بخشی از مقاله

چکیده

موضوع این پژوهش بررسی خطای پیشبینی مدیریت بر محافظهکاری در بورس اوراق بهادار تهران است، در این تحقیق متغیر خطای پیشبینی مدیریتاز قدرمطلقانحرافسودواقعیازسودپیشبینی شدهبرقیمت سهام بهدست آمدهاست و برای اندازهگیری محافظه کاری از مدل گیولی و هین - 2000 - استفاده شده است. جامعهآماریاین تحقیق شرکتهای پذیرفتهشده در بورساوراق بهادارتهران است وبر اساس شرایط درنظرگرفته شده برای انتخاب نمونه، 83 شرکت طی دوره 1386 تا 1391، انتخاب و اطلاعات آنها آزمون گردیده است.

بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل همبستگی به کمک رگرسیون استفاده شده و برای مقایسه ضرایب متغیرهای مستقل از آزمونهای دوربین-واتسون استفاده گردبد. متغیر وابسته تحقیق شامل، خطای پیشبینی مدیریت است و متغیر مستقل تحقیق محافظهکاری حسابداری میباشد. نتایج این تحقیق حاکی از وجود رابطهی منفی و معنادار بین محافظهکاری و خطای پیشبینی مدیریت است.در واقع محافظهکاری باعث میشود، مدیر با محدودیت بیشتر سودهای آتی را پیشبینی میکند و نمیتواند برخی از منافع را در پیشبینی خود اعمال نماید.

مقدمه

بیان مساله

پیش بینیهای مدیران ممکن است تحت تأثیر شرایط تحمیل شده از جانب محیط - ابهامهای مربوط به آینده - ، میزان تخصص و انگیزههای شخصی تهیهکنندگان اطلاعات آسیب ببیند. در یک محیط نامطمئن، ارزیابی مدیران در مورد دورنمای فعالیتهای شرکت ناقص است که درنتیجه منجر به خطاهایی در ارزیابی مدیریت از سودهای آتی میگردد. پیشبینی دقیق سود منجر به ثبات بیشتر در بازار سهام شده و سطح اعتماد بازار را افزایش خواهد داد.

افشای صحیح و مناسب اطلاعات مالی ازجمله ارائه پیشبینیهای دقیق و به موقع موجب بهبود تصمیمگیری کاربران از گزارشهای حسابداری میشود. پیشبینیهای ارائهشده از سوی مدیران شرکتها به بورس یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی برای سرمایهگذاران میباشد و آنها را در تصمیمگیری صحیح یاری میرساند. اگر مدیر در پیشبینیهایش محافظهکارانه بودن حسابداری را لحاظ نکند،احتمالاً پیشبینیهای صحیحی ارائه نخواهد داد. حسابداری محافظهکارانه به واسطهی افشای به موقع اخبار بد، عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران را کم میکند.

پیشبینی دقیق و به موقع میتواند موجب بهبود تصمیمگیری کاربران از گزارشهای حسابداری شود. افشای مالی و پیشبینی ضعیف، اغلب موجب گمراه شدن سهامداران و اثر نامطلوبی بر ثروت آنها میگذارد. علاوه بر این با توجه به نبود تحلیلگران حرفهای که به طور مداوم و نظاممند به تحلیل وقایع و شرایط مربوط به شرکت بپردازند، پیشبینیهای ارائه شده از سوی مدیران شرکتها به بورس یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی برای سرمایهگذاران میباشد و انتظار میرود دارای محتوای اطلاعاتی قابلتوجه با رعایت کردن محافظهکاری حسابداری باشد.

بررسی اطلاعات ارائه شده توسط شرکتها بیانگر این موضوع است که در بازار سرمایه ایران، پیش بینیهای ارائه شده با خطا و سوگیری نسبتا بالایی همراه است - خالقی مقدم،. - 1377 پیشبینیهای دقیق منجر به ثبات بیشتر بازار سهام شده و سطح اعتماد بازار را افزایش خواهد داد. برای اینکه مدیر بتواند پیشبینیهای دقیقی ارائه دهد باید محافظه-کاری را لحاظ کند. این سؤال مطرح میشود که آیا، ویژگیهای سیستم حسابداری یک شرکت ازجمله، میزان محافظهکارانه بودن حسابداری بر خطای پیشبینی مدیریت موثر است یا خیر؟

مبانی نظری:

باتوجه به اهمیت پیشبینیهای مدیریت، این پیشبینیها تحت تأثیر عوامل بسیاری است که میتواند بر تصمیم استفادهکنندگان تأثیر بگذارد. سیاست محافظهکاری یکی از عواملی است که بر پیش بینیهای مدیریت تأثیر میگذارد. مدیران باید تاثیر حسابداری محافظهکارانه بر پیشبینیهای خود را مورد توجه قرار دهند تا بر این اساس بتوانند تصمیمهای آگاهانه و بخردانه در سازمان بگیرند.

اهداف پژوهش

. بهطورکلی هدف اساسی تحقیق حاضر، کمک به مدیران شرکتهای سهامی در تعیین سیاستهای افشای شرکتی و گزارشگری مالی و بهطور خاص رویه های محافظهکاری حسابداری است، بهگونهای که اعمال این رویهها، بیشترین تأثیرات مثبت بر محیط اطلاعاتی شرکت های سهامی را داشته و منجر به تخصیص بهینه منابع شود. در راستای این هدف کلی، اهداف ویژه ذیل تعریف و در طول انجام تحقیق پیگیری میشوند.

- تعیین ارتباط بین محافظهکاری و خطای پیش بینی مدیریت -1تعیین ارتباط بین خطای پیشبینی مدیریت و عدم تقارن اطلاعاتی

اهمیت و ضرورت پژوهش

یکی از اطلاعات افشاشده خارج از صورتهای مالی سود پیشبینیشده توسط مدیریت است که منعکسکنندهی پیشبینی مدیریت دربارهی چشمانداز آتی واحد تجاری است. مطالعات پیشین نشان میدهند که پیشبینیهای مدیریت، قیمت سهام، نقدینگی بازار سهام و پیشبینی تحت تأثیر قرار میدهد - براکمن و سیکون،2008؛ هرستوهمکاران،. - 2008 باتوجه به اهمیت پیشبینیهای مدیریت، این پیشبینیها تحت تأثیر عوامل بسیاری است که میتواندبر تصمیم استفادهکنندگان تأثیر بگذارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید