بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش عوامل مهم مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان در سه طبقه شامل؛ عوامل خانوادگی شامل؛ جو عاطفی مناسب در خانه، روشهای×تربیتی والدین و موقعیت×خانوادگی، عوامل آموزشگاهی شامل؛ جو عاطفی مناسب در مدرسه، معلم، استفاده از روشهای تدریس مناسب و کاربست×آموزش×هنر و ویژگیهای شخصی شامل؛ عزت نفس، انگیزه و سبک×های×تفکر بررسی شده است. در پایان برای رشد و تقویت خلاقیت دانشآموزان راهکارهایی ارائه شده است.

پیشینه پژوهش

نتایج پژوهش گنجی و همکاران - 1394 - با عنوان »فراتحلیل متغیرهای همبسته با خلاقیت« نشان داد بین سبک شناختی استقلال-وابستگی میدانی؛ انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت؛ هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی؛ ابعاد جهت گیری هدفی؛ بهزیستی ذهنی؛ صفات شخصیتی؛ فعالیت ها و ویژگی های معلم؛ هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین؛ تفکر انتقادی
و شادکامی؛ سبک های تفکر؛ و جهت گیریهای هدف با خلاقیت اندازه اثر معنادار وجود دارد؟ 

نتیجه فراتحلیل زارعی - 1389 - با عنوان »فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در مورد متغیرهای همبسته با خلاقیت« نشان داد که اندازه اثر برای گروه بزرگسالان در رابطه خلاقیت و وظیفه شناس بودن در مدل ثابت معنی دار است و در بررسی رابطه بین سایر عوامل شخصیت با خلاقیت این اندازه اثر برای گروه بزرگسلالان معنی دار بود. نتایج پژوهش ارواحی - 1392 - با عنوان »بررسی عوامل موثر در پرورش خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی نواحی چهارگانه شهر کرج« نشان داد که با توجه به شاخصهای نیکویی برازش الگوی اندازهگیری هرشش مؤلفه - ویژگیهای معلم، ویژگیهای دانشآموز، برنامه درسی، فضای آموزشی مدرسه، فرهنگ سازمانی و خانواده - در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی تأثیر بسزایی دارند. همچنین میانگین مربوط به مؤلفه معلم با میانگین 4,6356 و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه برنامه درسی با میانگین 4,4759 شناخته شدند.

-1 عوامل خانوادگی

خانواده اولین مکانی است که کودک در آن متولد میشود و رشد مییابد بنابراین در پرورش تفکر خلاق کودکان عامل تأثیرگذار مهمی به شمار میرود. عوامل خانوادگی مهم در پرورش خلاقیت به شرح زیر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید