بخشی از مقاله

چکیده

سکوهای نفتی واقع در خلیج فارس متاثر از شرایط جوی و دریایی بخصوص آن منظقه می باشند. در مباحث طراحی سازه های دریایی و دریانوردی اندازه گیری پارامترهای دریایی و وجود یک سیستم آنلاین و یکپارچه در میادین نفتی جهت ثبت این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق امکان نصب تجهیزات اندازه گیری امواج دریا بر روی سکوهای نفتی و یکپارچه سازی آن با تجهیزات اسکادای موجود در میادین نفتی بررسی شده است. با اجرایی شدن این طرح در مختصات سکوهای نفتی با استفاده از روشهای محاسباتی نرم پیشبینی وضعیت امواج طی چند روز آینده با دقت بیشتری امکان پذیر خواهد بود و در دراز مدت جهت بهبود مدارک مهندسی پایه طراحی سازه های دریایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کلمات کلیدی: موج دریا- موج سنج - خلیج فارس- سکو نفتی- اسکادا

مقدمه

یکی از مهمترین پارمترهای دریایی که سکو های نفتی و کشتی های استندبای سکوها را تحت تاثیر خود قرار می دهد امواج دریا می باشد. جهت شبیه سازی مشخصه های موج روش های مختلفی از قبیل روش های تجربی، روش های عددی و روش ها ی محاسباتی نرم افزاری مختلفی وجود دارد که همگی تقریب می باشند و نیاز به یک اندازه گیریی مستقیم جهت اعتبار سنجی دارند. روش های اندازه گیری مستقیم انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها بسته به شرایط، عملکردی بهتر از خود نشان میدهد. در این مقاله سعی شده است کارامدترین و اقتصادیترین روش جهت اندازه گیری موج در خلیج فارس ارائه شود. در زیر روش های مختلف اندازه گیری موج در جهان و ایران آورده شده است.

روش های مرسوم اندازه گیری موج در جهان

بطور کلی پنج روش مرسوم و اجرایی در سطح جهان برای اندازه گیری پارامترهای موج وجود دارد: -1 روش بویه های شناور -2 روش آلتراسونیک نصب شده در کف دریا

-3 روش آلتراسونیک مستغرق در آب -4 روش ثبت کننده موج با مکانیزم اندازه گیری فشار و مستغرق در آب -5 روش رادار در شکل زیر این روش ها و قابلیت هر یک بصورت مجزا نشان داده شده است.
 روش های مرسوم اندازه گیری موج در ایران

در ایران سه روش بصورت عملیاتی اجرا شده است : -1 روش بویه های شناور -2 روش آلتراسونیک مستغرق در آب

-3 روش ثبت کننده موج با مکانیزم اندازه گیری فشار و مستغرق در آب در شکل زیر این روش ها و قابلیت هر یک بصورت مجزا نشان داده شده است. روش بویه های شناور روشی مرسوم و اجرایی است و در ایران توسط سازمان صنایع و بنادر در نقاط مشخصی و بیشتر در نزدیکی سواحل نصب شده است و بصورت آنلاین اطلاعات موج هر روز بر روی سایت http://marinedata.pmo.ir قرار داده می شود. یکی از مهمترین مزایای این روش اتصال آن به بویه های جهانی و سازمان هواشناسی می باشد. در زیر شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید