بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

طراحي آنتن آرايه اي مايکرواستريپي براي درمان سارکوم اندام به روش Hyperthermia
چکيده – در اين مقاله به بررسي طراحي يک آنتن مايکرواستريپ دايروي که به عنوان المان پايه براي آنتن آرايه اي براي درمان سارکوم اندام به روش هايپرترميا خواهد بود ، مي پردازيم . با استفاده از نرم افزار شبيه ساز الکترومغناطيسي CST ، آنتن مايکرواستريپ را براي کار در فرکانس MHZ4 طراحي خواهيم کرد . با استفاده از پچ حلقوي توان بازگشتي را به dB١٨- مي رسانيم . براي داشتن کمترين اثر روي بافت هاي سالم از آنتن آرايه اي استفاده مي کنيم . از نتايج مشاهده مي شود که مقدار SAR به ضخامت بافت که براي افراد مختلف متفاوت است نيز بستگي دارد .
کليد واژه - آنتن آرايه اي ، آنتن مايکرواستريپ ، سارکوم اندام ، هايپرترميا


١- مقدمه
عموما واژه هايپرترميا به درجه حرارت بالاتر از حد نرمال بدن گفته مي شود که مي تواند به علت بيماري باشد ، اما هايپرترمي مي تواند به يک روش درماني اشاره کند که در آن از گرما به صورت کنترل شده و دقيق جهت درمان سرطان استفاده مي شود . در درمان سارکوم اندام ، استفاده از هايپرترمي همراه با راديو تراپي يا شيمي درماني توانسته احتمال حفظ اندام را بالا
ببرد [١]و[٢] . درجه حرارت بالا نه تنها مي تواند باعث مرگ سلول هاي سرطاني شود ، بلکه باعث حساسيت بيشتر به راديوتراپي و شيمي درماني نيز مي شود . در اين روش دماي بافت مورد نظر بين oc٤٥-٤١ بالا مي رود . از آنجاييکه درجه حرارت بالا مي تواند به سلول هاي نرمال نيز آسيب رساند ، استفاده از ابزارهايي که حرارت را با دقت و کنترل بيشتر بالا مي برند ، اهميت دارد[٣] و[٤] و[٥] . يکي از وسايلي که براي افزايش دماي بافت سرطاني مورد استفاده قرار مي گيرد ، آنتن است .
فرکانس MHZ٤٣٤ ( باند ISM در اروپا که براي صنعت ، علوم و پزشکي اختصاص داده شده است )، فرکانسي مناسب براي گرم کردن تومورهاي سرطاني است [٦]. بدن انسان به طور ذاتي در برابر توليد ميدان هاي الکترومغناطيسي داخلي توسط منابع خارجي مقاومت مي کند. اين مقاومت ناشي از خواص الکتريکي بدن و دو مشخصه اساسي مرتبط با رفتار ميدان الکترومغناطيسي است . خواص الکتريکي بدن در فرکانس MHZ٤٣٤ در جدول (١) نشان داده شده است [٧] . مشخصه اول اين است که نفوذ ميدان هاي الکترومغناطيسي به درون جسم با افزايش فرکانس کاهش مي يابد و دوم اينکه ميدان هاي الکترومغناطيسي عملا نمي توانند در منطقه اي تقريبا کوچکتر از يک طول موج متمرکز شوند .

براي حل مشکل اول ما از فرکانس 434MHZ استفاده کرده ايم تا بتوانيم عمق نفوذ موج الکترومغناطيسي به درون بدن را بيشتر کنيم و براي حل مشکل دوم از آنتن هاي آرايه اي استفاده کرده ايم . آنتن هاي آرايه اي داراي اين خاصيت هستند که مي توانيم با استفاده از آن ها امواجي با بيم هاي بسيار باريک توليد کنيم .
٢- توزيع دما
در روش هايپرترميا ، توسط يک عامل خارجي ، دماي بافت مورد نظر را براي يک دوره زماني مشخص تا مقداري معلوم افزايش مي دهيم . به خاطر اينکه گرماي ايجاد شده اثري روي بافت هاي سالم نداشته باشد ، دامنه ميدان فقط در ناحيه مورد نظر بايد داراي حداکثر دامنه باشد . براي اندازه گيري نسبت انرژي جذب شده به وسيله بافت از پارامتر SAR استفاده مي کنيم . اين پارامتر به صورت توان جذب شده در هر واحد جرم بافت تعريف مي شود که واحد آن وات بر کيلوگرم است و به وسيله فرمول (١) محاسبه مي شود :

که به ترتيب برابر i امين رسانايي ، ميدان الکتريکي مجموع و چگالي بافت است . مقدار pi براي بافت هاي مختلف از مقالات علمي استخراج مي شود . توزيع دماي بافت در طول مدت زمان در معرض امواج قرار گرفتن به وسيله حل معادله انتقال گرماي حياتي بدست مي آيد . معروفترين اين معادلات ، معادله Pennes است که در فرمول (٢) نشان داده
شده است :

که T دماي بافت ، Tb دماي خون ، k رسانايي گرمايي بافت ، cp گرماي ويژه بافت و B به خون رساني اختصاص داده شده است [٨] .
٣ - طراحي آنتن
آنتن هاي مايکرواستريپ به دليل سبک بودن ، کم حجم بودن و راحتي در ساخت در بسياري از کاربردها مورد استفاده قرار مي گيرند . يکي از اين کاربردها در پزشکي و روش هايپرترميا است . در اين مقاله ما براي آنتن خود از پچ دايروي استفاده مي کنيم .
براي طراحي آنتن از زير لايه کم تلف Taconic-RF35 با استفاده کرده ايم .ابعاد زير لايه برابر cm٢٢ *٢٢ وضخامت زير لايه برابر است با mm٢٩٧ . آنتن با استفاده از کابل کواکسيال در نقطه تغذيه مي شود . شعاع پچ از فرمول (٣) برابر cm١٠٦٧ است [٩] .

نتايج شبيه سازي آنتن در فضاي آزاد در شکل (١) نشان داده شده است .

حال براي کوچک کردن ساختار آنتن از پچ حلقوي استفاده مي کنيم . فرکانس رزونانس آنتن مايکرواستريپ با پچ حلقوي از
فرمول (٥) بدست مي آيد:


درفرمول (٥) ، C سرعت نور ، b شعاع داخلي حلقه ، εe ثابت دي الکتريک زير لايه و ريشه هاي معادله (٦) هستند:

در معادله (٦) ، به ترتيب ريشه هاي معادله بسل نوع اول و دوم هستند و که برابراست با شعاع خارجي حلقه .شعاع داخلي حلقه mm8 و شعاع خارجي آن mm106.7 است . آنتن با استفاده از کابل کواکسيال در نقطه تغذيه مي شود.ابعاد زير لايه همانند حالت قبل است . نتايج شبيه سازي در شکل (٢) نشان داده شده است . از نتايج حاصل شده براي دو آنتن مشاهده مي شودکه درحالت پچ حلقوي تلفات بازگشتي نسبت به پچ دايروي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید