بخشی از مقاله

چکیده

ایران از جوانترین کشورهاست. قشرعظیم جوان نیازمند توجه و برنامه ریزی برای رشد و تعالی است . اوقات فراغت جوانان سرمایه ای برای کشور محسوب می شود . جهت دهی به این نیروی عظیم در مسیر صحیح مستلزم ایجاد زمینه ها و فضاها و مکانهای کافی و مناسب است .

در بین زمیته های فرهنگی و اجتماعی ، سینما موضوعیست که از یک سو مخاطبین اصلی آن را جوانان تشکیل می دهند و از سوی دیگر خود نیز با مدرن ترین تکنولوژی های روز به پیش می رود. بدین سبب سینما می تواند نقش موثری در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و بخصوص نسل جوان داشته باشد. ولی متأسفانه در سالهای اخیر سینما جایگاه خود را در الگوی گذران اوقات فراغت از دست داده است. این مسئله دلایل متعددی در زمینه های فرهنگی و اقتصا دی و فنی و ... دارد .ایجاد عادت دوباره رفتن به سینما مستلزم حرکتی وسیع و موثر در ارتقاء سطح کیفی تولید فیلم و بهبود وضعیت سالن های سینما ست.

کشور ما در مقایسه با آ مار جهانی با کمبود شدید سالن های سینما روبروست. لذا ضروریست که در کنار بالا بردن سطح کمی و کیفی تولیدات سینمایی، سالن ها و مجموعه های سینمایی جدید احداث و بعنوان یک مکان فرهنگی دلپسند و امن جلوه کنند .

لذا در این پروژه ، طراحی یک مجموعه سینمایی و فرهنگی در شهر مهدیشهر - که با توجه به داشتن ظرفیت هیچ مجتمع سینمایی در آن احداث نشده است - با نام مجتمع سینمایی نور مد نظر گرفته است. این مجموعه متشکل از سه سالن سینما ، رستوران ، گالری، تریا ، فروشگاه ، کلاس های نقد فیلم ، کلاس های آموزش بازیگری و ... است.

در روند مطالعات این پروژه ، ابتدا تاریخچه سینما در جهان و ایران و دور نمایی از سینمای آینده بیان شده سپس ضوابط و استانداردهای مربوط به هر فضای سینما معرفی شده و در زمینه آکوستیک توضیحاتی داده شده است. در ادامه بعد از بررسی نمونه های خارجی و داخلی، به انتخاب سایت و معرفی اقلیم منطقه پرداخته شده و در نهایت بعد از مشخص کردن برنامه فیزیکی، مبانی طرح بیان شده و نقشه های مربوط ارائه گردیده است.

-1مقدمه

اگر فضیلت دانشمندان ، کشف و تدوین قانون مندی های جهان محیط بر انسان و جوامع انسانی است ، منزلت و وظیفه مهندسان، به کارگرفتن این قانونمندی ها برای تغییر و بهبود شرایط زیست و کار انسان ها و تلاش مستمر برای حل مشکلات جوامع انسانی می باشد و این تلاش است که حرکت جوامع انسانی را به سوی تعالی میسر می سازد .

با نگرشی به معماری گذشته ایران زمین و به موازات آن به فرهنگ و هنر این مرز و بوم، بر آن شدم تا با طراحی این پردیس فرهنگی - هنری ایده ای جدید از ترکیب فضا را هماهنگ با برنامه و سازه ی پروژه مطرح کنم.

یکپارچه شدن سالن های سینما در کنار موزه گالری های آثار هنری از سینماگران این مرز و بوم در یک مجموعه واحد، به وجود آورنده فرصتیست برای بالا بردن آگاهی عمومی و نگرشی نو نسبت به هنر تئاتر و سینما به کمک بهره گیری از علم و هنر معماری.

اتخاذ این راهبرد خلاقانه و نو آورانه در ساماندهی فضایی پروژه ، منجر به شکل گیری ساختمانی شده که ضمن برقراری ارتباط ساختاری با محیط اطراف و ایجاد فضاهای متنوع، تصویر ذهنی ما را از ساختمان سینما به چالش بکشد و بدین ترتیب چشم انداز نوینی از فضا را در برابر دیدگان ما قرار دهد.

-2بیان مساله

همگان میدانیم سینما برگرفته از مسائل جامعهشناختی و موضوعاتی است که در دل جامعه وجود دارد. با این وجود این مسئله در جهان یا دست کم در ایران کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است. در این صورت، سینما برای مسائل شهری، جامعهشناختی و به صورت کلی فرهنگ شهری چه دستاوردی میتواند داشته باشد؟

امروزه نقش و تاثیر سینما بر تمامی نهادهای زندگی بشر بر همه روشن است. سرمایه، وقت و انرژی که برای تولید فیلم در پیشرفتهترین کشورهای دنیا صرف میشود، حاکی از آن است که نتیجه قطعی تاثیر سینما در حوزههای مختلف به اثبات رسیده است.با این وجود، برخی فکر میکنند رشد صنعت فیلم در هالیوود یا دیگر کشورها تنها به واسطه سودآوری مالی آن است. ولی همانطور که مستحضر هستید بسیاری از گرایشها، خواستها و راهبردهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی امروزه از طریق سینما اعمال میشود.این نشان میدهد که برای بسیاری از دستاندرکاران و سرمایهگذاران سینما، نقش هدایتگر و راهبردی آن در ایجاد ذهنیت افکار عمومی و ایجاد پشتوانه ذهنی و بسترسازی فرهنگی ثابت شده است.

-3 اهداف تحقیق

-1 ارتقا میزان بهره گیری از مولفه های معماری بیونیک در معماری

-2 اثر بخشی رویکردهای نوین فناوری در طراحی پردیس سینمایی در ایران

-3 کاهش بهره گیری از تکنولوژی های نوین با توجه به استفاده فراگیر آن در جهان

-4 سوالات تحقیق

چگونه یک مجتمع پردیس سینمایی می تواند باعث نشاط و تعامل اجتماعی و سرزندگی در مخاطبان شود

-5 فرضیات تحقیق

به نظر می رسد ممکن است راههای مختلفی وجود داشته باشد که یکی از آنها می تواند رویکرد طبیعت گرایی در مجتمع پردیس سینمایی باشد که این رویکرد موجب طراوت و نشاط و تعامل اجتماعی مخاطبان شود .

-6روش تحقیق

تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیدههای پیچیده اجتماعی از دادههای کیفی نظیر دادههای حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه و ... استفاده میکند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود. در این روش برای دیدگاههای افراد مورد تحقیق ارزش قایل میشوند، محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته میشوند، هم به توصیف میپردازد و هم تبیین و برای گردآوری داده به گفتهها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه میکند.

.استفاده از دادههای کیفی نظیردادههای حاصل از مشاهده، مصاحبه مشارکتی، اسناد و...

.توجه عمده به پدیدههای اجتماعی و فرهنگی

.تاکید بر وجود انسان و معنا و مفهومی که انسان در نظر دارد

.تاکید بر رابطه متقابل میان محقق و مورد تحقیق

-1 مشاهده : - چشم ، مهمترین ابزار - بطورکلی هر علمی با مشاهده و مالحظه شروع می شود ؛ لذا یک مشاهده ساده اولین قدم هر علم و هر مبحث علمی است . مشاهده یکی از روش های جمع آوری اطالعات است و به معنی ثبت منظم رفتار و خصوصیت موجودات زنده ، اشیاء و پدیده ها از راه حواس و یا سایر راه های ادراکی - کمک گرفتن از ابزار خاص - می باشد. -2 مصاحبه : مصاحبه یکی از روش های جمع آوری اطالعات است که در آن -1به صورت حضوری یاغیر حضوری از افراد یا گروهی ازآنان پرسش می شود.

-2روش گردآوری است که از واحدهای پژوهش ،اطالعات بصورت گفتاری کسب می گردد.

-3پرسش نامه : پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار جمع آوری اطالعات در تحقیقات پیمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و عبارت است از مجموعه ای از پرسش های هدف دار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد.

روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در بعضی از انها در بخشی از فرآیند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش ، ماهیتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است.

در تحقیقاتی که ظاهرا ماهیت کتابخانه ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش های کتابخانه ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات اعم از توصیفی ، علی ، همبستگی ، تجربی و غیره ، محقق باید ادبیات و سوابق مسئله و موضوع تحقیق را مطالعه کند.

در نتیجه ، باید از روش های کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش ، جدول وفرم ، ثبت و نگهداری نماید و در پایان کار نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آن ها اقدام کند

-7 مبانی نظری

معنای معماری بیونیک:

بیونیک، به معنای زیستارشناختی یا به کارگیری اندامهای ساختگی طبیعت، اولین بار توسط دانشمند امریکایی جک.ای.استیل در سال 1959 بکار برده شد. او بیونیک را علم سیستمهایی که شالوده و پایه تمامی سیستمهای زندهاند، میداند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید