بخشی از مقاله

چکیده

با گسترش استفاده از دادههای چندرسانهای و از همه مهمتر دسترسی آسان به این دادهها در اینترنت مسئلهی حفاظت از حق تالیف مطرح میشود. نهاننگاری تصویر تکنیکی برای جاسازی اطالعات اضافی همراه با سیگنال تصویر به منظور تحقق اهدافی از این قبیل میباشد. بدین صورت که اطالعاتی به سیگنال اصلی اضافه میشود که در هر زمانی در صورت نیاز میتوان این اطالعات را استخراج کرد. نهاننگاری برای تشخیص حق چاپ مالک استفاده میشود.

واترمارکینگ تصویر پیشنهاد راههای متفاوت برای جاسازی یک واترمارکینگ قوی به منظور نگهداری دقیق سیگنال اصلی میباشد، بهطوریکه نمیتوان سیگنال اصلی را از سیگنال واترمارکشده تشخیص داد. میتوان واترمارک را در متن، تصویر، ویدئو و یا صوت جاگذاری کرد.در این مقاله ما ابتدا الگوریتم جاسازی واترمارک را همانگونه که در بلوک دیاگرام آمده است شرح می دهیم،سپس مراحل استخراج واترمارک را مطابق بلوک دیگرام بیان می کنیم .

-1 مقدمه

پنهاننگاری یا استگانوگرافی هنر و علم برقراری ارتباط پنهانی است و هدف آن پنهان کردن ارتباط به وسیله قرار دادن پیام در یک رسانه پوششی است به گونهای که کمترین تغییر قابل کشف را در آن ایجاد نماید و نتوان موجودیت پیام پنهان در رسانه را حتی به صورت احتمالی آشکار ساخت . پنهاننگاری خود شاخه ای از دانشی به نام ارتباطات پوشیده است. دانش ارتباطات پوشیده خود شامل چندین شاخه از جمله رمزنگاری، ته نقش نگاری و ... می باشد.

محمدی ،بابایی ، - 1394در الگوریتم پیشنهادی ابتدا به کمک الگوریتم نهاننگاری به کمک تابع تبدیل کسینوس گسسته واترمارک جاسازی میشود. سپس لبههای تصویر به کمک روش الگوریتم لبهیابی کنی استخراج میشود و به کمک تابع هش در نقاط لبه عملیات جاسازی واترمارک با استفاده از الگوریتم نهاننگاری کمارزشترینبیت انجام میشود. در انتها برای استخراج واترمارک ابتدا از طریق الگوریتم عکس تبدیل نهاننگاری با روش کمارزشترینبیت کد هشی که در تصویر جاسازی شده استخراج میشود و در صورتی که صحت این کد ثابت شود به ما این اطمینان را میدهد که واترمارک اصلی مورد حمله واقع نشده است و میتوان به اطالعات استخراج شده اطمینان کرد. در نهایت نیز به کمک عکس تابع تبدیل کسینوس گسسته واترمارک را استخراج میکنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید