بخشی از مقاله

چکیده:

از تله بخار در فرایندهای پیش گرم مختلف و پرس گرم تایر استفاده می شود. که به دلیل عدم انتخاب مناسب تله بخار و عدم تعمیر و نگهداری مناسب مقدار زیادی انرژی اتلاف می گردد. تله بخار با عملکردی همچون شیر خودکار، از سویی مانع فرار بخار و ورود آن به خط برگشت می شود و از سویی دیگر امکان دفع سریع چگالیده و خروج هوا را فراهم می سازد .در این مقاله در نظر است تا با ارائه راهکارهای مناسب برای انتخاب و نگهداری تله بخار این نقص مرتفع شده و در مصرف انرژی صرفه جویی گردد.

-1مقدمه

توجه به ضرورت حفظ منابع و صرفه جویی در مصرف انرژی در صنایع امروز جهان نیاز روزافزونی را به ارائه روش های مختلف برای حفظ انرژی ایجاد کرده است که جلوگیری از ضایعات محصول نیز به عنوان گرایشی در این روند از توجه خاصی برخوردار می باشد. هوا و سایر گازهای غیر قابل تقطیر در تمام نقاط شبکه اعم از خطوط رفت یا برگشت ، عواملی مزاحم و مخرب تلقی می گردند و همواره سعی می شود که با شیوه های مختلف و با به کار گیری وسایل مناسب ، از شبکه بیرون رانده شوند.

وجود هوا و سایر گازهای غیر قابل تقطیر نظیر دی اکسید کربن، مانع از پر شدن شکبه توسط بخار و جریان طبیعی آن می گردند و پیامدهای ناخوشایندی، چون کندی انتقال حرارت ، اختلال در حرکت چگالیده و افزایش خوردگی را به همراه دارند. اما وجود آب را باید پذیرفت زیرا تمامی فرایند رها شدن گرمای نهان و بهره برداری از آن در گرو تبدیل بخار به آب است. تنها نکته مهم، رعایت حریم جریان هر یک از این دو سیال در خطوط و معابر ویژه خود است. آمیختگی هرچه بیشتر بخار و آب در هر یک از خطوط رفت و برگشت نتایج نامطلوبی مانند ضربات قوچ ، کاهش اختلاف فشار ، کاهش ظرفیت مبدل ها، افزایش خوردگی و در نهایت اتلاف انرژی و سرمایه را به دنبال دارد. بنابراین هر اندازه این دو از هم دور باشند ، شرایط بهتری بر سیستم حاکم خواهد شد.

وظیفه بخار پس از عبور از وسایل تبادل حرارت ، با از دست دادن گرمای نهان به پایان می رسد و از نظر تئوریکی در این مرحله باید بخار به آب تبدیل شده باشد، اما همواره چنین نیست، در اغلب اوقات و بنا به دلایل متعدد بخشی از بخار بدون تغییر حالت مبدل را ترک می کند و در مسیر خط برگشت قرار می گیرد که این امر قطع نظر از تبعات نامطلوب فیزیکی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نمی باشد. بنابراین به منظور دفع سریع چگالیده و خروج هوا و گازهای غیر قابل تقطیر و نیز جلوگیری از خروج بخار بدون از دست دادن تمامی گرمای نهان، به کارگیری وسیله ای به نام تله بخار لازم می آید.

در صنایع تایرسازی برای تکمیل فرایند پخت از سیالات مختلفی از جمله آب گرم، بخار، هوای فشرده، آبسرد ،استفاده می شود و نوسان در فشار و دمای هرکدام از این سیالات باعث ایجاد آسیب هایی در تایر می شود. برای همین از تله بخار استفاده می گردد. با توجه به جایگاه ویژه تله بخار در ایجاد پیش گرم در رول های کلندرینگ و همچنین پرس بخار تایر انتظار می رود الگویی فنی ، علمی و عملیاتی با محوریت انتخاب و نگهداری مناسب تله بخار تهیه گردد.

-2ضرورت تعمیر و نگهداری تله بخار:

تله بخار با عملکردی همچون شیر خودکار، از سویی مانع فرار بخار و ورود آن به خط برگشت می شود و از سویی دیگر امکان دفع سریع چگالیده و خروج هوا را فراهم می سازد .از این نظر می توان تله بخار با مرزی بین خط رفت و برگشت و نقطه عطفی در سیستم بخار دانست، به عبارت دیگر تله مکانی است برای پایان قطعی جریان بخار. هدف اصلی و مهمترین دلیل به کارگیری تله بخارها با ساختارهای گوناگون و عملکردهای متنوع، استفاده بهینه از گرمای نهان و حفظ انرژی است.

بر این اساس دقت نظر در تعیین نوع و ظرفیت تله بخارها تاثیر مستقیم و غیر قابل انکاری بر ساز و کار کلی سیستم از منظر اقتصادی دارد. سهل انگاری به هنگام محاسبه ، طراحی نادرست و انتخاب نامناسب تله بخار و نیز عدم راهبری مدبرانه، سالانه زیان های مالی بسیاری را بر صاحبان صنایع و تاسیسات حرارتی تحمیل می کند که متاسفانه به دلیل تدریجی بودن آن از نظرها پنهان می ماند. برای آگا هی بیشتر بهتر است به جدول1-2 توجه شود. از دیدگاهی دیگر می توان تله ها را نبض سیستم بخار قلمداد نمود، زیرا آزمودن و تعمیر و نگهداری آنها یکی از روشهای موثر برای ارزیابی کیفیت عملکرد شبکه توزیع و چگونگی انتقال حرارت است.

-3 عیبیابی و برنامههای نگهداری انواع تلههای بخار:

با توجه به موارد گفته شده، عیب یابی و تعمیر و نگهداری تلههای بخار، جهت کاهش مصرف انرژی در صنایع مختلف و به خصوص صنایع نفت و گاز ، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. همچنین یکی از پارامترهایی که یک سیستم بخار باید در مقابل آن محافظت شود، آزمودن تلههای بخار است. به طور کلی ارزیابی کارکرد تلهبخار اساساً بستگی به جواب دادن دو سؤال زیر دارد: یکی اینکه، تله درست کار میکند یا خیر، و دیگر اینکه اگر درست کار نمیکند، تله بخار در موقعیت باز یا بسته معیوب شده است؟ تلههایی که در موقعیت باز معیوب شدهاند، باعث اتلاف انرژی میشوند. در نتیجه اتلاف قابل توجه اقتصادی خواهیم داشت و به طور کلی افزایش هزینههای بویلر، عامل غیر مستقیمی است که روی کاهش راندمان حرارتی اثر دارد. اما تلههایی که در موقعیت بسته معیوب شدهاند، ظرفیت حرارتی را کاهش قابل توجهی میدهند و باعث آسیب روی تجهیزات حرارتی میشوند.

عواملی که در سیستمهای حرارتی باعث خراب شدن تلهبخار میشوند:

-    غیر نرمال بودن سیستم گرمایش بویلر

-    دریافت بخار از سیستم دریافت کننده آب مقطر

-    خرابی نابهنگام پمپ تغذیه آب مقطر

-    حفظ اختلاف فشار در عملیات بویلر

-    آزمودن پمپ در خطوط برگشت آب مقطر جهت جلوگیری از پدیده ضربه قوچ

-    وجود بخار در خطوط آب مقطر

-    مساوی بودن درجه حرارت در لوله ورودی و خروجی تله بخار

-    نصب غیر صحیح تلههای بخار نیز یکی از عوامل مهمی است که در اتلاف انرژی حرارتی تأثیر دارد، لذا باید در نصب

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید