بخشی از مقاله

خلاصه

در این تحقیق قاب های فولادی دوبعدی با سیستم های باربرجانبی مهاربند همگرا با تعداد طبقات 8و10و12 طبقه انتخاب شده و بر اساس ویرایش چهارم استاندارد 2800 و مبحث دهم مقررات ملی ساختمانی ایران تحلیل و طراحی گردیدند و سپس مطابق ضوابط دستور العمل بهسازی عملکرد آنها با استفاده از روش استاتیکی غیر خطی در سطوح عملکردی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت نتایج بدست آمده در طراحی در سطوح مختلف عملکردی و در روش نیرویی مطابق با استاندارد2800 با یکدیگر مقایسه شده اند.

مقدمه

فلسفه اساسی روش طراحی مستقیم بر اساس تغییر مکان این است که سازه ها برای دستیابی به سطح مشخص شده ای از عملکرد ، طراحی گردند که این سطح عملکرد بوسیله مشخص کردن حدود تغییر مکان نسبی جانبی تحت اثر شدت لرزه ای خاص تعریف می شود . در واقع می توان این روش را یک روش گام به گام منتهی به نیروهای حدی اعضا دانست. اساس روش طراحی مستقیم بر مبنای تغییر مکان بر پایه سازه جایگزین می باشد .

در این روش می توان از طیف های پاسخ تغییر مکان ارتجاعی جهت طراحی استفاده نمود. برش پایه محاسبه شده در این روش باید نسبت به جرم و پروفیل تغییر مکان بر اساس روابط موجود ، در ارتفاع سازه توزیع شود . تفاوت این روش با روش طراحی مبتنی بر نیرو بر این است که پروفیل سازه به صورت تغییر مکان واقعی به جای پروفیل متناسب با ارتفاع سازه به کار رفته و سپس تحلیل برای تنش های بدست آمده از آنالیز طراحی می گردد

در حقیقت این روش جدید بر مبنای تحلیل واقعی می باشد و بوسیله این روش بهتر می توان رفتار لرزه ای و خرابی سازه ها را در هنگام زلزله دقیقتر و بهتر بررسی نمود . در واقع طراحی بر اساس تغییر مکان های مستقیم در پی آن است که بتوان سازه ای با عملکرد تعیین شده و معلوم در برابر نیروهای زلزله طراحی نمود.

در ایران استفاده از قاب فولادی بسیار معمول و رایج است و بسیاری از ساختمانهای کشور را ساختمانهای اسکلت فولادی تشکیل می دهند که این تعدد ساختمان اسکلت فلزی اهمیت بررسی و نگرش و طراحی بر اساس عملکرد را برای ساختمانهای فلزی نشان می دهد.

مفهوم روش طراحی بر اساس عملکرد بر این اصل است که برای سازه متناسب با کاربری و درجه اهمیت یک سطح عملکردی مطلوب را تعیین کنیم و پس از آن با کنترل هایی که بر روی تغییر شکل های سازه بر مبنای سطح عملکردی تعیین شده انجام می شود می توانیم به سطح عملکردی مورد انتظار برسیم.

تحلیل استاتیکی غیر خطی -پوش آور-* به عنوان یک روش جایگزین ساده از جامع ترین و کامل ترین تحلیل یعنی تحلیل دینامیکی غیر خطی می باشد . در این روش ابتدا یک الگوی بار بصورت فزاینده - بار افزون - به سازه اعمال می شود تا هنگامی که تغییر مکان در یک نقطه مشخص شده از سازه - نقطه کنترل - به مقدار تغییر مکان هدف برسد یا اینکه سازه فرو بریزد . در صورتی که تغییر شکل های ایجاد شده در اعضا به میزان مورد نیاز طراح - بر اساس سطح عملکردی تعیین شده - کنترل شده باشد و زمانی که تغییر مکان در سازه مورد نظر به میزان زلزله باشد به سطح عملکردی مورد نظر اولیه ×خود دست یافته ایم

بیان مقاله و تشریح موضوع و جزئیات

به منظور مقایسه نتایج طراحی ساختمانهای فولادی بر مبنای ضوابط " استاندارد 2800 ایران" و ارزیابی همان ساختمان ها بر مبنای ضوابط "دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود "در سطوح عملکردی مختلف، اقدام به تهیه3 مدل قاب دو بعدی با مشخصات زیر می گردد. لازم به توضیح است که در مدلسازی، تحلیل، طراحی و ارزیابی کلیه ساختمان های مورد مطالعه از مدل های دو بعدی استفاده شده است. نقطه ی کنترل مرکز جرم قاب در بام درنظر گرفته شده است. طول هر دهانه 6 متر و ارتفاع هر طبقه 3,2 متر , خاک تیپ 2 و محل احداث شهر تهران می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید