بخشی از مقاله

کاربرد سامانه تله متري در کاهش هدررفت آب در شرکت آبفار مرکزي
چکيده :
امروزه بامحدود شدن منابع آبي در دنيا،سازمان هاي جهاني به فکر اسـتفاده بهينـه ترازمنـابع آب افتـاده انـد و سعي در حفظ اين منابع دارند. يکي از سامانه هاي جديدي که در راستاي کاهش هـدررفت آب مـورد اسـتفاده قرار مي گيرد، تله متري مي باشد که قادر است از راه دور مخازن و ديگر تأسيسات آبي را کنتـرل نمايـد.اولـين سامانه تله متري نصب شده شرکت آبفار مرکزي ،در سال ٨٣ در يکي از روستاهاي شهرستان اراک بـوده اسـت وتا پايان سه ماه اول سال ٩٠ تعداد ١٩٣ مورد تله متري و اسـکادا نصـب گرديـده اسـت .يکـي از مزايـاي ايـن سامانه ، ارسال اطلاعات از راه دور است ، که سهم بسياري در صرفه جويي در هزينه ها و مصرف آب دارد،ميـزان کاهش هدر رفت آب با استفاده از اين سامانه در حدود ٦/٣ ميليون مترمکعب بـوده و صـرفه جـويي در هزينـه هاي مثل : کابل کشي، رفت و آمد پرسنل ، برق رساني و سوخت مبلغ ١٥٠٠٠٠٠٠٠٠ ريال بوده است .
کلمات کليدي:
تله متري،آبفار مرکزي،استان مرکزي


مقدمه :
در شرايط کنوني دسترسي به منابع آب شرب ، استفاده و بهره برداري بهينه از اين منابع از جمله چالش هـاي بـزرگ بشر در قرن حاضر مي باشد. استحصال آب از چاه ها، رودخانه ها و ساير منابع سطحي و زيرزميني و همچنـين آمـاده سـازي و فراهم آوردن خصوصيات مناسب فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي فرآيندي پيچيده و پر هزينـه مـي باشـد. تهيـه ي آب از ايـن منابع که معمولاً بايد هزينه هاي گزافي براي استحصال و انتقال آن پرداخت ، بسيار مشکل است ، پـس بايـد بـراي جلـوگيري از هدر رفت آن ، برنامه ريزي هاي دقيق انجام داد.
پيشرفت هاي مستمر و تکنيکي دنياي امروز، کمک بزرگي در دستيابي به نقطه ي مطلوب در شبکه هاي آبرساني بـوده
است .
توسط کنترل اتوماتيک پارامترهاي مهم شبکه ، ميتوان کميت و کيفيت را به صورت ثابت ومستحکم تحت کنتـرل قـرار داد و از هدر رفت وقت ، نيروي انساني، انرژي و آب توليد شده جلوگيري نمود.
با توجه به پراکندگي جغرافيايي تجهيزات استحصال ، تصفيه و توزيع آب درنقاط روستايي و نياز به برقراري ارتباط بين نقاط از طريق شبکه هاي انتقال اطلاعات ، اصطلاح تله متري و تله کنترل مورد استفاده قرار مي گيرد.
در اين راستا، شرکت آب و فاضلاب روستايي استان مرکزي، بر آن شده است تا نسبت به پياده سازي سيسـتم مزبـور و ديگر سامانه هايي مثل اسکادا که درجهت جلوگيري از هدر رفت آب به کارمي رود ، بارويکرد مناسب به مديريت کارآمد تأمين آب و تقاضاي آن اقدام نمايد.
١- روش تحقيق :
اين تحقيق دربردارنده اقدامات انجام شده شرکت آب و فاضلاب روستايي استان مرکزي در رابطه با سامانه تله متري مي باشد. مطالب ارائه شده در اين تحقيق ، در بر گيرنده ي مباني نظري، دستورالعمل ها و روش هاي اجرايي سامانه تله متـري مي باشد.
٢- شناخت سامانه تله متري:
سامانه تله متري يا کنترل از راه دور يک سيستم يکپارچه (عموماً رايانه اي) مي باشد کـه عمـل جمـع آوري اطلاعـات ، مونيتورينگ وکنترل قسمت هاي مختلف شبکه آبرساني (انتقال و توزيع ) اعم از چاه ها، مخازن ، تصفيه خانه ، نقاط شبکه و ... را از راه دور و به صورت اتوماتيک يا دستي انجام مي دهد.
چنين سامانه خودکاري اين امکان را به وجود مي آورد که بتوان يک بهره برداري برنامه پذير ، منعطف و سازگار را کـه خيلي نزديک به بهره برداري مطلوب مي باشد طرح ريزي نمود.
٢-١ مزاياي سامانه تله متري و کنترل از راه دور:
١- فراهم شدن امکان تسلط نرم افزاري و سخت افزاري بر فرآيند توليد، انتقال و توزيع آب از راه دور به صورت متمرکز.
٢- افزايش ضريب اطمينان شبکه و تنظيم مناسب فشار در نقاط مختلف شبکه و ارتفاع در مخازن آب و در نتيجـه تـأمين ـه موقع و مناسب آب مصرف کنندگان .
٣- جلوگيري از سرريز و هدر رفت آب مخازن .
٤- ايجاد انعطاف پذيري لازم در شبکه توليد، انتقال و توزيع آب .
٥- کاهش قابل توجه استهلاک سرمايه ، تجهيزات و تأسيسات زيربنايي .
٦- فراهم آوردن امکان مديريت انرژي و استفاده از وسايل استحصال آب در خـارج از سـاعات اوج مصـرف انـرژي و در نتيجـه کاهش مصرف انرژي .
٧- امکان تعبيه سيستم حفاظت در چاه ها و مخازن و جلوگيري از سرقت .
٨- سهولت در بهره برداري از چاه ها، مخازن ، ايستگاه هاي پمپاژ و ساير منابع توليد و انتقال .
٩- کاهش هزينه هاي نيروي انساني و ترابري در اثر حذف سرکشي هاي بي مورد.
١٠- اقتصادي بودن پياده سازي سيستم تله متري .
١١- نمايش لحظه به لحظه ي آب مخازن .
١٢- نمايش وضعيت پمپ از هر نقطه از کشور توسط اينترنت و موبايل .
١٣- با ارسال sms به سيستم ، کليه اطلاعات وضعيت تأسيسات پمپاژ و مخازن وپارامترهاي کيفي آب قابل دسترس است .
١٤- امکان کلرسنجي دقيق و لحظه اي و ارسال مقدار باقي مانده کلر به هر نقطه ي دلخواه .
١٥- ارسال اطلاعات نشت گاز کلر و سيستم کلرزن گازي و قطع آن به مسئولين مربوطه .
١٦- داراي سيستم هشدار دهنده سرقت و زمان ورود و خروج افراد متفرقه به محدوده ايستگاه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید