بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت و دفع پسماند یکی از معضلات مهم در کشورهای در حال توسعه می باشد، این در حالی است که کشورهای توسعه یافته تلاش نموده اند تا به پسماند به عنوان یک منبع تولید انرژی و نه یک معضل بنگرند. این دیدگاه سبب شده که روش های مختلف استفاده از پسماند نظیر بازیافت، تولید کمپوست و تولید انرژی مورد تحقیق قرار گیرند. امروزه فرایند تولید انرژی بسیار مورد توجه قرار گرفته است چرا که می توان از آن به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی استفاده نمود، از طرفی با استفاده از پسماند برای تولید انرژی معظل دفع پسماند ها و مسائل زیست محیطی مربوطه مرتفع خواهد شد.

تحقیق حاضر یک مطالعه مروری در خصوص روش های نوین تولید انرژی می باشد که در کشورهای توسعه یافته انجام شده است. مهمترین فن آوری های ترموشیمیایی عبارتند از تولید گاز و پیرولیز - Gasification & Pyrolysis - ، قوس پلاسما - Plasma arc - ، تولید سوخت از زباله RDF - - ، و زباله سوز - Incinerator - می باشند. در این بین فرایند قوس پلاسما نوین ترین و تمیزترین فرایند در تولید انرژی از پسماند می باشد.

مقدمه

طبق آمار آژانس بین المللی انرژی - IEA - سهم زباله های شهری در تامین انرژی 1/2 درصد کل انرژی های تجدید پذیر معادل 16/2 میلیون تن نفت خام می باشد. متاسفانه ایران یکی از کشورهای رکورد دار در مصرف انرژی در جهان می باشد از طرفی مقدار گاز گلخانه ای تولیدی ایران از سال 2005 از حد استاندارد معاهده کیوتو فراتر رفته است، بیشترین میزان گاز گلخانه ای تولید شده ناشی از مصرف سوخت های فصیلی به میزان 84 درصد و در رتبه بعدی گازهای ناشی از مراکز دفن پسماند در ایران به میزان 7/1 درصد می باشد. 1 در کشورهای توسعه یافته در سالهای اخیر توجه به کاهش پسماند دفن شونده مورد توجه قرار گرفته است بطوریکه در ایالات متحده مقدار پسماند دفن شده از %83 در سال 1986 تا %55 در سال 1996 کاهش یافته است این کاهش به خاطر کاهش حجم زبالهها، بازیافت و دیگر فعالیتهای مربوط به بازچرخش زباله است.

2 در حال حاضر فن آوری ها و روشهای مختلفی برای پردازش، تصفیه و دفع پسماندهای شهری مطرح میباشد. در برخی از این فن آوری ها تولید انرژی اولویت اول را دارد و برخی دیگر امحاء پسماند در اولویت می باشد. بطور کلی در حال حاضر عمدتا از تکنولوژیهایی نظیر تولید گاز و پیرولیز، قوس پلاسما، تولید سوخت از زباله و زباله سوزها در سطح جهان جهت تولید انرژی بهره گیری می شود. از نظر فنی با توجه به شرایط محیطی تمام روشهای فوق و یا ترکیبی از برخی از آنها قابل اجرا و بهره برداری می باشند.

3 سوزاندن مواد جامد به عنوان یک روش جایگزین برای دفن بهداشتی محسوب می شود، هر چند که این روش در مناطق شهری می تواند محاسنی از جمله کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش حجم زباله و در صورت امکان تولید انرژی و عدم پخش مواد زائد عفونی به همراه داشته باشد، فرایند های احتراق زباله می توانند بالقوه از نظر خروج آلاینده های متنوع خطرناک باشند. 4 در این مقاله سعی گردیده تا تکنولوژی های مطرح در این زمینه به لحاظ تولید انرژی و دفع پسماندهای شهری از نقطه نظر فنی به بحث گذارده شود.

تکنولوژی های استحصال انرژی از پسماند

امروزه برای منابع مختلف پسماند و کاربردهای گوناگون آن، تکنولوژی های زیادی توسعه یافته و یا در حال توسعه می باشند. تکنولوژی های مختلف بازیابی انرژی از پسماند در مراحل مختلف توسعه و معرفی به بازار قرار دارند و طیف وسیعی از توسعه آزمایشگاهی و نمونه سازی تاکاملاٌ تجاری شده را در بر می گیرند. در جدول زیر وضعیت فعلی و آتی برخی از تکنولوژی ها نمایش داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید