بخشی از مقاله

چکیده:

با گسترش روز افزون تعداد وسایل نقلیه،توسعه شبکه ارتباطی و افزایش تعداد رانندگان در جاده های کشور، همواره پلیس از نظر تجهیزات و نیرو با محدودیت روبرو بوده است لذا ضروری است با استفاده از روش های نوین مدیریتی، استفاده بهینه ای از امکانات موجود صورت گیرد.سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان یک ابزار بسیار مفید و کارا در برنامه ریزی ها به کمک مدیران آمده است لذا پلیس ترافیک نیز همگام با آن می تواند با ایجاد بانک اطلاعاتی از تصادفات جاده ای و تعیین مقاطع پر تصادف، تیم های گشتی خود را راهبری کند.

مقدمه:

بر اساس آمار موجود سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و یا معلول می گردند. امروزه تصادفات جاده ای به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل شده و تبعات سنگین اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن جوامع را تحت تاثیر خود قرار داده است که البته شدت و تعداد این حوادث در کشورهای جهان سوم به مراتب بیشتر و سنگین تر بوده است. در ایران از هر یک میلیون نفر، سالانه نزدیک به 300 نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته می شوند، در حالی که این تعداد در کشورهای توسعه یافته 3-2 نفر است.24 خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور، سالیانه هفت هزار میلیارد ریال است که این خسارت ها از کل اعتبارات سالانه وزارت راه و ترابری بیشتر است.

به دلیل بالا بودن شدت تصادفات برون شهری نسبت به تصادفات درون شهری، خسارات جانی و مالی به مراتب سنگین تر بوده است لذا توجه بیشتری را به خود می طلبد.اصولا در بخش حمل ونقل سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه به عنوان اجزای اصلی شناخته می شوند که البته می توان به این عوامل، عامل محیطی را نیز اضافه کرد. آنچه مسلم است تشریک علل فوق باعث افزایش شدت تصادفات می شوند.عامل راه به عنوان بستر حمل ونقل در بروز تصادفات بسیار تاثیر گذار است و در این بین وجود نقاط حادثه خیز در سطح راهها بسیار حائز اهمیت است.

سه هزار نقطه حادثه خیز و حدود 100000 نقطه تاریک ترافیکی در کشور وجود دارد25 لذا در نهضتی که در سالهای اخیر در راستای کاهش تصادفات به راه افتاده است شناسایی و اصلاح نقاط حادثه ساز در اولویت قرار گرفته است.امروزه سیستم اطلاعات جغرافیایی در تمام امور مربوط به بشر وارد شده است به طوری که برنامه ریزان شهری در مکان یابی خدمات شهری و تحلیل های خود، سیستم اطلاعات جغرافیایی را بسیار کارا و  مفید یافته اند لذا ضروری به نظر می رسد همگام با آن در برنامه ریزی های حمل و نقل نیز از مزایای این سیستم استفاده شود چراکه تصادفات جاده ای تماما با پارامتر های فضایی مرتبط است و بهترین سیستم برای تجزیه و تحلیل داده های فضاییGIS می باشد.در این پژوهش با تعیین مقاطع پرتصادف - حادثه خیز - ، محل استقرار وگشت زنی تیم های گشتی پلیس پیشنهاد گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید