بخشی از مقاله

چکیده

طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از انرژی مصرفی مردم جهان از طریق سوخت های فسیلی بدست آمده ولیکن استفاده بیش از اندازه از این سوخت ها سبب بروز مشکلات فراوانی در زندگی مردم شده است. سوختهای جایگزین و پاک و فناوری های جدید در بقای کره زمین و نسلهای آینده کمک بسیاری خواهد نمود. مقاله حاضر به صورت مختصر به معرفی سوخت های جایگزین پرداخته و روشها و فناوریهای منتج به حفظ محیط زیست را بیان نموده است. در این مقاله علاوه بر انرژی تجدیدپذیر ، نیروگاههای تولید هم زمان برق و حرارت، شبکه های انتقال قدرت جریان مستقیم ولتاژ بالا، استفاده از انرژی زمین گرمایی ، زیست توده و ... توصیه شده است.

شایان ذکر می باشد این مقاله ماحصل بخشی از فعالیت کمیته فرهنگ سازمانی نیروگاه طرشت در سال 95 می باشد که به صورت مستمر و با حضور فعالانه مدیران ارشد و کارشناسان برگزار گردیده است. هدف از این مقاله فرهنگ سازی در خصوص حذف سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و زندگی پسیو - با نگاهی بر کتابی با عنوان مشابه اثر توماس آربلیکزلی با ترجمه مهندس سعید مهدی زاده - می باشد. در ابتدا نمونه هایی از تجارب پروژه های ناموفق در حوزه انرژی ایالات متحده ذکر شده و راهکارهای اصولی در جهت استفاده از طرح ها و شیوه های استحصال انرژیهای تجدید پذیر ارائه شده و در ادامه توضیحاتی در خصوص زندگی پسیو و نمونه هایی از موارد در این زمینه مطرح می گردند .

-1 مقدمه

وابستگی به منابع غیر پایدار انرژی و افزایش هزینه های آلودگی محیط زیست مارا وادار می سازد تا استفاده از سوخت های فسیلی را متوقف نموده به دنبال منابع انرژی پاک باشیم . احداث یک نیروگاه بادی ، خورشیدی و یا زمین گرمایی ممکن است در حال حاضر از احداث یک نیروگاه حرارتی با سوخت فسیلی گرانتر باشد اما هزینه سوخت در آنها صفر می باشد . هزینه سوخت در نیروگاه های با سوخت فسیلی در افق سه ده پیش رویمان نجومی خواهد بود . اثرات آلودگی ناشی ازافزایش جمعیت جهان مخربتر خواهد شد. جیوه باعث مسموم شدن ماهیها شده و باران های اسیدی حاصل از گوگرد ، جنگل ها و دریاچه ها را از بین برده است.

انرژی بزرگترین چالش بشر امروزی و عامل بسیاری از درگیری های جهانی و منطقه ای بوده و زندگی و رفاه امروز مردم جهان وابسته به انرژی است . اما منشاء انرژی مصرفی چیست ؟ در سده گذشته بخش اعظم انرژی مورد نیاز از طریق سوخت های فسیلی به دست آمده است . در گذشته این منبع انرژی فراوان و ارزان بود لکن با مصرف بی رویه آن توسط انسان منابع آن روز به روز تحلیل رفت و قیمت افزایش یافت .

از طرفی عدم توجه به چگونگی مصرف سوخت های فسیلی باعث تخریب کره زمین از طریق آلودگی های محیط زیستی گردیده است . میزان گاز دی اکسید کربن که از طریق سوختن سوخت های فسیلی وارد جو کره زمین می شود سالیانه بالغ بر 10 میلیارد تن می باشد که این پدیده علاوه بر اثر گازهای سمی باعث گرم شدن زمین و تغییراکو سیستم کره زمین شده و بسیاری از گونههای گیاهی و جانوری لازمه حیات کره زمین را بین برده است. باید طرحی نو و متضمن بقاءکره زمین ونسلهای های آینده در انداخت

-1-1پروژه های ناموفق و مردود در حوزه انرژی

فکر گروهی - تعبیر گله - پدیده عجیبی است که از برنامه ریزی ژنتیکی منتج شده است . اگر پیشاهنگ گروه چراغ بزرگ موجود در اتاق را انکار نماید ، ما به طور طبیعی رفتار اورا تقلید کرده و پیرامون فیلی که زیر قالیچه در اتاق پنهان شده است حرکت می نمائیم . خط مشی انرژی ایالات متحده نیز اینگونه پندارهای بیهوده را توسعه داده است . بیش از نیمی از چهار میلیارد دلار بودجه علمی وزارت انرژی آمریکا صرف برپانگاهداشتن پروژه های ناموفق می گردد .نگاهی دقیقتر به سه برنامه بیهوده وزارت انرژی آمریکا می اندازیم .

1 - 2 ابتکار هیدروژن

بودجه 246 میلیون دلاری برای این ابتکار در نظر گرفته شد . تانکرهای گازوئیل قادرند تا حدود 300 - Fill Ups - گازوئیل را حمل نمایند در حالیکه هیدروژن فضای بیشتری را اشغال می کند و به سیلندرهای فشار قوی نیاز دارد که 65 مرتبه سنگین تر از هیدروژنی که حمل می کنند هستند . بنابر این یک کامیون غول پیکر 10 تنی حمل کننده سیلندرهای هیدروژن فقط می تواند 10Fill Ups هیدروژن را حمل نماید . با توجه به این واقعیت ، خودروهای هیدروژنی در مقایسه با خودرو های برقی ناکارآمد خواهند بود . خودروهای برقی سه برابر خودروهای هیدروژنی کارآیی بیشتر داشته و یک سوم آنها نیز گاز انیدریدکربنیک تولید می کنند .

2 - 2 برق هسته ای

حوادث هسته ای حوادث غیر قابل جبران برای زمین و انسانها می باشند . ذات رادیواکتیو مورد استفاده در راکتورهای هسته ای آنقدر خطرناک هستند که می توانند کل کره زمین را آلوده کنند . پیش بینی شده که در صورت بروز حوادث هسته ای در آمریکا زیانی به میزان 600 میلیارد دلار متوجه این کشور خواهد شد .در سال 2009 در امریکا بودجه 1/4 میلیارد دلاری برای این پیشنهاد در نظر گرفته شد .

1 - 2 - 2 راه حل ایمن مهار نیروگاه های هستهای

عناصر هسته ای موجود در درون زمین به صورت دائم دچار فعل و انفعالات شیمیایی می باشند که دمایی بالغ بر 6000 درجه سانتیگراد و بسیار داغ تر از خورشید به وجود می آید. در واقع 99/9 درصد کره زمین به قدری داغ است که می تواند دمای آب را به نقطه جوش برساند . ما قادر هستیم که تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز زمین را از طریق حرارت درون کره زمین تامین کنیم . منبع حرارت در انرژی زمین در اثر زوال اورانیوم و توریم موجود در سنگهاست که در زیر زمین به صورت ایمن از آنها جدا می شوند اما هزینه های حفاری در حال حاضر این روش را گران کرده است و اگر فقط 5 درصد از بودجه 70 میلیارد دلاری فدرال که مربوط به برق هسته ایست در فناوری حفاری هزینه شود نیروگاه های زمین گرمایی را در همه نقاط جهان خواهیم داشت .

3 - 2 زغال سنگ پاک

تولید برق از زغال سنگ یه علت آلودگی های حاصل از احتراق در سال 1983 با افت شدیدی مواجه شده است.هر تن زغال سنگ که می سوزانیم 3/7 تن گاز انیدریدکربنیک تولید می شود که مقدار آن در حال حاضر 10 میلیارد تن در سال می باشد !!!!. اگر تنها بخشی از سرمایه صرف شده نیروگاه های ذغال سنگی صرف توسعه فناوری های حفاری می گردید مساله انرژی به سادگی حل می شد. در حال حاضر وزارت انرژی آمریکا مبلغ 338 میلیون دلار برای نیروگاه های زمین گرمایی اختصاص داده که می تواند شروع خوبی باشد .در سال 2009 در آمریکا بودجه 754 میلیون دلاری برای این پروژه در نظر گرفته شد .

- 3 انرژی هسته ای : راه ایمن و آسان

انرژی حاصل از ذرات هدیه ای از زمین است . این انرژی می تواند به صورت پاک و ایمن مهار شود . در دهه 50 پلوتونیوم تولید شده یک مزیت محسوب می شد لکن امروز یک کابوس غیر قابل کنترل است . حفاری چاه ها و شکستن سنگ ها و تخلیص آنها به منظور استحصال اورانیوم ، فقط به خاطر تبخیر آب و وارد نمودن آن در توربین های بخار است . چرا کلیه این تلاش های خطرناک را کنار نگذاریم و فقط از سنگ های داغ به طور مستقیمبرای تبخیر آّب استفاده ننمائیم.

هزینه اصلی این نیروگاه ها هزینه های اولیه حفاری چاهها می باشد .تا کنون نیرو گاه های زمین گرمایی بیش از 10 گیگاوات درآمریکا احداث شد که. حدود 4 گیگا وات از این نوع نیروگاه ها در 13 ایالت احداث گردیده است . . اگر ما بتوانیم مساله سیاسی را حل کنیم حل مسائل فنی بسیار ساده خواهد بود . نیروگاه های اتمی سالانه 75 تن پلوتونیم تولید می کنند . طرح ایالات متحده جهت دفن زباله های اتمی در کوه یوکا 10 سال از برنامه زمانبندی شده عقب ماند و 96 میلیارد دلار هزینه در بر داشت.

- 4 بحران های تولید انرژی در آینده

هزینه های سوخت به صورت نمایی در حال افزایش است و منابع موجود در سیاره محدود می باشند . این پندار باطل که ذغال سنگ پاک !!!جهان را از فاجعه انباشتگی انیدرید کربنیک در زیر زمین نجات خواهد داد یک کابوس است . جیوه خروجی که وارد چرخه خوراک ماهیها می شود ممکن است باعث ایجاد بیماری اوتیسم شود . باران اسیدی جنگل ها را تخریب و باعث نابودی مرجان های دریایی می شود . ذرات موجود در دود باعث ناراحتی تنفسی و آسم می شود . نیروگاه های خورشیدی بیشتر در اواسط روز قابل استفاده بوده و نیروگا ه های بادی تقریبا از انتهای شب تا صبح متوقف می گردند . شرایط آب و هوایی نیز در بهره برداری نیروگاه های خورشیدی و بادی اثر گذارند .

نیروگاه های زمین گرمایی سوخت نیاز ندارند ، آلودگی ایجاد نمی کنند و با قابلیت اطمینان پایدار در کل روز و تمام روزها قابل استفاده هستند . وزارت انرژی آمریکا قبلا میزان ناچیز بودجه تحقیقاتی 20 میلیون دلاری اختصاص یافته به انرژی زمین گرمایی را به صفر رسانده بود . پس از منازعات زیاد کنگره نهایتا به برنامه نجات مالی 2007 تن در داد که در آن 90 میلیون دلار به توسعه تحقیقات نیروگاه های زمین گرمایی پیشرفته تخصیص یافت . با تغییر دولتمردان رقم تا 900 میلیون دلار نیز پیشنهاد گردید .

علیرغم وجودمنابع عظیم زغال سنگ در استرالیا دولت این کشور تلاش قابل توجهی جهت احداث نیروگاههای زمین گرمایی مبذول داشته و در حال حاضر حفاری تا عمق 5 کیلومتر برای احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی در استرالیا تکمیل شده و قیمت آن 6 سنت به ازاء هر کیلووات ساعت است . 33 شرکت با 277 گروه حفاری در سراسر این کشور در حال فعالیت می باشند . در آلمان نیز تلاشهایی در این زمینه انجام شده است . بیش از 50000 چاه نفت در خلیج ها وجود دارد که مخلوط آب و نفت جهت ادامه بهره برداری این چاهها از آنها فوران می نماید . این آب داغ نیز می تواند تولید انرژی الکتریکی نماید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید