بخشی از مقاله

چکیده

پایداري از مباحث مطرح معماري و عرصه فضاي شهري ست که می تواند از طریق سه مولفه ي اقتصادي، زیست محیطی، و اجتماعی به تعادل برسد. در کشورهاي در حال توسعه تفاوت هاي فاحش اجتماعی، اقتصادي و ناباوري و عدم تعادل در خدمات شهري باعث از هم پاشیدگی و دوشکل شدن محلات می شود. از پیامدهاي از هم پاشیدگی محلات کم رنگ شدن احساس تعلق و وابستگی به محل، محله زندگی و عدم اعتماد متقابل و عدم امنیت اجتماعی اشاره کرد. - شاه آبادي . - 1393 توسعه پایدار محله اي توانایی جوامع کوچک محلی در بهره برداري و استفاده از منابع طبیعی انسانی و اکولوژیکی بوده است. - جواد زنده مقدم - 1395 این مقاله سعی دارد تا با شناسایی عوامل مخل پایداري در محلات کم درآمد، راهکارهاي مناسبی را جهت رفع آن ها اراءه دهد. روش تحقیق در این مقاله کتابخانه اي ست و نوع مقاله مروري تحلیلی می باشد.

مقدمه

طراحی پایدار نوعی از طراحی است که قصد دارد به نیازهاي امروز بدون آسیب به منابع نسل هاي آینده پاسخ دهد. این نوع طراحی باید به پایداري اجتماعی و اقتصادي به اندازه مصرف انرژي و تاثیر محیطی ساختمان ها و شهرها اهمیت داده شود. - لنگ، مفهوم توسعه پایدار در نتیجه ي افزایش آگاهی نسبت به روابط مشکلات پیچیده ي زیست محیطی و موضوعات اقتصادي- اجتماعی با فقر و نابرابري و آینده اي سالم براي نوع بشر پدید آمده است.

در دهه هاي پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم، پایداري به عنوان یکی از مباحث مطرح در کلیه عرصه ها به ویژه در عرصه فضاهاي شهري و معماري مطرح بوده است. این موضوع می تواند از طریق سه مولفه ي اقتصادي، زیست محیطی و اجتماعی در کنار یکدیگر به تعادل برسد. وجه اقتصادي و زیست محیطی نیز به فراخور هر جامعه براي خود ضوابطی دارد؛ اما آنچه مغفول می ماند وجه اجتماعی توسعه است.

ناداري همواره یکی از مهم ترین پدیده هاي اجتماعی ست که دولت ها سعی در کاهش آن دارند. افرادي که در مناطق فقیرنشین زندگی می کنند با درآمدي کمتر از یک دلار در روز قادر با تامین نیازهاي خود نیستند. قدرت و آموزش محدود ، عدم مهارت و سرمایه ناکافی منجر شده که این افراد نتوانند در فرایندهاي اقتصادي اجتماعی مشارکت داشته و ایفاي نقش نمایند. مقاله حاضر به بررسی امر افزایش پایداري اجتماعی در محلات کم درآمد می پردازد.

هدف

اراءه راهکار براي برنامه ریزي شهري جهت افزایش پایداري اجتماعی در محلات کم درآمد.

اهمیت

افزایش پایداري اجتماعی براي توسعه پایدار در عرصه پیشرفت.

روش تحقیق

تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردي ست و از نظر جمع آوري اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی تحلیلی و مروري است که در تصمیم گیري هاي شهري براي افزایش پایداري اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. روش گردآوري اطلاعات در این مقاله در مرحله اول براساس مطالعات کتابخانه اي است. در این مرحله شاخص هاي ارزیابی پایداري اجتماعی براساس مطالعات کتابخانه اي استخراج گردیده است و به کمک جدول سوات sowt مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و بعد از آن راهبرد هاي ممکنه جهت افزایش پایداري ارائه شده است .

مبانی نظري

پیشینه تحقیق

دکتر اسماعیل ضرغامی - - 1389 در تحقیقی که تحت عنوان اصل پایداري اجتماعی مجتمع ها مسکونی در شهرهاي ایرانی اسلامی انجام گرفته است. در این راستا پایداري اجتماعی مجتمع هاي مسکونی از نظر جامعه شناسان و صاحب نظران ایرانی تحت بررسی قرار گرفته است تا تجربه هاي ارزشمند آکادمیک و حرفه اي آنان از یک سو و تجربه زندگی آنها در مجتمع مسکونی از سوي دیگر ثبت و تلفیق شود و با تجزیه و تحلیل انجام شده، عوامل موثر در پایداري اجتماعی استخراج شده اند. روش تحقیق، روش پیمایی اکتشافی است که بر مبناي تحلیل، توصیف و استخراج نتایج حاصل از پرسش نامه ها و کشف اصول پایداري و روابط بین این اصول از دید جامعه صاحب نظران انجام شد تا در نهایت اصول نظري پایداري مجتمع هاي مسکونی تعیین شود.

هادي جوادزاده - - 1394 تحلیل تطبیقی نقش سرمایه اجتماعی در پایداري محله اي در بافت هاي فرسوده و جدید. در بستر افزایش توجهات بین المللی به محیط زیست و مسائل مربوط به کیفیت زندگی تلاش براي دستیابی به پایداري اجتماعی در بین محلات اهمیت ویژه اي یافته است. در این میان محله به عنوان مبناي فیزیکی اجتماعی می تواند نقش بسیار مهمی در زمینه پایداري شهرها ایفا کند.  هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پایداري اجتماعی در بین محلات قدیم و جدید شهر یزد می باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه است. پس از جمع آوري اطلاعات داده ها توسط نرم افزار اس پی اس اس مورد پردازش قرار گرفته و میزان روایی از طریق آلفاي کرونباخ به دست آمده است.

یافته ها نشان می دهد محلات قدیم ناپایدارتر و محلات جدید داراي پایداري بیشتر است. همچنین براساس نتایج رگرسیون از بین هشت متغیر مستقل وارد شده به معادله رگرسیون ، در محلات قدیم از جمله متغیرهاي : رضایت از محله، رضایت از مسکن، مشارکت اجتماعی و سن، در محلات جدید متغیرهاي : رضایت از محله، رضایت از مسکن و در بین مجتمع هاي مسکونی متغیرهاي : رضایت از محله، رضایت از مسکن، در تبیین پایداري اجتماعی سهم بیشتري را ایفا می کنند.

پایداري

طراحی پایدار نوعی از طراحی است که قصد دارد به نیازهاي امروز بدون آسیب به منابع نسل هاي آینده پاسخ دهد. این نوع طراحی باید به پایداري اجتماعی و اقتصادي به اندازه مصرف انرژي و تاثیر محیطی ساختمان ها و شهرها اهمیت داده شود. - لنگ، - 1383 مفهوم توسعه پایدار در نتیجه ي افزایش آگاهی نسبت به روابط مشکلات پیچیده ي زیست محیطی و موضوعات اقتصادي- اجتماعی با فقر و نابرابري و آینده اي سالم براي نوع بشر پدید آمده است. در دهه هاي پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم، پایداري به عنوان یکی از مباحث مطرح در کلیه عرصه ها به ویژه در عرصه فضاهاي شهري و معماري مطرح بوده است. این موضوع می تواند از طریق سه مولفه ي اقتصادي، زیست محیطی و اجتماعی در کنار یکدیگر به تعادل برسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید