف می کند :فرایندی که از طریق آن افراد می کوشند تا واکنش ها و برداشت های دیگران را نسبت به عقاید وتصورات خویش به صورت ماهرانه ای مدیریت کنند که خود شامل رفتارها، نگاه ها و شیوه صحبت کردن افراد است - دایر،. - 1382 مدیریت برداشت اغلب در یک محدوده غیراخلاقی واقع میشود.

زیرا تلاش فرد برای ظاهرسازی ومطرح ساختن خود به شکل غیرواقعی است .توجه به ظاهر و پرداختن به آن و غفلت از باطن و سیرت خود، نشان از غلبه جنبه حیوانی بر جنبه معنوی انسان دارد -  به اعتقاد مک کنا مدیریت برداشت عبارت از فرایندی است که در آن، فرد به کنترل برداشت دیگران از خود تلاش می کندمطالعات نشان داده است فردی که نشانه های کمتری از سیرت نیکو داشته باشد، شانس زیادی برای اینکه به مدیر بزرگی تبدیل شود، ندارد مطالعات در مدیریت غربی نیز نشان داده است کسانی که تکنیک های مدیریت برداشت رابه کار میگیرند، در ارزیابی عملکرد نمره بهتری کسب می کنند البته در استفاده بیش از حد از این تاکتیک ها باید احتیاط شود .اگر افراد تصور کنند که فردی آنها را به بازی گرفته است، واکنش منفی از خود نشان خواهند داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید