بخشی از مقاله

چکیده - دراین مقاله با ارائه یک نوآوری در انتخاب راهکارهای مدیریتی، از تلفیق روش 2«TOWS» و AHP»فازی 3«، روشی به نام TOWS»فازی« تدوین گردیده است. در این روش با تکیه بر شواهد و قرائن و همچنین نظرات کارشناسان خبره ابتدا، نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت ها و تهدیدات استراتژی مدیریتی بکار گرفته شده در فضای قطعیت موجود، معین و سپس در یک تناظر ماتریسی در فضای فازی اقدام به پیشنهاد راهکارهای واقعی و قابل اجرا می گردد.

در این روش از اعداد فازی مثلثی جهت شبیه سازی فضای تصمیم گیری استفاده می شود. در نهایت استراتژی دارای اهمیت بالاتر انتخاب می گردد. این شیوه به راحتی مدیران را از میزان موفقیت استراتژی در پیش گرفته مطلع ساخته، با تجزیه و تحلیل داده ای آنها را به سمت استراتژی شدنی تر - با توجه به عوامل مختص اجرای آن استراتژی - برای توسعه پایدارتر کاربری انرژی های تجدیدپذیر در ایران، مجاب می نماید.

-1مقدمه : روش TOWS که شالوده آن تعیین جذاب ترین استراتژی جهت اجرا می باشد، با دسته بندی عوامل تاًثیرگذار در تصمیم گیری، به عوامل داخلی و خارجی، اقدام به وزن دهی آنان می نماید. آنگاه استراتژی های پیشنهادی در ماتریس QSPMبر اساس اوزان همان عوامل تاًثیرگذار سنجیده می شود. حاصل کار، استراتژی جذاب تر از لحاظ امتیازی است که در ماتریس QSPM نمره جذابیت بین 1 تا 4 بدان ها اعطا شده است.

این موضوع یعنی اعطاء نمره جذابیت بین 1 تا 4 که تعیین کننده ترین قسمت این روش است دارای ضریب اعتبار بالائی نیست. از این رو یکی از بزرگترین نقاط ضعف این روش محسوب می شود. برای حل کردن این مشکل از فضای فازی مدد گرفته شد. روش AHP فازی یا فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی اما یکی از معروفترین فنون تصمیم گیری چند شاخصه است. این روش هنگامی که عمل تصمیم گیری با چند گزینه و شاخص تصمیم گیری روبروست، می تواند مفید باشد. شاخص ها می توانند کمی یا کیفی باشند. اساس روش AHP نیز همانند TOWS بر مقایسات زوجی1 نهفته است.

در این روش مقایسات وزن هر یک از فاکتورها را در راستای گزینه های رقیب مشخص می کند. در نهایت منطق AHP به گونه ای ماتریس های حاصل از مقایسات زوجی را با یکدیگر تلفیق می سازد که تصمیم بهینه حاصل آید. در این مطالعه نشان داده خواهد شد چگونه تلفیق روش TOWS و AHP فازی نتایج واقعی و ملموس، با کمترین درصد خطای اجرائی را در خروجی تحویل مدیران خواهد داد. این روش که TOWS فازی نامگذاری می گردد با تحقیق موردی در تحلیل کاربری انرژی انرژی های تجدیدپذیر در ایران - فضای قطعیت موجود - و اتخاذ تصمیم مدیریتی - فضای فازی موجود - ارائه می گردد.

-2روش کار:

-1 فضای قطعیت :TOWS

ابتدا نقاط قوت و نقاط ضعف استراتژی های اجرائی - بین 2 تا - 5 در یک کلانشهر به شرح ذیل دسته بندی می گردد: نقاط قوت: S

-1 شرایط اقلیمی

-2 بومی سازی فن آوری نقاط ضعف: W

-1 استحصال کم هزینه انرژی

-2مبارزه با بحران آلودگی محیط زیست

-3سرمایه گذاری بخش خصوصی سپس فرصت هائی که اجرای یک استراتژی ایده آل می تواند بوجود آورد؛ همچنین در نقطه مقابل تهدیدات ناشی از عدم استفاده از فرصت ها به قرار ذیل در مطالعه یک کلانشهر معین می شود:

فرصت ها: O

-1استفاده از منابع رایگان طبیعی

-2توسعه روش های نوین ارتقاء بهره وری تهدیدات: T

-1 افزایش بی رویه میزان مصرف انرژی

-2بهای سنگین روش های سنتی تولید انرژی با استفاده از ماتریس TOWS راهکارهای مناسب در تقابل دو بدو تدوین می شوند. با تعریف چهار راهکار نمونه در خانه های SO و WO و ST و WT اینک از فضای قطعیت TOWS خارج شده من بعد با اتکا به تجمیع آرای واقعی در نظر سنجی های بعمل آمده از افراد خبره به فضای فازی می رویم.

-1 فضای فازی:

درخت سلسله مراتب تصمیم گیری چند معیاره به شرح ذیل می باشد. در AHP از تحلیل توسعه ای 2 - EA - و اعداد مثلث فازی1 استفاده شده است.

راهکار : SO ترسیم شهر ایده آل مجازی و تطبیق موضعی راهکار : WO تدوین استراتژی های مدیریت شهری بر اساس کیفیت، فرهنگ و فناوری های نوین زندگی

راهکار : ST تدوین استراتژی های تخصیص بودجه دولت برای مدیریت ضابطه مند و خودگردان محلات

راهکار : WT کنترل آلودگی محیط زیست توسط فناوری های نوین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید