بخشی از مقاله

چکیده

در این گزارش، فرآیند رشد، شرایط پایداري فصل مشترك فازهاي جامد و مذاب، ساختار شبکه بلوري و طیفنگاري بلور[Cr4+, Nd3+]:YAG به عنوان یک محیط فعال لیزري با تأثیر و عملکرد دوگانه مورد بحث قرار می گیرد. حضور یون هاي Nd3+ در جایگاه هاي دوازده وجهی، همراه با یونهاي Cr4+ در مراکز چهاروجهی کژواره در شبکه بلوري Y3 Al2 Al3 O12 - به اختصار - YAG، دو تأثیر متمایز از یکدیگر، یعنی بهرهدهی لیزري و کلیدزنی - Q-Switching - را در یک محیط یا ساختار بلوري فراهم میآورد. 

مقدمه

[4,5] افزودن یونهاي فعال لیزري نظیر Nd3+ همراه با یون کروم چهار ظرفیتی در بلورهاي میزبان مانند YAG، خصلت دوگانهاي را در یک محیط بلورین فراهم میآورد. بلور [Cr4+, Nd3+]:YAG ، بنابراین محیط فعالی است که در آن بهره دهی لیزري و کارکرد یا اثر Q-switching ، هم بسته و همراه شده اند. در این گزارش، دینامیک فرآیند رشد، شرایط پایداري قطر بلور و عمق فصل مشترك دو فاز - S/L - و طیف نگاري این محیط لیزري داراي تأثیر دوگانه مورد بحث قرار میگیرد.

پارامترهاي رشد بلور در نظام چوکرالسکی

رشد بلور، بطور کلی و رشد بلور از مذاب در نظام چوخرالسکی - Cz - ، به عنوان یکی از عمومیترین و توسعه یافته ترین روش ها، به معنی تشکیل فاز جامد در یک ناحیه مشخص - مرکز دمائی CT منطبق بر مرکز هندسی - CG از سطح آزاد مذاب و مقید به یک جهت بلور شناختی <hkl> معین در امتداد محور کشش - pulling - بلور Zp است. این نظام داراي تقارن محوري است و در صورت برقراري گرادیان هاي دمائی - محوري و شعاعی - مناسب و تنظیم سرعت کشش νp و آهنگ چرخش ωs بلور، فاز جامد از کاورسه - seed - اي که در امتداد جهت <hkl> آماده شده و در نقطه CT بر سطح مذاب فرود آمده است، شکل خواهد گرفت.

افزایش شعاع بلور rs با در نظر داشتن نسبت آن با شعاع بوته، rs / rc ≤ 0.40 براي اکسیدهائی نظیر YAG با کاهش دما از نقطه ذوب Tm ≅2243 k  و افزایش طول بلور، به تشکیل مخروط فوقانی منجر می شود. توقف روند افزایش قطر بلور، φ=2rs ، براي کنترل فرآیند رشد بلور با قطر ثابت، یعنی استوانه اي که ارتفاع آن را طول مفید بلور، Ls ، می نامند، در این فناوري و به دلیل تغییر علامت شیب حرارتی، مرحله اي بحرانی است. در شرایط ایده آل، این تحولات دمائی چنان کنترل می شود که قطر سطح مقطع بحرانی - CCS - با کمترین تغییري در طول مفید بلور ادامه یابد.

پایداري و یا ناپایداري فرآیند رشدعموماً در این مقطع تظاهر می کند. پس از کشش بلور به طول مناسب Ls ، با افزایش دما قطر بلور به سرعت کاهش داده می شود. این مرحله پایانی به تشکیل مخروط تحتانی می انجامد. نسبت ارتفاع مخروط ابتداي رشد، hi و مخروط نهائی hf به شعاع بلور به ترتیب، در انتقال حرارت تابشی از سطح جانبی شکل -1 بلورهاي Cr - IV - :YAG که در مقطع بحرانی - ورود به مرحله رشد استوانه اي - یکباره از سطح آزاد مذاب جدا شده اند. فصل مشترك تخت بلور در شکل مشاهده می شود. ناپایداري این فصل مشترك - شعاع انحناء، - k = 0 در اکسیدهاي با نقطه ذوب Tm بالا عمومیت دارد.

کنترل شده و بخش استوانهاي بلور به طول mm و به قطري در حدود φs = 30±1 mm بدون کمترین اختلالی رشد کرده است. مراحل پایانی رشد و کاهش دماي سیستم - با آهنگ - CR ≈ 9oC/hr با موفقیت انجام شده اند. طی رشد بخش استوانه اي به طول Ls ، کاهش دمائی در حدود 20oC/147hr پایداري قطر بلور و عمق فصل مشترك را در شرایط جدید حفظ کرده است - تصویر . - 2 مخروط فوقانی - مسئله زاویه بحرانی - و توزیع تنش حرارتی در مخروط تحتانی نقش مؤثري ایفا می کند. پس از رسیدن به قطري در حدود قطر کاورسه - 5-6 mm - ، کشش بلور و آنگاه چرخش آن متوقف شده و کاهش پله اي دما تا رسیدن به دماي اطاق انجام می گیرد. اختلاف دماي شعاعی در بدنه بلور - ∂T / ∂rs مهم ترین عامل ظهور شکاف - Crack - در این مرحله است.

مراحل تجربی و دینامیک رشد بلور

پس از سنتز مواد اولیه براي رشد [Crn+, Ca2+]:YAG و [Nd3+, Crn+, Ca2+]:YAG شامل اکسیدهاي Y2O3 ، Al2O3 و Nd2O3 با درجه خلوص 5N ، Cr2O3 و CaO - یا - Ca CO3 با درجه خلوص 4N در دماي 1620±25 k طی 24 ساعت و ذوب دو مرحله اي آن در بوته ایریدیومی به حجم ~ 785.40 cm3 و ظهور الگوي خطوط شعاعی منظم در سطح مذاب، نظام به مدت دو ساعت در حال تعادل نگاه داشته شد.

آنگاه فرآیند رشد، با تماس کاورسه - φ≅5mm - YAG ، بر مرکز تلاقی خطوط شعاعی - CG/CT - در سطح آزاد مذاب، به عمق h m ≅92 mm ، در جهت بلور شناختی <111> آغاز شد. سرعت کششی در حدود 0.62 mm/hr و آهنگ چرخشی بلور برابر 24 rpm، همراه با کاهش دمائی در حدود 59±1.0 K - یعنی ~2.63% دماي ذوب - طی 61 hr به تشکیل مخروط فوقانی به ارتفاع hi = 48.5 mm و قطر قاعدهاي برابر φi ≅38.5 mm انجامید. شرایط رشد در این مرحله پایدار بوده و طی آن اختلال قابل اندازه گیري یا نوسان قابل ثبت در توان ورودي مشاهده نشده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید