بخشی از مقاله

چکیده:

محاسبات هندسی در یک دید کلی به مطالعهی الگوریتمهای هندسی و میزان کارایی آنها می پردازد؛ اما در این مقاله هدف استفاده از روشهای حل مسایل، مانند نقطه در پلیگون و تقاطع خطوط برای استفاده در سیستم مورد نظر می باشد. سیستم اطلاعات مکانی، با فراهم اوردن داده های مکانی به همراه ابزارها وتوابع آن، تحت یک سیستم متمرکز وواحد، نقش مهمی را برای تصمیم گیری و هدایت مدیران در تصمیم گیریهای مرتبط با مکان ایفا میکند.

در عمل با ایجاد یک پایگاه داده مکانی که محدوده عملکرد هر کلانتری بر مبنای چند ضلعی های ورونوی مشخص می شود، و استفاده از محاسبات هندسی برای معرفی موقعیت مجرم تحت تعقیب، به نیرو های پلیس و پیش بینی ورود مجرم به محدوده عملکردی دیگر کلانتری ها و در نهایت اعلام آماده باش مبنی بر این که مجرم به سمت حوزه عملکردی شما در حرکت است، میتواند یاریرسان نیرو های پلیس برای تصمیم گیری بهتر ودر نهایت انجام موفقیت آمیز عملیات شود.

-1 مقدمه

امروزه با گسترش فضای شهری و افزایش جمعیت و پیچیده شدن شبکههای حملونقل داخل شهری، مدیریت وتخصیص منابع با توجه به تقاضای شهروندان، نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد؛ سیستم اطلاعات مکانی با جمع آوری اطلاعات مکانی تحت یک مدیریت متمرکز و دارا بودن قابلیت انجام، انواع تحلیل های مکانی نقش موثری در فراهم آوردن بستری جهت تصمیم گیری بهتر برای مدیران وتصمیم گیرندگان شهر ها فراهم می آورد.

نیرو ی انتظامی از جمله نهاد هایی است که، عهده دار مسولیت مهمی چون، حفظ امنیت شهروندان می باشد. میزان موفقیت نیرو های پلیس در عملیات ها به طور خاص در عملیاتهای تعقیب و گریز به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ از جمله امکانات و تجهیزات مخابراتی، تجهیزات حملونقل و غیره، اما فاکتور مهمتری که می تواند ضریب موفقیت پلیس را در انجام عملیات هایش بالا ببرد؛ حضور به موقع نیرو های پلیس در محل وقوع جرم می باشد. در این مقاله سیستمی پیشنهادی برای هدایت و کمک به نیرو های پلیس برای عملیات تعقیب وگریز بر مبنای چند ضلعی های ورونی ومحاسبات هندسی طراحی شده است که ساختار کلی آن در مراحل زیر خلاصه می شود.

الف - تعیین محدوده عملکرد هر کلانتری با چند ضلعی های ورونی بر مبنای کمترین فاصله ی رسیدن به محل وقوع جرم: استفاده از چند ضلعی های ورونوی به علت حفظ همسایگی می باشد، یعنی برای هر کلانتری محدوده عملیاتی را به گونه ای حول آن کلانتری تعریف می نماید که، هر نقطه ای که داخل آن سطح قرار بگیرد، نزدیکترین فاصله با آن کلانتری را دارد به عبارت دیگرسطح شهر را به مناطقی تقسیم بندی می کنند که برای هرکلانتری، یک منطقه تعریف می شود به طوری که تمام نقاط یک منطقه به کلانتری تولید کننده ی آن منطقه نزدیکتر است.

ب - تعیین موقعیت محل وقوع جرم بر اساس گزارش های ارسالی - با توابع محاسبات هندسی - : تعیین محل وقوع جرم مبنی بر این که جرم در کدام منطقه - چند ضلعی - اتفاق افتاده است به عهده محاسبات هندسی می باشد. در این مرحله با استفاده از توابع جستجوی هندسی این مورد حل میشود. در جستجوی هندسی مسئله مهم میزان کارایی الگوریتم جستجو وزمان رسیدن به پاسخ می باشد، که این مهم، یعنی سرعت پاسخگویی در عملیات پلیس نقش بسزایی دارد. با در نظر گرفتن مجرم در حال گریز و نیروی پلیس به عنوان نقطه های متحرک در فضا، در این سیستم از بین مسایل جستجوی هندسی فقط از محل یابی نقطه استفاده می شود.

ج - هدایت نیروی پلیس در رسیدن به محل وقوع جرم: این مرحله به بر مبنای نحوه ی برنامه ریزی سیستم می باشد، ورودی این مرحله نتایج مراحل قبلی می باشد، یعنی به محض این که موقعیت مجرم در حال فرار مشخص شد که در کدام یک از چند ضلعی ها قرار دارد، کلانتری در گیر با آن چند ضلعی در جریان گذاشته می شود.

د - ارسال پیام آماده باش به کلانتری هایی که امکان دارد مجرم در محدوده ی عملیاتی آنها وارد شود: سیستم با توجه به جهت حرکت مجرم و یا مسیری که مجرم در آن در حال حرکت است؛ می تواند پیش بینی کند که مجرم در حال ورود به محدوده کدام کلانتری می باشد؛ و با ارسال پیام وآگاهی دادن به کلانتری های مورد نظر می تواند آنها را در آماده ساختن تجهیزات مورد نیاز و یا مسدود کردن مسیر های فرار کمک نماید.

-3 تعیین موقعیت محل وقوع جرم بر اساس گزارش های ارسالی - با توابع محاسبات هندسی -

برای تعیین محل و موقعیت مجرم از توابع نقطه در پلیگون استفاده می شود. الگوریتم های متعددی برای تعیین اینکه یک نقطه در کدام پلی گون قرار دارد، موجود میباشد اما در این سیستم با توجه به ساختار چند ضلعی ها ورونی که محدب بودن آنها می باشد، از الگوریتم زیر استفاده می شود.ابتدا موقعیت نقطه نسبت به هر ضلع پلیگون ها طبق رابطه زیر محاسبه شده.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید