بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله ارائه خلاصهای از دانش موجود در رابطه با خطراتی است، که در اثر فعالیتهای انجام گرفته در راستای مدیریت پسماند الکترونیکی و الکتریکی ، سلامت انسان و محیط زیست را تهدید میکند. این خطرات و ریسکها ممکن است در حین مدیریت سنتی این پسماندها، همچون دفن و یا سوزاندن آنها ایجاد شود و یا در حین بازیافت این پسماندها اتفاق بیافتد. و همچنین بازیافت این پسماندها با استفاده از تجهیزات مدرن مورد بررسی قرار می گیرد و اهمیت شیشه و گاز های تولیدی در زمان بازیافت می تواند مشکلات زیادی برای محیط زیست ایجاد کند و ما بصورت موردی نحوه امحا لامپ های فلئورسنت ، بخار جیوه ، بخار سدیم و کم مصرف در مجتمع تولید روی بندرعباس مورد بررسی قرار داده ایم .

واژههای کلیدی: مدیریت پسماند ، پسماند الکتریکی ، محیط زیست ، فلزات سمی ، E Waste ، وسایل الکترونیکی ، مجتمع تولید روی بندرعباس

مقدمه

پسماند های الکترونیکی و الکتریکی نوعی از انواع پسماندهای خاص هستند ، که دارای خاصیت سمی ، بیماری زا ، خورنده ، پایا در محیط زیست و حتی بدن جانداران می باشد .انتخاب شیوه های جمع آوری ، جداسازی ، پردازش ، بازیافت و دفع مناسب کمک شایانی در کنترل و مداخله در چرخه محیط زیست و جهت دهی آنها به سمت بهره گیری دوباره همزمان با کاهش مخاطرات زیست محیطی می گردد. در این مقاله به بررسی وضعیت و تاثیر پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی بر محیط زیست و اثرات آن بر انسان خواهیم داشت و به صورت موردی به شیوه های مدیریت پسماند های الکتریکی در مجتمع تولید روی بندرعباس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

-6 تجهیزات و وسایل مولد پسماند الکتریکی :

6-6 تجهیزات صنایع و صنعت برق : 

دریل ،ترانسفورماسیونها ؛در اثر کارکرد آنها میزان قابل توجهی روغن آسکارول که سمیت بسیار زیادی دارد تولید می شود و همچنین وسایل و تجهیزات انتقال و توزیع نیروی الکتریسیته نیز از این گروه می باشند.

-7-6تجهیزات و وسایل سرمایشی و تهویه مطبوع : 

یخچال و فریزرها ؛ گاز مورد استفاده در آنها کلروفلوروکربن CFCs نام دارد که مخرب لایه ازن می باشد ،چیلر و انواع کولرها نیزاز این دست وسایل هستند که پسماندهای آنها شامل انواع پلاستیک و فلز می باشد.

-8-6تجهیزات و وسایل مولد حرارتی و نوری:  

توستر، قهوه جوش ، اتو، بخاری برقی ، مایکروفر؛ وجود قطعات الکترومگنتیک که اشعه عمود برهم را ساتع می نماید باعث قابل توجه بودن این نوع پسماندها می باشد.

-9-6 لامپها: 

شکستگی یک لامپ خطر زیادی به وجود نمی آورد اما وقتی با تعداد دهها میلیون لامپ کم مصرف سروکار داریم، انتشار مواد سمی درون آنها در محیط زیست، خطر جدیای محسوب می شود.

-:-6 تجهیزات و وسایل الکتریکی حمل و نقل :  

کلیه قطعات الکتریکی از قبیل سیم لامپ مدارات واز این قبیل وسایل و دستگاههای ذیل شامل پسماندهای الکتریکی میشوند. تجهیزات الکتریکی هواپیما ، قطار ، اتوبوس ،انواع اتومبیل ،کشتیها وشناور ها ،انواع موتور سیکلت و دوچرخه

-=-6 سایر وسایل : 

ماشین لباسشویی ، تجهیزات و وسایل ورزشی و اسباب بازیها ، خشککنها، باتریهای قابلشارژ و غیرقابل شارژ ؛ - علوی مقدم، -

-7 انواع پسماندهای خطرناک:

-6-7 سموم

-7-7 مواد منفجره

-8-7 مواد خورنده

-9-7 مواد قابل اشتعال

-:-7 پسماندهای خطرناک خانگی

-=-7 باطری :

-6-=-7 باطریهای خشک : 

-7-=-7 باطری های نیکل کادمیومی :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید