بخشی از مقاله

چکیده :

ایران بالاترین میزان شدت مصرف انرژي1 را در جهان به خود اختصاص داده است. این معیار معادل 1,68 تن نفت خام براي هر هزار دلار 2بخن می باشد بذم. در حالیکه در اکثر کشورهاي صنعتی دنیا، سهم مصرف انرژي در بخشهاي تولیدي چند برابر بخشهاي دیگر است در کشور ما بخشهاي غیر مولد بیشترین میزان مصرف انرژي - حدود - %40 را بخود اختصاص دادهاند. این امر ضرورت بهینه سازي مصرف انرژي ساختمانها را نشان می دهد. مقاله پیشرو در نظر دارد با بررسی ادبیات موجود و پژوهش هاي صورت گرفته در زمینه انرژي و فناوري هاي اطلاعاتی و ارتباطی با معرفی ساختمان هاي هوشمند راهکارهاي عملی جهت کاهش مصرف انرژي در بخش هاي خانگی و تجاري ارائه دهد. دستاوردهاي این پژوهش می تواند کمک شایانی به موفقیت اجراي هدفمندسازي یارانههاي انرژي و کاهش شدت مصرف انرژي داشته باشد.

.1  مقدمه

اغلب منابع انرژي که امروزه ما از آن بهره می بریم از منابع تجدید ناپذیر می باشند، به این معنی که روزي سرانجام به اتمام خواهند رسید. از سوي دیگر بسیاري از این منابع آسیب هاي جبران ناپذیري به محیط زیست وارد می آورند؛ همچون اثرات بلند مدت گلخانه اي و گرم شدن کره زمین که استفاده از سوختهاي فسیلی مسبب آن است. همچنین استفاده از این منابع انرژي بسیار گران و پرهزینه اند و باعث از دست رفتن منابع عظیم مالی و تاثیرات عمیق در اقتصاد جوامع دارند.

با توجه به عوامل ذکر شده مصرف بهینه انرژي و کاهش شدت مصرف آن از جمله مهمترین اهداف جوامع و دولتهاي مسئول می باشد. کشورهایی همچون ژاپن با همگانی کردن استفاده از انرژي هاي نوین همچون انرژي خورشیدي موفق به کاهش 30 درصدي مصرف انرژي هاي تجدید ناپذیر در کشور خود شدند. اما حتی مصرف همین میزان انرژي فسیلی به دلیل استفاده آن در بخش مولد کشور ژاپن با توجه به بهره وري و کارایی آن توجیه پذیر می نماید. متاسفانه در ایران با توجه به منابع عظیم سوخت فسیلی و قیمت ارزان این انرژي روشهاي بهره وري انرژي و اصلاح الگوي مصرف با مشکل مواجه است. این در حالی است که بخش عمده اي از انرژي مصرفی در ایران در بخش غیر مولد - خانگی و تجاري - به مصرف می رسد.

این امر باعث شده است میزان شدت مصرف انرژي در ایران 17 برابر کشوري همچون ژاپن باشد. با توجه به توسعه و پیشرفت فناوري هاي نوین به ویژه فناوري هاي اطلاعاتی و ارتباطی راهکارهاي داوطلبانه و قانونی بسیاري براي ارتقاي بهره وري انرژي در بخش هاي مختلف و در نتیجه کاهش اثرات منفی زیست محیطی و رشد پایدار اقتصادي امکان تحقق دارد. این مقاله با تمرکز بر فناوري اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان پشتیبان بهرهوري انرژي به معرفی ساختمانهاي هوشمند با در نظر گرفتن خصوصیات اصلی ساختمان، از جمله تجهیزات و دستگاهها، عایق هاي حرارتی، سیستم هاي اتوماسیون ساختمان و همچنین شاخص هاي شهرسازي آنها می پردازد.

استفاده از نتایج این پژوهش کمک شایانی به بهره وري انرژي مصرفی در ساختمان هاي غیر مولد، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، کاهش هزینه هاي اقتصادي تحمیل شده در اثر استفاده از انرژي هاي تجدید ناپذیر، کاهش شدت مصرف انرژي، و موفقیت هدفمند سازي یارانه ها در ایران میکند. پژوهش پیش رو، از نظر هدف از نوع کابردي بوده و از نظر پی آیند از نوع تصمیم گراست. این پژوهش با توجه به نحوه گردآوري داده ها، از نوع کتابخانه اي است.

.1,2 سیستم هاي مدیریت ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان حق3 B و سیستم هاي مدیریت هوشمند ساختمان 4حقBع از جمله مهمترین راهکارهاي هوشمندسازي ساختمان می باشدکه جهت مدیریت سیستمهاي موجود در ساختمان بکار گرفته میشود. مدیریت کردن این سیستم ها دربرگیرنده نمایش وضعیت و کنترل کردن آنها میباشد. در اصل سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، به مجموعه سخت افزار ها و نرم افزارهایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت هاي مهم و حیاتی در ساختمان نصب می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید