بخشی از مقاله

ﭼکیده

ﯾ  از روشهایی که در آزمایشات قابلیت اطمینان بسیار مورد استفاده قرار م گیرد سانسور پیشرونده نوع II است. این سانسور توانسته است نظر آزمایش ران زیادی را به خود معطوف نماید به طوری ه تعمیم های زیادی برای آن ارائه شده است. ی جدیدترین آنها سانسور پیشرونده نوع II توأم م باشد. سانسور پیشرونده نوع IIتوأم دارای محدودیت و ایرادات م باشد که در این مقاله سع شده است تا با ترکیب ی از تعمیم های سانسور پیشرونده نوع II با سانسور پیشرونده نوع II توأم ی از محدودیت های سانسور پیشرونده نوع II توأم که ثابت و از پیش مشخص بودن تعداد کل برداشت در هر مرحله ی سانسور م باشد برطرف گردد.

کلمات کلیدی: سانسور پیشرونده، سانسور پیش رونده نوع II توأم تطبیق ، سانسور پیش رونده نوع II توأم، آزمایشات طول عمر، شبیهسازی.

١ مقدمه                                            
سانسورها در آزمایشات قابلیت اطمینان دارای کاربرد فراوان م باشند. سانسور ها را م توان به دو دسته ی کل  قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم نمود. به طور معمول آزمایش ران جهت کاهش هزینه و زمان از سانسورهای قابل  کنترل و جهت استفاده ی بهینه از اطلاعات در دسترس از سانسور های غیر قابل کنترل استفاده م نمایند. البته باید توجه نمود که نم توان ی سانسور را فقط عضو ی از این دسته ها دانست بل ه با توجه به آزمایش انجام شده م توان دسته بندی سانسور را تعیین نمود. در ادامه تعدادی از روش های سانسور بازگو م شوند.

سانسور پیشرونده نوع II

فرض کنید آزمایش ری قصد انجام آزمون قابلیت اطمینان بر روی n آیتم را داشته باشد. پیش از شروع آزمایش م بایست بردار _ _ _ ; rm - ;١= - r که بردار سانسور نامیده م شود تعیین گردد. اگر آزمایش بدین صورت انجام شودکه بلافاصله پس از اولین ش  ست ١r واحد از آیتمهای تحت بررس  به طور تصادف    از آزمایش خارج شوند و پس از دومین ش  ست ٢r واحد از اقلام مورد آزمایش سانسور گردند و آزمایش به همین ترتیب ادامه یابد تا اینکه درزمان مشاهده ی ش  ست m ام همه ri    ١١∑i=    rm = n  m واحد تحت بررس  از آزمایش حذف شوند آنگاه اینسانسور را سانسور پیشرونده نوع II نامند. این سانسور سال ٣۶١٩ توسط هرد معرف گردید. برای دانستن جزئیات بیشتر م توان به بالاکریشنان ]١[، بالاکریشنان و آ گاروالا ]٢[، بالاکریشنان و کرامر ]۴[، کرامر و ایلیوپلوس ]٨[، هرد ]٩[ و بالاکریشنان و هم اران ]٣[ مراجعه نمود.

سانسور پیشرونده ی نوع II توأم

فرض کنید ی محصول توسط k خط تولید متفاوت تولید شده باشد و آزمایش ر قصد انجام آزمون قابلیت اطمینان را برای این محصولات داشته باشد. همچنین فرض کنید که از خط تولید iام i=1,..., k تعداد ni آیتم را همزمان تحت آزمایش قرار دهیم. سپس در زمان مشاهده ی اولین ش ست - که مم ن است از آیتمهای هرکدام از خطوط تولید باشد - تعداد ١r آیتم از تمام آیتم های تحت آزمایش به تصادف انتخاب و حذف گردند. سپس در زمان مشاهدهی دومین ش ست - که مم ن است از آیتمهای هرکدام از خطوط تولید باشد - تعداد ٢r آیتم از تمام آیتم های باقیمانده در آزمایش به تصادف انتخاب و کنار گذاشته م شوند.

آزمایش با همین روند ادامه پیدا م کند تا زمان مشاهدهی m امین ش ست که در این زمان تمام آیتمهای موجود در آزمایش حذف گردیده و آزمایش پایان م یابد. این روش انجام آزمایش را سانسور پیشرونده ی نوع II توأم م نامند و اولین بار برای ٢ k = توسط رسول و بالاکریشنان ]١٠[ و برای ٢ k _ توسط بالاکریشنان و هم اران ]٧[ معرف گردید. برای جزئیات بیشتر م توان به بالاکریشنان و رسول ]۶[ و بالاکریشنان و فنگ ]۵[ مراجعه نمود. از ایرادات که م توان به سانسور پیشرونده ی نوع II توأم گرفت این است که تعداد کل سانسورها در هر مرحله پیش از شروع آزمایش تعیین شده است که مم ن موجب بروز سه اش ال ذیل گردد:

١‐ مم ن است بازه ی زمان مشاهدهی ش ستها بسیار طولان باشد. برداشتن تعدای از قبل تعیین شده در هر مرحله م تواند احتمال مشاهدهی ش ست را کاهش داده باعث طولان تر شدن دوره ی انجام آزمایش گردد.

٢‐ مم ن است در زمان رخ دادن اولین ش ستهای آزمایش، آیتم های مربوط به نمونه ای که هیچ ش ست از آن مشاهده نشده باشد به طور کامل حذف گردند و این بر روی برآورد پارامتر طول عمر آن نمونه اثر نامطلوبی خواهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید