بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این مقاله، ارائه یک روش پارامتری جدید برای رتبه بندی اعداد فازی مفهومی است. روشهای مختلفی تاکنون برای رتبه بندی اعداد فازی مفهومی ارائه شده اند اما هریک از این روشها دارای محدودیتهایی هستند که استفاده از آنها را در مسائل کاربردی با مشکل مواجه می نماید. روش ارائه شده در این مقاله توانایی رتبه بندی اعداد فازی مفهومی در قالب کلی را دارا می باشد. همچنین این روش با در نظر گرفتن نظر تصمیم گیرنده، یک رتبه بندی هدفمند مبتنی بر سطوح تصمیم را برای تصمیم گیرنده فراهم می نماید و لذا به راحتی قابل استفاده در مسائل کاربردی است.

1    مقدمه

بر خلاف اعداد فازی معمولی که فقط به بیان درجه عضویت1 می پردازند، اعداد فازی مفهومی2 به طور همزمان درجه های عضویت و عدم عضویت را در نظر می گیرند. با این قابلیت، همزمان سه مفهوم حمایت، مخالفت، و بی طرفی به کمک این اعداد، نمایش داده شده و لذا اعداد فازی مفهومی اطلاعات بیشتری را می توانند از مسائل دنیای واقعی مدل نمایند. این ویژگی، موجب انعطاف پذیری و کاربردی تر شدن آنها در مقایسه با اعداد فازی معمولی در برخورد با ابهام و عدم اطمینان شده است. موضوعی که بلافاصله پس از معرفی اعداد فازی مفهومی مطرح می گردد نحوه مقایسه و رتبه بندی است.

در این زمینه مقالات متنوعی منتشر گردیده است و روشهای مختلفی پیشنهاد شده که هریک دارای نقاط قوت و ضعف می باشند. برخی از این روشها فقط قابل استفاده برای رده خاصی از اعداد فازی مفهومی می باشند و همچنین در اکثر قریب به اتفاق این روشها نظر تصمیم گیرنده3 در روند تصمیم در نظر گرفته نشده است. روش ارائه شده در این مقاله توانایی رتبه بندی اعداد فازی مفهومی در قالب کلی را دارد. همچنین این روش با در نظر گرفتن نظر تصمیم گیرنده، یک رتبه بندی هدفمند مبتنی بر سطوح تصمیم را فراهم می نماید. این ویژگی ها در نهایت منجر به قابل استفاده تر بودن نتایج بدست آمده از کاربرد اعداد فازی مفهومی در مسائل عملی می شود.

2    تعریف عدد فازی مفهومی

مجموعه فازی مفهومی ابتدا توسط آتاناسو 1983 معرفی گردید. اعداد فازی مفهومی دسته مهمی از مجموعه های فازی مفهومی هستند که در مدلسازی مسائل واقعی و کاربردهای عملی مجموعه های فازی مفهومی مورد استفاده قرار می گیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید