بخشی از مقاله

چکیده

در سال های اخیر طراحی پارامتریک به عنوان شیوه ای بدیع، کارآمد و بهینه در خلق آثار، مورد توجه برخی از طراحان و معماران کشور ما قرار گرفته است. از مزایای این شیوه می توان به صرف زمان کمتر در رسیدن به جواب و ارائه مجموعه متنوع از پاسخ ها اشاره نمود. از طرفی این روند دو تهدید به همراه دارد: نخست آنکه کیفیت نهایی را چگونه می توان با یک ابزار کمی به نام کامپیوتر سنجید، دوم اینکه فرم ها تا چه حد با هویت ایرانی سازگاری دارد. بنابراین کنترل این دو عامل نیازمند روشی است، که طراح به عنوان عامل کنترل کیفیت روند تولید پاسخ ها باشد. فارغ از مسائل مطرح شده در مورد استفاده یا عدم استفاده از روش طراحی دیجیتال، نمی توان گرایش به استفاده از این روش را نادیده گرفت. به منظور یافتن راهی در جهت ترجمه ایرانی آن، باید به دنبال عامل مشترک در معماری دیجیتال و معماری ایرانی بود، و با این دید، آثار معماری را نگریست. همانطور که می دانیم پایه و اساس کامپیوتر اعداد و روابط بین آن هاست که الگوریتم نامیده می شوند.

همچنین در معماری اسلامی هندسه و تناسبات همه جا و در هر مقیاسی - تناسبات میدان نقش جهان تا تقسیم بندی های کاشی - حضور دارد، که مبنای هندسه نیز ریاضیات و روابط بین اعداد است. هندسه در معماری ایرانی به صورت الگوهایی مورد استفاده قرار می گرفته، که در اثر تکرار متقارن و متناسب آن الگو ها نقش و طرح مورد نظر ایجاد می شد. این پژوهش تلاشی برای رسیدن به روشی جهت باز تولید الگوها و توسعه آن بوسیله نرم افزار گراس هاپر و دستیابی به الگوهای جدید در طراحی است. در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی و تحلیلی به بررسی فرآیند طراحی در معماری دیجیتال پرداخته شده و نقش الگوسازی در این فرآیند، را تعیین کرده و سپس برای رسیدن به نقطه مشترک، نقش الگوها در هندسه اسلامی بررسی شود، و با شبیه سازی این روش در ابزار دیجیتال و بازنمایی یک الگو در نرم افزار گرس هاپر، نمونه الگوهای جدیدی با قوانین حاکم بر الگوهای سنتی ایجاد می شود.

واژه های کلیدی: معماری دیجیتال، الگوهای هندسه اسلامی، فرآیند طراحی دیجیتال.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید