بخشی از مقاله

خلاصه

در این مطالعه خصوصیات زمین لرزه های حوزه نزدیک بررسی شده و به دو گروه طبقه بندی شده اند :در گروه اول هر سه جز تایخچه زمانی شتاب , سرعت و جابجایی دارای پالس قابل تمایز می باشند ولی در گروه دوم پالس قابل تمایز فقط در تاریخچه زمانی سرعت و جابجایی مشاهده شده و شتاب بوسیله میله های بلند تکراری با فرکانس بالا دنبال می شود. گروه اول عمدتا از زلزله هایی با بزرگای گشتاور 6,5 تا6,9 و گروه دوم از زمین لرزه هایی با بزرگای گشتاور بالای 7 ناشی می شوند .

اثر تخریبی گروه اول نسبت بهگروه دوم بر روی ساختمانهایی با پریود طبیعی حدوداً 0,5 تا 2,5 ثانیه که شامل ساختمانهای متداول می باشد بیشتر است ولی گروه دوم بر روی ساختمانهایی با پریود طبیعی بالای 3 ثانیه نسبت به گروه اول تاثیر تخریبی بیشتری دارند. همچنین روابطی برای زمین لرزه های حوزه نزدیک ارائه شده است که بوسیله آنها می توان پالس رکورد را تخمین زد و در آنالیز دینامیکی مورد استفاده قرار داد.از آنجایی که تحقیقات لرزه ای با استفاده از میزهای لرزه در دانشگاههای کشور رونق یافته است جهت ساده سازی می توان بجای اعمال رکورد واقعی از معادل سینوسی آن به جواب مطلوب رسید.

.1 مقدمه

محققان زیادی در زمینه ساده سازی رکوردهای زمین لرزه ها برای آزمایشگاههای لرزه ای کار کرده اند. اکثر تحقیقات هیچ گونه تمایزی بین زلزله های حوزه نزدیک و دور قائل نشده اند. از آنجایی که کشور ایران در قسمت لرزه خیزی واقع شده است نیاز است که تحقیقات زیادی در این خصوص انجام گیرد. با توجه به زلزله های اخیر مانند زلزله بم و طبس که جزئ زمین لرزه های حوزه نزدیک محسوب می شوند . لذا نیاز است بررسی های زیادب دی اینباره صورت گیرد.

زمین لرزه های حوزه نزدیک بوسیله پالسهایی با پریود بلند و سرعت پیک بالا مشخص می شوند. رکوردهای نزدیک به گسل گسیخته بطور اساسی با آنهایی که از منبع لرزه زا فاصله بیشتری دارند فرق می کنند. در محدوده ی حوزه نزدیک زمین لرزهبه طور قابل ملاحظه ای بوسیله مکانیزم گسیختگی , راستای انتشار گسلش نسبت به ساختگاه و احتمالاً جابجایی دائمی زمین ناشی شده از لغزش گسل تاثیر می پذیرند. به طور کلی زمین لرزه های حوزه نزدیک به دوگروه تقسیم می شوند :

-1زمین لرزه هایی که پالس در تاریخچه زمانی شتاب , سرعت و جابجایی آنها دیده می شود.

-2زمین لرزه هایی که پالس فقط در تاریخچه زمانی سرعت و جابجاییشان مشاهده می شود و تاریخچه زمانی شتابشان بوسیله میله های بلند تکراری و شبیه به حرکات راندومی دنبال می شود. زلزله های نوع اول عمدتا از زلزله هایی با بزرگای گشتاور 6,5 تا 6,9 ناشی می شوند و اثرات تخریبیشان بر روی سازه های ساختمانی متداول - با پریود 0,5 تا 2,5ثانیه - بیشتر از زلزله های نوع دوم است . ولی زمین لرزه های نوع دوم عمدتاً از زلزله هایی با بزرگای گشتاور بالای 7 نشات می گیرند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید