بخشی از مقاله

چکیده

توانایی یک طیف سنج در جمع نمودن پرتو ایکس تابیده از یک چشمه، با زاویه فضایی پوشیده شده با ناحیه موثر پراکندگی بلور در موقعیت چشمه نقطه ای ، محدود می شود. لذا به منظور مفید بودن بلورهای پراکننده در طیف سنجی اشعه ایکس، لازم است که طراحی آنها به گونه ای صورت پذیرد که دارای زاویه فضایی جمع کنندگی و بازده انعکاسی بالایی باشند. در این مقاله یک رابطه عمومی برای زاویه فضایی جمع کنندگی پراکننده های دوبار خمیده بدست آورده شده و با بکار بردن رابطه مذکور روی چندین هندسه بلوری دوبار خمیده رایج، توزیع شدت روی سطح ه ریک از آنها مورد مطالعه قرار می گیرد. نشان داده می شود که نتایج بدست آمده برای سه هندسه بلوری کانونی ساز45 درجه ، کانونی ساز عام، و هندسه برمن متفاوت از نتایجی است که قبلا چاپ گردیده اند.

مقدمه

درمقالات قبلی توسط نویسند گان[3-1]، یک رابطه عمومی جهت محاسبه انحراف زاویه ای از زاویه براگ در کل سطح بلور بدست آورده شده است. با استفاده از آن ، نمودارهای نواحی موثر پراکندگی سطح بلوری چندین هندسه بلوری دو بار خمیده رایج بررسی؛ و نشان داده شده است  که علی الرغم اینکه برای پنج هندسه بلوری اول جدول - - 1 نتایج حاصل با نتایج چاپ شده قبلی یکسان بود ولی برای بقیه هندسه  های بلوری خیلی مهم    در طراحی طیف سنج های اشعه ایکس، نتایج و نمودار های متفاوتی در مقایسه با نتایج متناظر چاپ شده قبلی حاصل می شود.   

 با استفاده از رابطه بدست آمده    برای انحراف زاویه ای از زاویه براگ، طراحی یک هندسه بلوری    کانونی ساز عام انجام گرفته    و همراه با آن هندسه های بلوری کانون ساز45 درجه و برمن مو رد ارزیابی قرارگرفتهاست.[2]  در این مقاله رابطه عمومی بدست آمده در مراجع ویتری برای زاویه فضایی جمع کنندگی و نمایه شدت روی سطح بلور مورد بررسی مجدد قرار گرفته و با تعمیم روابط فوق مشخص می شود سه هندسه بلوری کانون ساز 45 درجه، کانون ساز عام و هندسه برمن تحت تاثیر شدید جمله اصلاحی قرار می گیرند.

روش

برای انجام محاسبات دستگاه مختصات در نظر گرفته شده در شکل - 1 - را در نظر می گیریم. بلور پراکننده و چشمه نقطه ای اشعه ایکس و نقطه تصویر آن روی دایره کانونی بلور واقع شده اند. در این شکل نقطه مرکز تقارن بلور با حرف M مشخص گردیده و نقطه P یک نقطه اختیاری روی سطح بلور  است . در محاسبات حاضر، دستگاه مختصات نرمالیزه را در نظرمی گیریم که در آن مختصات واقعی برقطر دایره کانونی تقسیم  شده اند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید