بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله به بررسی مراحل لازم برای آماده سازی مواد آلی، شاخصها و پارامترهای موثر بر کار هاضمها و نحوه طراحی ها ضمهای بیهوازی و بیوراکتورهای ه ضم بیهوازی پرداخته شد. پارامترهای طراحی که بتوان به و سیله آن طراحی مهند سی از حجم ها ضم، سقف ها ضم و جنس آن را انجام داد، علاوه بر این به برر سی ادوات و تجهیزات جانبی ها ضمها و بیوراکتورها که عمل کنترل و کمک به بهبود فرایند را انجام میدهند معرفی گردید. بررسیها حاکی از آن بود که اندازه مواد، نوع همزن، درصد ضایعات مخلوط شده در لجن، نرخ بارگذاری، غلظت مواد جامد، دما، میزان اتلاف مواد فرار جامد، کل مواد جامد از بین رفته و مقدار گاز تولیدی، از جمله پارامترهایی بودند که به واسطه آن عملکرد هاضم را می توان تعیین، کنترل و بهبود بخشید.

مقدمه

هنگامی که مواد آلی از قبیل غذا، ضایعات کارخانهها، کودهای حیوانی، بخش زیستی و قابل تجزیهی فاضلابها، پسماندهای شهری و غیره در غیاب اکسیژن مورد تجزیه قرار میگیرند، به طور طبیعی گازی را تولید میکنند که شامل 40 تا 70 درصد متان و دی اکسیدکربن و مابقی شامل سایر گازها میباشند. این گازها در صورت آتشگرفتن به خوبی سوخت - به عنوان مثال فاقد دوده و یا هر صدای ناهنجار دیگر میباشد - و از این نظر شبیه گاز 1LPG و یا گاز 2CNG میباشند.

این گاز در اصطلاح زیستگاز نامیده میشود به منظور مدیریت ضایعات جامد شهری - MSW - که دارای مواد آلی میباشند و تولید ماده جامد پایدار به عنوان کود و سوخت، از هاضمهای بیهوازی استفاده میگردد - . - Abbasi et al., 2012 در این مقاله به بررسی مراحل لازم برای آماده سازی مواد آلی، شاخصها و پارامترهای موثر بر کار هاضمها و نحوه طراحی هاضم های بیهوازی و بیوراکتورهای هضم بیهوازی پرداخته خواهد شد.

شاخصها و پارامترهای طراحی هاضمها و بیوراکتورهای هضم بیهوازی

انواع مختلفی از هاضمها و بیوراکتورها در سالهای گذسته به منظور هضم مواد آلی بکار گرفته شدهاند جدول - 1 - شرحی از بیوراکتورها و هاضمهای بکار رفته برای هضم مواد آلی به همراه نرخ بارگذاری آن میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید