بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله روشی ارائه میگردد که توسط آن میتوان مشخصه انواع رلههای دیستانس را در شبکه بدست آورد. از این روش میتوان در برنامههای شبیهساز قدرت که دارای قابلیت انجام انواع محاسبات اتصال کوتاه میباشند، استفاده نموده و توسط آن مشخصه رلههای دیستانس را بدست آورده و ترسیم کرد. این روش در نرم افزار پاشا پیاده سازی گشته است که در نتیجه آن نرمافزار پاشا دارای قابلیت ارزیابی عملکرد رلههای دیستانس در شرایط انواع اتصال کوتاه و نوسانات قدرت به صورت تصویری شده است..

.1 مقدمه

برنامههای شبیهساز قدرت که دارای بخش حفاظت دیستانس میباشند، همواره به دنبال روشی برای بدست آوردن مشخصههای رلههای دیستانس در شبکه بوده و هستند چرا که در صورت ترسیم این مشخصهها در صفحه R/X میتوانند قابلیتهای زیر را برای کاربر مهیا کنند.

-1 کاربر میتواند نتیجه تنظیمات مختلف برای نواحی حفاظتی رله دیستانس را روی مشخصههای تشکیل دهندۀ این نواحی مشاهده کند و در نهایت تنظیمات مربوط به این نواحی را بطور صحیح تعیین نماید.

-2 کاربر میتواند در شرایط مختلف بهره برداری از شبکه و در شرایط وقوع اتفاقی در آن، امپدانس دیده شده توسط رله و همچنین مشخصههای تشکیل دهندۀ نواحی حفاظتی آن را توأماً در صفحه R/X مشاهده کند که این قابلیت امکان تحلیل هر چه بهتر رفتار رلههای دیستانس را در شرایط متفاوت برای کاربر فراهم میآورد. در این مقاله با توجه به انواع ماهیتهای مشخصههای مورد استفاده توسط رلههای دیستانس، روشی ارائه میگردد که توسط آن میتوان مشخصه مرزی انواع رلههای دیستانس در شبکه را بدست آورد و از آنها برای تعیین عملکرد رله ها بصوررت گرافیکی در شرایط متفاوت استفاده کرد.

.2 انواع مشخصههای رلههای دیستانس مشخصههای مورد استفاده توسط رلههای دیستانس را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم نمود. دسته اول مشخصه هایی را در بر میگیرد که شکل آنها در صفحه R/X تنها متأثر از تنظیمات روی رله میباشد بطوریکه پارامترهای سیستم هیچگونه دخالتی در این مشخصهها ندارند. دسته دوم مربوط به مشخصه هایی میشود که علاوه بر تنظیمات روی رله به پارامترهای سیستم نیز وابسته بوده و اندازه و موقعیت اشان در صفحه R/X متأثر از توپولوژی شبکه ای که رله در آن بکار رفته است، میباشند.

-3 اصول کار در ترسیم مشخصههای مرزی شبکه نمونه شکل - 2 - را در نظر بگیرید. فرض کنید رله دیستانسی در نقطه A از خط AB وجود داشته باشد و زون اول رله طوری تنظیم شده باشد که رله تا نقطه P یعنی %80 خط AB را ببیند هرگاه اتصال کوتاه سه فازی با مقاومت RF1 در نقطه F حد فاصل A تا P بوقوع بپیوندد، با فرض اینکه رله از نوع مهو معمولی باشد، شکل 3 - الف - میتواند ناحیه عملکرد رله را همراه با امپدانس دیده شده از سوی رله توجیه نماید. با توجه به شکل 3 - ب - مشخص است که اگر مقاومت اتصال کوتاه در نقطه F مقدار RF2 باشد رله در شرایط مرزی عملکرد خود در نقطه Q قرار میگیرد این بدان معنی است که رله به ازای اتصال کوتاهی با مقاومت - RF>RF2 -  RF در نقطه F عمل نخواهد کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید