بخشی از مقاله

چکیده:

سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان یا به عبارتی ERP یکی از مهمترین بخشهای مدیریت اطلاعات میباشد. فرآیند کارایی و ارزیابی هیچ دو سازمانی شبیه هم نیست و با توجه به شرایط محیطی، زیرساختهای فنآوری، نوع فضای کسب و کار و نوع صنعت فرایند بومی شدهای دارد. پیچیدگی و کاراییهای گوناگون مسایلERP، ضرورت آگاهی از کارایی این سیستمها را آشکار می-کند، زیرا که فرآیند انتخاب و تاثیر سیستم در صورتی که نادرست انجام شود موجب اتلاف زمان و هزینه میشود.

به طور کلی، سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان یک راهحل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک نظام به هم پیوسته، سریع و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار میدهد تا به طور مناسب فرآیند برنامهریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند. در این پژوهش، سعی میشود شاخصهای کارایی و عملکرد سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان با رویکردی جدید مورد بررسی قرار بگیرید.

1  مقدمه

استفاده از فن آوریهای اطلاعاتی بخش جدائیناپذیری از فعالیت های سازمانی است و به عنوان دارایی استراتژیک و حیاتی سازمان ها دارای اهمیت اساسی است . با توجه به اهمیت روزافزون اطلاعات و نقش آن در تصمیم گیری مدیران ، به نظر میرسد که استفاده از فناوری اطلاعات کارا و اثربخش بیش از گذشته اهمیت پیدا خواهد کرد و به جرئت می توان گفت که در آینده نزدیک هیچ سازمانی بدون به کارگیری نظام اطلاعاتیای که اطلاعات استراتژیک ، کارا و اثربخش را برای سازمان مهیا میسازد، نخواهد توانست با محیط متغیر و رقابتی رویارو شود یا به حیات خود ادامه دهد.

برای فائق آمدن بر افزایش جریان اطلاعات درونی و بیرونی و برای بهبود کیفیت آن ، شرکت ها نیاز به گرفتن مزایایی از فرصت های فراهم شده به وسیله فناوری اطلاعات مدرن و سیستم های اطلاعات خواهند داشت . با جمع آوری و توزیع اطلاعات بازاریابی و استفاده از آن برای ارتقا تصویر برند و سازمان ، سیستم اطلاعاتی راه های جدیدی را برای بهبود کاراییهای درونی شرکت ارائه میدهد .سیستم های اطلاعات ، ارتباطات بازاریابی پویایی را بین کارکنان در برنامه ریزی، حسابداری، تبلیغات ، ارتقا فروش ، مدیریت محصول ، کانال های توزیع و فروش های مستقیم شرکت فراهم میآورند.

ارزشیابی نظام های اطلاعاتی ازاین جهت دارای اهمیت است که ارزشیابی، پذیرش فناوری اطلاعاتی از طرف کاربران ، توسعه نظام های جدید، اجتناب از اثرات منفی نظام های اطلاعاتی را تحت تأثیر قرار میدهد و به دلیل اینکه اکثر فعالیت های فردی و سازمانی بر فناوری اطلاعاتی متکی هستند، ارزشیابی چنین پدیده هایی بر ساختار فعالیت ها، نتایج سازمانی و تعامل با محیط برون سازمانی اثرگذار است . موارد مذکور ارزشیابی نظام های اطلاعاتی را به عنوان امری جداییناپذیر از فرآیند طراحی، استقرار و کاربرد نظام های اطلاعاتی مطرح میسازد.

سیستم برنامهریزی منابع سازمان ERP یکی از مولفههای بسیار مهم در مدیریت اطلاعات میباشد، و کاربرد وسیعی در سازمانها و شرکتها دارد. بدون تردید دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی در میان کشورها همراه با برنامه ریزی و سیاست های مبتنی بر توان تولیدی آنها صورت پذیرفته است .براین اساس اولین گام در تدوین برنامه ها و سیاست های اقتصادی، تعیین مزیت های نسبی در بخش های عمده اقتصادی به منظور تخصیص بهینه منابع محدود و اولویت بندی آنهاست. سیستم برنامهریزی منابع سازمان، یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه از فرآیندهای اصلی سازمان است که درهم آمیختگی عملیات و اطلاعات را فراهم مینماید. یکپارچه سازی چهار منبع اصلی سازمان که در ذیل آمده است، ارزش افزوده ای ایجاد میکند که زمینه لازم را برای ارتقای موقعیت سازمان در دنیای رقابتی امروز به وجود می-آورد.

➢    منابع مالی،

➢    منابع انسانی،

➢    مواد،

➢ ماشین آلات.

این سیستمها با نگهداری سوابق، کنترل عملیات جاری و اطلاعرسانی به موقع، مدیریت را در اتخاذ تصمیم در عملیات جاری و برنامههای راهبردی سازمان پشتیبانی میکنند. رشد بی سابقه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تمام رویه های محاسباتی و کاربردی را در تمام قسمتهای سازمان تحت تاثیر قرار داده است، لذا رقابتی شدن محیط کسب و کار، ضرورت ایجاد یکپارچگی درون سازمانی و برون سازمانی در محیط زنجیره تامین و تحول گسترده در حوزه فناوری سیستم های اطلاعاتی، عوامل اصلی شکلگیری سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان بودهاند. این سیستمها با ایجاد یکپارچگی مدیریتی و عملیاتی درون سازمانی و برون سازمانی و تسهیل و تسریع فرآیندهای کسب و کار، کارایی و اثربخشی عملیاتی سازمانها را افزایش داده و آنها را برای حضور در بازار رقابتی آماده مینمایند.

سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان در واقع نقطه اوج و تکامل سیستمهای اطلاعاتی در عصر حاضر هستند. این سیستم بستهی نرم افزاری تجاریای است که عهده دار انسجام جریان اطلاعاتی در سراسر سازمان می باشد که شامل بخشهای مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره تامین و اطلاعات مشتری میباشد. قابلیتهای این سیستمها باعث شده که علاوه بر بخش های کسب و کار، سازمان های دولتی و غیرانتفاعی نیز جهت استفاده از آنها اقدام نموده و زمینه بهبود خدمات مشتریان را فراهم نمایند. مطالعات نشان می دهد که حدود 60 درصد شرکت های حاضر در لیست فورچون 500 - پانصد شرکت برتر جهان - سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان را پیاده سازی نموده و از این سیستم ها استفاده می نمایند .

- Opricovic, 1998 - هرچند که در کشور ما راه اندازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان با مشکلات بسیاری از جمله تحریم های اقتصادی، مواجه است، لیکن تفکر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه نمودن سازمان ها از ابعاد مختلف حائز اهمیت است .در این قسمت سعی گردیده است تا سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، دلیل اهمیت انتخاب صحیح سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی و مشکلات ناشی از پیاده سازی آن توضیح داده شود.

تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر و نیز شتاب گیری روند جهانی شدن موجب شده است تا جوامع گوناگون تلاش کنند بیش از پیش خود را برای پذیرش تحول آماده نمایند - محمدکاظم و همکاران، . - 1391 سازمانهای امروزی نیز با جهانی شدن بازارها و تغییرات سریع اقتصادی روبرو هستند - لیح و سندر، - 2015، بنابراین آنها باید با مدیریت چابک بتوانند محصولات و خدمات را با مزیت رقابتی به بازار عرضه کنند.

به منظور توانایی برای مقابله با این وضعیتها، افزایش توانمندیها ،بهبود عملکرد و تصمیم گیری بهتر، استفاده از سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی، خصوصا اتخاذ سیستمهای ERP به عنوان سیستمی استاندارد که کل فعالیتهای سازمان را در بر می گیرد، یک فاکتور مهم در کسب وکار امروزی شده است و این سیستمها یکی از مهمترین توسعه ها در فناوری اطلاعات هستند - لیح و سندر، 2015 ؛ محمد علی تباربائی و همکاران، . - 1392 هدف اصلی ERP نفوذ فناوری اطلاعات در تمام بخشهای فعالیت سازمان است .فراهم سازی ساختار زیربنایی به منظور ارتباط با جهان و جهانی شدن به مثابه یک ضرورت مطرح است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید