بخشی از مقاله

چکیده
در عصر اخیر با توجه به پیشرفت های تکنولوژی, اطلاعات و جهانی شدن اقتصاد مبتنی بر دانش، فرصت جدید به عنوان یک مسئله مدیریتی در طیف مدیریت اطلاعات، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، سیستم های خبره، وب معنایی، شبکه های عصبی، علوم شناختی، ریاضیات و مدیریت نظریه ظهور ، اقتصاد و اخیرا رایانش ابری پدیدار شده است. در این مقاله به بررسی مدیریت دانش و محاسبات ابری و دیدگاه های مختلف از نرم افزار ابر راجع به مدیریت دانش و ساختار آن در محیط محاسبات ابری می پردازیم. در سال های اخیر سر و صدای زیادی در مورد رایانش ابری به پاشده است و رایانش ابری در همه ی زمینه ها نفوذ پیدا کرده است.

در این مقاله از نفوذ رایانش ابری در زمینه مدیریت دانش سخن به میان آورد می شود. در این زمینه انواع مختلف ابر با تعاریف و معیارهای مختلف وجود دارد که به طور عمده به سه لایه مختلف خدمات, شامل زیرساخت ها، پلت فرم و نرم افزار طبقه بندی شده اند. رایانش ابری این امکان را فراهم می سازد که همه ی افراد در هر جا بتوانند به اطلاعات و دانش مورد نیاز دسترسی داشته و این امر محدودیت حضور در محل کار را از بین می برد. دستیابی به مدیریت دانش از طریق رایانش ابری بینش ها و چشم انداز های جدیدی پیش روی مدیران سازمانی قرار می دهد. در این راستا این مقاله به بیان فرصت های پیش روی مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری و پیشرفت های رایانش ابری نیز می پردازد.

کلمات کلیدی: رایانش ابری، مدیریت دانش ، فرصت ها ، قابلیت دسترسی

مقدمه ای بر مدیریت دانش

دانش یک منبع کلیدی در هر سازمانی است. انسان هر چه بیشتر بداند ، بهتر می تواند عمل کند. دیگر دورانی که در آن فقط پول ، زمین و نیروی کار به عنوان سرمایه شناخته می شد ، به سر آمده است. در دنیای امروز ، دانش به عنوان یکی از سرمایه های مهم برای سازمان ها تلقی می شود .در عصر حاضر که عصر اطلاعات و دانش می باشد ، سازمان ها نیاز به یک رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمانی دارند. حفظ و نگهداری کارکنان سازمان ها و پرورش ظرفیت یادگیری آنان نقش تعیین کننده ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد. پس همانند مدیریت منابع فیزیکی مانند پول ، مدیریت دانش نیز باید بخشی از سیاست های استاندارد سازمان باشد.موفقیت در زمینه مدیریت دانش نیاز مند ایجاد یک محیط جدید کاری می باشد که دانش و تجربه بتوانند به راحتی تسهیم شوند.

رفتار های سازمانی باید باهم همراستا شوند به طوری که اطلاعات و دانش ، با هم ادغام شده و به افراد مناسب و در زمان مناسب برسد تا بتوانند با بهره وری بیشتر عمل کنند - شکل . - 1 اول از همه ، مدیریت دانش باید افراد را به اطلاعات مرتبط کند . دوم اینکه ، افراد باید به افراد مرتبط شوند.این کار باعث افزایش بهروری ، تسریع در یادگیری ، اتخاذ تصمیمات بهتر و سریع تر ، افزایش توانایی برای توسعه ، تقویت نوآوری و ایجاد انگیزه برای کارکنان می شود - علی اکبر احمدی و علی صالحی، . - 1391در ادامه در این مقاله به بررسی رایانش ابری و انواع و زیرساخت های آن می پردازیم و تاثیر رایانش ابری بر مدیریت دانش در سازمان ها بیان می شود.

رایانش ابری

با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان به وجود آمده است. همچنین نیاز به این هست که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سختافزارها و نرمافزارهای گران، از طریق خدماتی انجام دهند. رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده است.رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعهای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی - مثل: شبکهها، سرورها، فضای ذخیرهسازی، برنامههای کاربردی و سرویسها - که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم فراهمکننده سرویس به سرعت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید