بخشی از مقاله

چکیده:

 سیستم مهاربندی از عناصر باربر جانبی در قابهای ساختمانی ساده محسوب می شوند که نقش مهمی در مقاومت سازه هنگام زلزله دارند. با توجه به اینکه در ایران اغلب اسکلتهای فولادی بصورت جوشی اجرا می شوند و حجم جوشکاری صفحات مهاربند در محل اتصال باتیر و ستون نسبتاً زیاد می باشد، لذا با ضعف ایجاد شده در محل جوش ناشی از جوشکاری در محل، جوش سربالا و آمپر نامناسب، محل اتصال ممکن است دچار سوختگی، سوراخ شدگی و یا تنش های پس ماند حرارتی قرار گیرد.

از آنجائیکه هنگام زلزله نیروهای کشش و فشاری ایجاد شده در مهاربند می تواند با توجه به ضعف های گفته شده در محل اتصال، ایجاد تغییرشکل و یا پارگی در جان و یا ورق متصل به بال ستون مرکب نماید، بنابراین روابطی جهت تعیین ضخامت حداقل مورد نیاز برای جان ستون و یا ورق متصل به بال ستون ضروری به نظر می رسد. در این نگارش با استفاده از تئوری خطوط گسیختگی، روابطی جهت تعیین ضخامت حداقل ارائه شده است.

-1 مقدمه

مقاطع مورد استفاده در ستونهای اسکلت فولادی معمولاً یکی از مقاطع نشان داده شده در شکل - 1 - میباشد .[2] در ایران با توجه به عدم تولید پروفیلهای بال پهن و واردات آن، استفاده از مقاطع eوd در اسکلت ساختمان-های با کمتر از 8 طبقه و سایر مقاطع برای طبقات بیشتر رایج است. در سیستمهای قاب ساختمانی ساده که از مهاربند به عنوان سیستم باربر جانبی استفاده می شود، اتصال صفحه مهاربند به بال یا جان ستون و یا هر دو با هم در یک ستون برقرار میگردد. اما به منظور طراحی اتصال و استفاده از روابط طراحی، آنچه در کتابهای طراحی و آئین نامههای رایج مشاهده میشود، تنها اتصال صفحه مهاربند به بال مقطع بال پهن مطابق شکل - - 2-a میباشد. این جزئیات به غیر از زمانی که از مقطع صلیبی برای ستون استفاده میشود، برای بقیه مقاطع ستون که در ایران رایج است، کاربردی ندارد.

شکل - 2 - اتصال صفحه مهاربند به ستونهای با مقطع: - a - بالپهن ؛ - b - باکس و - c - مرکب اتصال صفحه مهاربند به ستون با مقطع قوطی شکل مطابق شکل - 2-b - ، در واقع به یک صفحه متصل است که در پشت آن سخت کننده وجود ندارد و نیروی فشاری یا کششی مهاربند که از طریق صفحه اتصال به ستون وارد میشود، میتواند در جان ستون تغییر شکل و یا گسیختگی ایجاد کند. همچنین در شکل - 2 -c - اتصال صفحه مهاربند به بال ستون مرکب، از طریق یک ورق متصل به بال ستون صورت میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید