بخشی از مقاله

چکیده مقاله:

در عصر حاضر اطلاعات و اطلاع رسانی،مهم ترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،فنی و مهندسی محسوب می شود.فن آوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگیری در حال توسعه است و تمامی فعالیت های روزمره بشر را تحت تاثیر قرار داده است.لذا ایجاد شهرهای هوشمند می تواند به ارائه الگوی مناسب زندگی با توجه به جمیع جهات جامعه مورد نظر و مناسب برای جامعه اطلاعاتی محسوب شود.مهم ترین مزیت شهرهای هوشمند کارایی و اثر بخشی برای اداره امور شهری است.

هدف اصلی این مقاله،شناخت شهر هوشمند و ارتباط آن با لایه های موجود فضایی است که می تواند با ارائه الگوی مناسب برای مدیران و برنامه ریزان شهری،شهر را به سمت آرمانشهر واقعی با حکومت قانون و مقررات پیش برد.

.1مقدمه

امروزه ابداعات فراوان،گستردگی ارتباطات جدید و فن آوری اطلاعات،حقایق تازه ای را پیش روی جامعه معاصر قرار داده است.و در دنیایی که شتاب پیشرفت دانش به دقیقه و ثانیه رسیده،پیوستن به جهان الترونیک و فناوری اطلاعات،تنها راه ورود به این بزرگراه وسیع وپر تردد است.

لذا ICI زیر ساخت لازم جهت تبادل فوری اطلاعات در فاصله های طولانی را فراهم می سازد و محدودیت های فاصله می تواند با کاهش در محدودیت های زمانی از بین رود.

به هرصورت فناوری اطلاعات وارد زندگی شهروندان گردیده و جز لاینفک زندگی در عصر ارتباطات گشته است و این همان گفتار سازمان ملل است که آغازه سده بیست و یکم میلادی را همزمان با تکوین انقلاب شهری نوین در جهان عنوان کرده است. حال شهرها تحت تاثیر این انقلاب جدید،تعاریف نوینی را به خوداختصاص داده اند که شهر هوشمند یا فضای مجازی یا شهرمجازی نمونه ای از آن می باشد.

وقتی سخن از یک شهر مجازی یا شهر الکترونیک به میان می آید،شهری اینترنتی در ذهن ها تداعی می گردد ولی منظور از شهر تنها یک مکان نیست و به یقین وقتی ازشهر صحبت می شود یک فضای زیستی مدنظر است.[1]

.2طرح مساله

به دلیل اهمیت اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری،فن آوری اطلاعات در جهان باسرعت چشمگیری در حال توسعه است و تمامی فعالیت های روزمره بسر را تحت تاثیر قرار داده است.ار آنجاکه سبک زندگی سنتی امروزه بشر با نیاز جامعه اطلاعاتی که در حال شکل گیری است متناسب نیست،ارائه الگوی مناسب زندگی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد نظر ومناسب برای جامعه اطلاعاتی،یکی از برنامه های مهم شهر الکترونیک است.

از آنجا که فلسفه شهر الکترونیکی و اینترنتی،جایی برای بهتر زندگی کردن می باشد،ایجاد شهر الکترونیک تاثیرات بسیاری را در زمینه های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی سیاسی وفنی و مهندسی برای اداره شهر شهروندان به دنبال خواهد داشت.

به طور کلی اهداف زیر به عنوان هدف های جدید سازگار با شرایط متحول اقتصادی و اجتماعی برای نوشهرهای آینده تعیین شده اند:

-1 آزادی و فرصت کافی برای انتخاب

-2 حرکت و دسترسی آسان،ارتباطات مناسب

-3 توازن و تنوع 

-4 یک شهر جذاب وگیرا 

-5 گاهی و مشارکت همگانی 

-6  استفاده موثر و خلاقانه از منابع 

لذا مبحث شهرسازی و معماری در حوزه شهر الکترونیک و نحوه ساخت و ساز اصولی و پر سرعت و دستیابی به اطلاعات درست و همه جانبه در تمامی مراحل حائز اهمیت می باشد. در این مقاله سعی برآن است تا به معرفی مناطق خلاق و یاد گیرنده یعنی شهرهای الکترونیک پرداخته و ضمن معرفی اجرا و اصول آن تاثیر آن بر روند توسعه مناطق و اینکه چه اطلاعاتی را باید به کار گرفت تا یک سیستم جامع را درشهر الکترونیکی به پا داشت تا آن شهر از کیفیت مطلوب جهت استفاده کنندگان برخوردار باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.

.3روش تحقیق

در این پژوهش،اطلاعات جمع آوری شده از مطالعه منایع کتابخانه ای و اسناد و مدارک و با استفاده از روش توصیفی،تحلیلی به بررسی اطلاعات جمع آوری شده پرداخت و در نهایتبه نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود.

.4تعریف شهر الکترونیک

شهر الکترونیک،عبارت از شهری که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به طور شبانه روزی با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام میشود.به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست.

در این شهر،ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می شوند سازمان ها و دستگاه هایی همچون شهرداری،حمل و نقل عمومی و....بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که I CIدر اختیار آنان قرار می دهد به مشترکین ومشتریان خود ارائه می دهند.

.5زندگی در شهر مجازی - هوشمند،الکترونیکی -

شهر الکترونیک ما از دنیای یک بعدی شهرهای سنتی و امروزی،به دنیایی دو بعدی می برد که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات دنیای اینترنتی است.

شهر هوشمند شهری است که امور شهری در تمام شبانه روز در آن جریان دارد.شهروندان می توانند از طریق اینترنت،در هرزمان و هرمکان به اطلاعات خدمات آموزشی،تفریحی،تجاری،اداری،بهداشتی و....مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

ارائه خدمات با سرعت و کارایی بالا در حوزه شهر همزمان با کاهش هزینه ها و ترافیک آلودگی و....در شهر الکترونیک متصور است.

ولی فرهم آوردن زیرساخت های ارتباطی،شبکه نرم افزار،نرم افزار،انسان افزار،زیرساخت های ایمنی و توسعه نهادهای اطلاعاتی از جمله پیش زمینه های ایجاد شهر الکترونیک است شهرهای هوشمند یکی از مهم ترین اهداف فناوری از اطلاعات است که شهرداری ها نقش عمده ای در تحقق آن دارند.

به هرحال ایجاد شهرهای مجازی باعث کاهش هزینه،زمان دسترسی به خدمات،افزایش درآمدها و کیفیت خدمات،می شود. کاهش میزان آلودگی هوا،ترافیک،شفاف کردن اطلاعات و مراحل و انجام خدمات و قوانین و جلوگیری از اعمال سلیقه کارمندان از دیگر مزایای شهر الکترونیک است.اساس شهر الکترونیک کمک به تسهیل در امور شهروندان است.

ابعاد مورد توجه در شهرهای هوشمند انسان،اجتماع و هوش مصنوعی است.به این ترتیب شاهد تعامل پویایی میان این فاکتورها خواهیم بود که از کنش و واکنش میان آنها اصول این شهرها شکل می گیرند به این ترتیب اصطلاح شهرهوشمند،سرزمینی است با ویژگی های زیر:

- فعالیت متمرکز بر دانش مشارکت های اجتماعی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید