بخشی از مقاله

چکیده

همواره هدف سرمایه گذاران کسب حداکثر بازده مورد انتظارفدر یک سطح قابل قبول از ریسک می باشد. این مقاله به ارائه یک الگوریتم ژنتیک بر مبناي روش فازي چندهدفه براي حل مسأله انتخاب پورتفولیوفمی پردازد. انتخاب بهینه پورتفولیوتوأماًف با هدف حداکثر کردن بازگشت سرمایه دارایی هاي انتخاب شده و کاهش ریسک حاصل از آن صورت می-گیرد. چون الگوریتم ژنتیک نیاز به اطلاعات مشخصی از مسأله ندارد،فبنابراین قابلیت انعطاف بیشتري نسبت به سایر روش ها دارد.فهمچنین این الگوریتم قادر به مدلسازي رفتار غیرخطی سهام در بازار میباشد. در فاین مقاله از روش جمعف وزنی جهت حل مسأله چند هدفه پیشنهادي استفاده میشود. ضرائب وزنی توابع هدف با استفاده از روش فازي و با توجه به نظرات تصمیم گیرنده به دست می آیند. همچنین بافحل مسئله براي ضرائب وزنی مختلف،فمنطقه کارا توابع هدف بازدهی و ریسک محاسبه میشود. کارایی روش پیشنهادي با استفاده از مطالعه موردي قیمت بسته شده چندین سهام شرکت هاي تجاري بزرگ اثبات شده است.

واژههاي کلیدي: پورتفولیو، بازگشتفسرمایه،فریسک، الگوریتم ژنتیک، روش فازي چند هدف

-1 مقدمه

سرمایه گذاري مولد براي رشد و توسعه ي اقتصادي کشور ضروري است. براي تأمین مالی انجام چنین سرمایه گذاري هایی روش هاي بسیاري وجود دارد. اصلی ترین منبع تأمین سرمایه، پس اندازهاي مردم هر جامعه است. بنابراین باید ساز و کارهاي قوي وجود داشته باشد،که این پس اندازها را به منظور تأمین نیازهاي مالی، به سوي بخش هاي تولیدي، سوق دهد. فف باتوجه به آن که مدل مارکویتز با استفاده از مدل هاي برنامه ریزي ریاضی قابل حل می باشد ولی وقتی محدویت هاي جهان واقعی مثل تعداد زیاد سرمایه ها و محدودیت مقادیر وزنی سهام و غیره به آن اضافه شود فضاي جستجوي آن بسیار بزرگ و ناپیوسته می شودکه عملاً مدل هاي ریاضی را ناممکن می سازد از این رو الگوریتم هاي ابتکاري هم چون الگوریتم ژنتیک، شبکه هاي عصبی و الگوریتم مورچگان و… جایگاه ویژه اي می یابد.

همواره هدف سرمایه گذاران کسب حداکثر بازده مورد انتظار در یک سطح قابل قبول از ریسک می باشد. مفاهیم ریسک و بازده دو معیار قابل قبول تصمیم گیري بودهاند که تمامی تصمیم گیري ها مبتنی بر تعامل این دو عامل هستند.فپایه و منطق تنوع بخشی به سهام آن است که ریسک کلی نگه داري تعداد زیادي از سهام به مراتب کمتر از ریسک نگه داري تعداد کمی از سهام است.فبافتوجه به این که رفتارفسهام درفبازار، مانند بسیاري از پدیده هاي طبیعی رفتاري غیرخطی است وفمدل هاي خطی از ف تشخیص رفتار فغیرخطی عاجز فهستند و تنها میتوانند بخش خطی رفتار را خوب تشخیص دهند، پس باید از مدلهاي غیرخطی براي شناسایی رفتار سهام استفاده نمود. با توجه به عدم اطمینانی که در بورس حاکم است وهمچنین درنظرگرفتن گرایش ها و ترجیحات مختلف سرمایه گذاران، یافتن روشی براي انتخاب یک مجموعه مناسب از اوراق بهادار که از طریق آن بتوان برعدم اطمینان ها و ترجیحات مختلف غلبه نمود ضروري است.

در برخی از موارد سرمایه گذار با گزینه هایی رو به رواست که به صورت مبهم بوده و سبب ناقص شدن تحلیل می شود.]ل[ از روش مقداردهی در ریسکفپVaRژل فجهت ایجاد تعادل ریسکنبازگشت سرمایه در انتخاب بهینه پورتفولیوف استفاده می نماید. ]ه[ روشی را جهت ارزیابی ریسک و بازگشت سرمایه پورتفولیوهاي وام بزرگ ارائه مینماید. در این روش یک مدل تعادلی جهت دستیابی به توزیع بازگشتهاي وام از نرخ هاي بهره مشاهده شده و تناوب هاي مشخص پیشنهاد می-شود. ]م[ به تحلیل برهم کنشهاي متفاوت حدود پورتفولیوها با فرض اعمال محدودیتهاي اشتراکی برففراریت ردیابی خطاف پTEVژه فو مقدار دهی در ریسک - VaR - میپردازد. الگوریتم تجمعی ذرات چند هدفه - مMOPSOژ فجهت انتخاب پورتفولیوي بهینه با در نظر گرفتن محدودیتهاي بودجه در مرجع ]ت[ ارائه شده است. ]ز[

فروشی جدید جهت بهینهسازي پورتفولیوفبا جداسازي توزیعهاي بازگشتفسرمایه به دو نیمفضاي مثبت و منفی ارائه میکند. این روش به حداقل سازي یک تعریف جدید مقداردهی در ریسک جزءبندي شدهفپPVaRژتفبا استفاده از اطلاعات آماري نیم فضا میپردازد. مراجع ]شنذ[ف نیز مدلهایی را جهت انتخاب بهینه پورتفولیو فبا در نظر گرفتن ریسک و بازگشت سرمایه ارائه می کنند. مرجع ]حل[ از مدل چند هدفه روش رگرسیون خطی جهت تعیین پرتفولیوي بهینه با هدف کاهش ریسک و حداکثرسازي بازگشت سرمایه استفاده می نماید. مراجع ]للنمل[ نیز به بهینه سازي پرتفولیو براي حالت هاي خاص میپردازند.ازآن جایی که همه سرمایه گذاران ریسک گریزندفپس همواره به دنبال این هستندفکه بدانندفدرفبرابرفافزایش درفیک واحدفاوراق بهادارفچه میزان بازده نصیب آنان میشودچفبازدهی سود و منفعت حاصل از سرمایه گذاري است که می تواند به صورت کمی یا کیفی باشدچفبازده به هفبخش کمی - که شامل سود حسابداري و منفعت سرمایه - و کیفی شامل - اعتبار شرکت، امتیازات اجتماعی، توان تأثیر گذاري بر جریانات و اجتماعی، اقتصادي - می باشدچفسرمایه گذاران براساس پیش بینی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید