بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید ضد یخ پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات


مقدمه :
اكثريت سيستم هاي خنك كننده خودروهاي سواري و سنگين داراي يك سيال هستند كه با گردش در اطراف موتور، بخش اعظم گرماي ايجاد شده را جذب و به بيرون منتقل مي سازند. ساده ترين، ارزان ترين و در ددسترس ترين سيال شناخته شده، آب است.


اما به دلايلي چند از جمله محدوديت استفاده در دماهاي خاص ) عموما بين ٥ تا ٦٠ درجه سانتي گراد ( و ايجاد زنگ زدگي در قطعات فلزي اين سيال به تنهايي پاسخگوي نياز سيستم نبوده و نقاط ضعف آن به طريقي جبران مي شود.


در سيستم هاي خنك كننده، مخلوطي يكسان از آب و ماده ضديخ با فرمولاسيون شيميايي خاص استفاده مي شود كه علاوه بر پايين آوردن دماي انجماد سيال تا كمتر از ٣٥ - درجه سانتيگراد، موجب افزايش نقطه جوش تا بيش از ١١٢ درجه سانتيگراد و نيز جلوگيري از خوردگي و زنگ زدگي مي شود . لذا برخي از را براي محصول خود انتخاب ) ضديخ - ضدجوش - ضدزنگ( توليدكنندگان اين تركيب شيميايي نام مي نمايند.


مشابه هر تركيب شيميايي ديگر، ضديخ از عناصر و مواد گوناگوني تشكيل يافته است كه با گذشت زمان و محدوديت هاي زيست محيطي و قوانين وضع شده در اين زمينه، روز به روز شرايط سخت تري براي توليدكنندگان معتبر، عاري) ضديخ- ضدجوش( توليدكنندگان اين تركيب به وجود مي آيد. امروزه فرآورده از فلزات سنگيني همچون باريم و تركيبات مضري از قبيل بوراكس مي باشد كه مصرف كننده در هنگام خريد بايستي به اين نكته دقت نمايد.


نكاتي كه در هنگام استفاده از ضد يخ بايد به آن توجه داشت:
- عمر مفيد ضديخ برحسب زمان و شرايط كاري متغير مي باشد. زمان مناسب تعويض ضديخ دو سال، توصيه مي شود.
- رنگ ضديخ ربطي به كيفيت آن نداشته و سازندگان براي مشخص كردن محصولات خود از رنگ هاي گوناگوني استفاده مي نمايند.
- همرنگ بودن ضديخ ها دليلي بر كيفيت يكسان آنها نيست ، بنابراين از مخلوط كرد ن آنها بايد جدًا اجتناب كرد.


- در مورد نسبت صحيح رقيق سازي نيز بايد به دستورالعمل سازندگان توجه نمود . بهترين كارايي ضديخ ضدجوش تركيب آن به نسبت يك به يك با آب است.
- اگر عمل مخلوط سازي به نسبت يك به يك با آب صورت گيرد، ضد يخ - ضد جوش تا دماي ٣٨ درجه سانتيگراد نقطه انجماد مخلوط را پايين خواهد آورد.
- در مورد رقيق سازي نيز بايد به دستور العمل سازندگان توجه كرد . اگر غلظت ضديخ بيشتر از مقدار توصيه شده باشد، امكان خرابي واترپمپ و افزايش خوردگي وجود دارد . همچنين اگر غلظت ضديخ كمتر از حد توصيه شده باشد، موجب افزايش نقطه انجماد و يخ زدن آن در مجاري سيستم رادياتور مي شود.


- بايد به اين نکته توجه شود كه كيفيت آب استفاده شده در رقيق سازي ضد يخ، مهم است . حتي المقدور بايد از آب با املاح كم استفاده كرد.
- سطح سيال بايد دائما كنترل شود تا از ميزان مشخص شده كمتر نباشد.


- ضد يخ ها معمولا كف توليد نمي كنند. مشاهده كف مي تواند به علت وارد شدن هوا به سيستم و سوراخ شدن بخش مكش واترپمپ باشد . در اين صورت بايد رادياتور را كاملا تخليه كرده و تمامي لوله هاي رابط، واشرها، بست ها و ترموستات را بررسي و نسبت به تعمير قطعات معيوب اقدام كرد. پيش از افزودن ضديخ در سيستم خنك كننده بايد از سلامت و كارايي قسمت هاي مختلف سيستم خنك كاري مانند ترموستات، پمپ آب، شيلنگ ها و درب رادياتور مطمئن شد.


با بازكردن بست اتصال خروجي از ترموستات و شيلنگ لاستيكي بايد تمام مسير گردش ضديخ، با آب يا محلول هاي ويژه ، شست وشو و تميز شود . بدنه بيروني رادياتور به وسيله برس پلاستيكي نرم با محلول آب و صابون شسته مي شود تا عبور هوا از ميان پره هاي رادياتور بهتر انجام شود.


با توجه به عدم مصرف اتانول، اغلب ضديخ هاي موجود، پايه اتيلن گليكول و پروپيلن گليكول دارند و بدين لحاظ طبقه بندي خاصي از نظر نوع تركيبات وجود ندارد و تنها از نظر درصد تركيبات تفاوتهايي در انواع ضديخ وجود دارد . محصول مورد نظر مايعي است سمي و چون مونو اتيلن گليكول به خودي خود بيرنگ و بي بو ميباشد، در طول فرايند توليد يك مرحله افزودن انديكاتور وجود دارد تا ضد يخ توليدي به رنگ سبز مايل به آبي درآيد و به اين ترتيب از مايعات مشابه مانند آب قابل تشخيص گردد . بر خلاف اكثر محصولات مايع پتروشيمي، اين ماده در شرايط محيط امكان انفجار آتش سوزي ندارد و به همين دليل ايمني انبار كردن آن بالا ميباشد . مونو اتيلن گليكول به دليل داشتن OH در ساختمان خود به راحتي در آب به صورت صددرصد حل ميشود و بر اثر مرور زمان دوفازي نخواهد شد.


محصول فوق الذكر چون به طور معمول در سيستم آب خنك كننده موتورهاي ماشين كاربرد دارد و از طرفي مونو اتيلن گليكول به شدت خورنده مي باشد، در دماي بالا نزديك س يلندر و حتي در داخل رادياتور ميتواند ايجاد خوردگي، سوراخ و پوسيدگي كند . به همين علت از مواد ضد خورندگي استفاده مي كنند تا در مقابل اكسيد شدن فلزات مختلف موجود در طول مسير جريان آب خنك كننده، مقاومت ايجاد نموده و عمر آنها را كم نمايد . اين مواد به طور كلي به دو دسته آلي و غير آلي تقسيم ميشوند . ماد آلي مانند آمين ها، آميد ها، بنزوات ها، مركاپتانها، تري آزول ها و مواد غير آلي مانند برات ها، نيترات ها، فسفات ها، سيليكات ها و كربنات ها ميباشند.


اين مواد بازدارنده، به صورت اطلاعات محرمانه هر واحد تو ليد ضديخ تلقي شده و مرغوبيت محصول توليد شده را به شدت تحت تاثير قرار ميدهند.
بسته بندي ضديخ به صورت ظروف ۱ و ۴ و در موارد خاص ۲۰ و ۲۲۰ ليتري انجام ميگيرد كه اين ظروف از دو جنس فلزي و پلاستيكي تهيه ميشوند . با توجه به عدم امكان انفجار و آتش سوزي و يا ايجاد خو ردگي در صورت سوراخ شدن و ضربه خوردن، احتياج به اينكه بسته بندي بسيار مقاوم باشد، نيست و ميتوان از قوطي هاي فلزي و پلاستيكي با ضخامت هاي معمولي استفاده نمود . با توجه به اينكه ضديخ خاصيت ضد خوردگي نيز دارد، قوطي هاي فلزي از جنس ورق گالوانيزه معمولي براي بسته بندي ضديخ مناسب است.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید ضد یخ


محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن


دلایل انتخاب طرح :
با شروع فصل زمستان يكي از كالاهايي كه مورد تقاضاي دارندگان خودرو قرار مي گيرد، مايعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضديخ شناخته مي شود. بهترين معيار براي انتخاب ضديخ خودرو و يا موتورهاي متحرك كه در آن ها ضديخ به عنوان خنك كننده استفاده م يشود، توصيه سازنده موتور است. در غير اينصورت بايد با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضديخ مناسب را شناسايي و خريداري كرد. پس از انتخاب و خريد ضديخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد، مي توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر

روي برچسب ظرف )كه يكي از الزامات نشانه گذاري اين فرآورده است( با آب رقيق كرد. با توجه به اينكه كشور ما در زمره مناطق سرسير قرار دارد و در برخي مناطق مانند غرب و شمال غرب كشور حداقل نيمي از سال هوا سرد است، نياز به ضديخ در كشور هميشه احساس مي شود. به همين دليل وجود واحدهايي كه اين محصول را در در داخل كشور توليد كرده و در اختيار مصرف كننده قرار دهند، هميشه لازم است.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 17 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و كد محصول


محصول بررسي شده در اين طرح ضديخ با كد شناسايي كالا )كد آيسيك ( ۲۴۲۹۱۵۳۰ مي باشد . بر اساس سيستم طبقه بندي آيسيك، عدد ۲۴ مربوط به ساخت مواد و محصولات شيميايي ، ۲۴۲۹ مربوط به ساخت محصولات شيميايي طبقه بندي نشده در جاي ديگر و ۲۴۲۹۱۵۳۰ شامل ضديخ مي باشد.
شماره تعرفه گمركي


ضديخ با تعرفة كلي ۲۹۰۵ به كشور وارد و يا صادر ميگردد كه شامل دو بخش است.
تعرفه ۳۱/۲۹۰۵ تحت عنوان اتيلن گليكول
تعرفه ۳۲/۲۹۰۵ تحت عنوان پروپيلن گليكول

شرايط واردات
حقوق ورودي براي ضديخ تحت تعرفه۲۹۰۵ ۳۱ برابر ۴% ميباشد. حقوق پايه طبق ماده ۲ قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، شامل حقوق گمركي، ماليات، حق ثبت سفارش كالا، انواع عوارض و ساير وجوه دريافتي از كالاهاي وارداتي مي باشد و معادل ۴% ارزش گمركي كالاها تعيين مي شود. به مجموع اين دريافتي و سود بازرگاني كه طبق قوانين مربوطه توسط هيات وزيران تعيين ميشود، حقوق ورودي اطلاق مي شود.

بررسي و ارائه استاندارد ملي
جهت جلب اعتماد مصرف كنندگان محصول توليدي و نيز رعايت كليه نكات مربوط به كنترل كيفيت محصول توجه به استانداردهاي موجود امري ضروري است . به طور كلي در مورد هر محصول استانداردهاي مختلف ملي و بين المللي وجود دارد . استانداردهاي ملي توسط موسسه استانداردها و تحقيقات صنعتي ايران تهيه ميگردد و كليه توليد كنندگان محصول ملزم به رعايت اين استانداردها مي باشند. در جدول ۱ استانداردهاي كارخانهاي، ملي و بينالمللي در ارتباط با ضديخ ارائه شده است.

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت داخلي و جهاني محصول
پارامترهاي مختلفي بر قيمت فروش محصول موثر خواهد بود كه در ادامه شرح داده شده اند.
۱- قيمت مواد اوليه مصرفي كه يكي از مهمترين هزينه هاي متغير توليد مي باشد و نقش عمده اي را در تعيين قيمت تمام شده محصول دارد.
۲- منطقه جغرافيايي احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسي به منابع تامين مواد اوليه و كانون هاي مصرف محصول، هزينه هاي مربوط را تحت تاثير قرار خواهد داد.
۳- نوع تكنولوژي مورد استفاده از طريق تاثير بر سرمايه گذاري، كيفيت محصول توليدي و مي زان ضايعات بر قيمت فروش محصول موثر خواهد بود.


۴- هزينه نيروي انساني مورد نياز تاثير مستقيم در هزينه هاي متغير توليد و قيمت تمام شده محصول دارد. ظرفيت توليد واحد بر روي قيمت فروش محصول موثر است، به اين ترتيب كه افزايش ظرفيت توليد از طريق سرشكن نمودن هزينه هاي سربار باعث كاهش قيمت تمام شده محصول مي گردد. در حال حاضر قيمت ضديخ در بازار داخلي، هر قوطي ۱ ليتري حدود ۲۲۰۰۰ ريال به فروش مي رسد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد
با شروع فصل زمستان يكي از كالاهايي كه مورد تقاضاي دارندگان خودرو قرار مي گيرد، مايعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضديخ شناخته مي شود . ضديخ، يك تركيب شيميايي شامل اتيلن گليكول، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطي از آن با آب به عنوان پايين آورنده نقطه انجماد مايعات خنك كننده موتورخودرو به كار مي رود . ضديخ همچنين به عنوان افزايش دهنده نقطه جوش آب در سيستم خنك كننده موتورهاي درون سوز نيز به كار مي رود كه مخلوط ٤٠ تا ٧٠ درصد آن در چهار فصل سال مناسب است . اجزاي تشكيل دهنده مايعات خنك كننده موتور عبارتند از: سيال پايه، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، آب، رنگ. براساس استانداردهاي بين المللي و استاندارد ملي ايران انواع مايعات خنك كننده موتور را مي توان به اين شرح برشمرد:


1. مايعات خالص بر پايه اتيلن گليكول
2. مايعات خالص بر پايه پروپيلن گليكول
3. مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف بر پايه اتيلن گليكول ) ٥٠ درصد حجمي (
4. مايعات از پيش رقيق شده، آماده براي مصرف بر پايه پروپيلن گليكول) ٥٠ درصد حجمي(

برخي خواص مايعات خنك كننده مناسب موتور عبارتند از:
- ضديخ بايد قادر به پايين آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دماي ممكن در فصل زمستان باشد. از نظر شيميايي و كاركرد پايداري كافي داشته باشد.
- از نقطه جوش بالايي برخوردار بوده و در درجه بالا، توليد رسوب نكند.
- روي لاستيكهاي مصرفي در سيستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.
- حرارت را به خوبي منتقل كرده و هيچگونه اثر نامساعدي روي تبادل حرارتي در سيستم خنك كننده نداشته باشد.
- داراي كمترين اثر سمي باشد.


- آتشگير نباشد.
- بوي نامطلوب نداشته باشد.
- داراي كف جزيي باشد.
- ضريب انبساط پايين داشته باشد.


- در دماهاي پايين گرانروي كم و قابل قبول داشته باشد.
- بيشترين حفاظت را از خوردگي فلزات مورد استفاده در سيستم خنك كننده داشته باشد.
- روي رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.


لازم به ذكر است كه برخلاف عقيده بعضي، با قرار دادن ضديخ در فريزر نمي توان به كيفيت و مرغوبيت آن پي برد، زيرا از اين طريق فقط خاصيت ممانعت از انجماد ضديخ سنجيده مي شود و وجود مواد افزودني بازدارنده خوردگي در آن مشخص نمي شود. همچنين نمي توان دريافت كه سيال اصلي ضديخ، از نوع گليكول هاي مرغوب است يا از موادي مثل متانول، كه سمي و آتشگير هستند . از آن ٥ تا ١٨ درجه سلسيوس است، اگر ضديخي كه به عنوان / جايي كه نقطه انجماد ضديخ خالص ١٣ ضديخ خالص در فريزر قرار داده مي شود در دمايي پايين تر از ١٨ منجمد شود، نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

موارد کاربرد ضد يخ در ادامه ذکر شده است :
- سيستم خنك كننده انواع موتورهاي درون سوز
- سيستم هاي خنك كننده صنعتي
- نيروگاه ها
- انواع سيستم هاي خنك كننده خودروهاي سنگين

 

مزاياي استفاده از ضد يخ عبارتند از
- كاهش نقطه انجماد تا ۳۸ - درجه سانتيگراد
- افزايش نقطه جوش تا ۱۱۰ درجه سانتيگراد
- قابليت محافظت از سيستم خنك كننده خودرو در تمام فصول سال
- جلوگيري از زنگ زدگي و خوردگي
- عمر مفيد تا ۲ سال

برخي از مصرف كنندگان تصور مي كنند با افزودن مقدار ضديخ مي توان به نقطه انجماد پايين تري رسيد . اين تصور اشتباه است و غلظت هاي بيشتر از ٦٨ درصد حجمي ضديخ در آب توصيه نمي شود . زيرا در غلظت ٦٨ درصد حجمي )ضديخ: ٦٨ و آب : ٣٢ ( مخلوط پايين ترين نقطه انجماد ) ٦٩ درجه سلسيوس ( را خواهد داشت و اگر غلظت ضديخ از اين مقدار بيشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر مي رود و زودتر منجمد مي شود. اين پديده به عنوان نقطه اتكتيك شناخته مي شود.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول
نخستين استفاده از ضديخ ها به زمان جنگ جهاني دوم بازمي گردد كه ابتدا تنها براي جلوگيري از يخ زدن مايع خنك كننده در هنگام استراحت موتور، از اتانول استفاده مي كردند، اما به دو علت اين ماده نتيجه خوبي نداشت، چون از طرفي فرار بود و حتي امكان آتش سوزي در موتور را زياد مي كرد و از طرف ديگر باعث مي شد كه ماشين زود جوش آورده و از حركت بازماند.


پس از مدتي استفاد ه از اتيلن گليكول مرسوم شد كه به علت ايجاد خوردگي در مسير جريان خود، به اجبار با مواد ضد اكسيداسيون مخلوط گرديده و به صورت ضديخ هاي كنوني درآمد.
در حال حاضر اين محصول صرف نظر از مختلف بودن مواد ضدخورندگي آن كالاي جايگزين در بازار ندارد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول
کشورهاي عمده توليد کننده اتيلن گليكول در ادامه ذکر شده اند. اتيلن گليكول ماده اصلي توليد ضديخ است كه در جهان استفاده مي شود.

همانطور كه از جدول فوق پيداست، كشورهاي امريكا و كانادا و كشورهاي آسياي شرقي مانند چين، ژاپن ، تايوان و كره جنوبي و همچنين عربستان از توليد كنندگان عمده اتيلن گليكول در جهان به شمار مي روند.

 

شرايط صادرات
صادرات ضديخ از هرگونه تعهد و پيمان ارزي معاف مي باشد. بر طبق قانون معافيت صادرات كالا و خدمات ۱۳۷۹ ، صادرات كالا و خدمات از پرداخت هر گونه /۱۲/ از پرداخت عوارض، تصويب شده در تاريخ ۲۷ عوارض معاف است و هيچ يك از وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها، دستگاههاي اجرايي، شهرداري ها و شوراهاي محلي كه بر طبق قوانين و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند، مجاز نيستند از كالاها و خدماتي كه صادر ميشوند عوارض اخذ نمايند يا مجوز اخذ آن را صادر نمايند.

وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد
در اين بخش واحدهاي فعال داراي مجوز از وزارت صنايع كه در زمينه توليد ضديخ مجوز گرفته اند، بر اساس ظرفيت هر استان معرفي شده اند.

بنابر اين جدول در حال حاضر در كشور ۹۲ واحد با ظرفيتي معادل ۱۹۵۴۵۶ تن به توليد ضديخ اشتغال دارند. اين واحدها معمولا به صورت فصلي ضديخ توليد مي كنند و ميزان توليد متناسب با نياز بازار است.
بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرحهاي توسعه در دست اجرا
در اين بخش طرحهاي جديد و طرحهاي توسعه در دست اجرا جهت توليد ضديخ ذكر شده است.

بنابر اين جدول در حال حاضر در كشور ۱۶۶ واحد با ظرفيتي معادل ۳۱۲۲۶۳ تن در دست احداث قرار دارند. بسياري از اين واحدها مجوز از وزارت صنايع و معادن اخذ كرده اند و ميزان پيشرفت كار آنها صفر است.
بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم
۲۹۰۵ به كشور وارد ميگردد. ميزان واردات در جدول ۸ نشان داده شده / اتيلن گليكول با تعرفة ۳۱ است.

در نه ماه اول سال ۱۳۸۶ معادل ۱۱۸۵ تن اتيلن گليكول وارد كشور شده است . واردات سال ۸۶ عمدتا از كشورهاي امارات متحده عربي ) ۸۳( % و اسپانيا) ۱۱(% صورت گرفته است . لازم به ذكر است كه اتيلن گليكول علاوه بر توليد ضديخ در بسياري ديگر از صنايع كاربرد دارد و اين ميزان واردات براي مصرف ضد يخ نمي باشد.

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه
ضديخ با وجود عملكرد دوگانه آن به عنوان ضديخ و ضدجوش به علت فرهنگ مصرف خاص ايران كمتر در فصل تابستان فروش دارد. به طوري كه توليد آن در تابستان و يا حتي در فصل بهار و اوايل پاييز به علت هزينه انبارداري زياد، اقتصادي نميباشد و به همين دليل توليد آن در حال حاضر تقريبا به طور كامل فصلي ميباشد و شامل اواخر پاييز و اوايل زمستان است كه با عنايت به قابليت مصرف آن به عنوان ضدجوش و افزايش آگاهي عمومي در اين مورد مصرف ضديخ روند صعودي خواهد داشت. رشد مصرف ضديخ در كشورهاي در حال توسعه ۵% در سال است كه تضمين خوبي براي راه اندازي واحدهاي جديد خواهد بود.


در حال حاضر عمر مفيد خودروهاي سواري در كشور بسيار بالا است. استفاده از خودروهاي قديمي به دليل تكنولوژي قديمي و همچنين فرسودگي، مصرف بالاي سوخت را در پي دارد كه اين موضوع سد راه پيشرفت و انجام فعالي تهاي اقتصادي مي شود. منطقي ترين راه براي حل اين مشكل، كاهش قانوني عمر مفيد خودروهاست. افزايش توليد و عرضه خودروهاي با تكنولوژي روز، پشتوانه اجراي اين تصميم خواهد بود. همچنين در آينده به دليل افزايش جمعيت و تغيير فرهنگ مصرف، تقاضاي خريد خودرو افزايش خواهد يافت. در حال حاضر عمر مفيد خودروهاي توليدي در حدود ۳۵ سال است كه در طي ده سال آينده اين رقم حداقل بايد به زير ۲۰ سال كاهش يابد، در غير اين صورت ضررهاي هنگفت اقتصادي ناشي از مصرف

سوخت اضافي خودروهاي با تكنولوژي قديمي و فرسوده دامنگير اقتصاد ملي خواهد شد. بر اساس آمار ۸ ميليون / دريافتي از سازمانهاي مختلف در حال حاضر تعداد كل خودروهاي سواري در كشور حدود ۵ دستگاه ميباشد. متوسط مصرف ضديخ براي هر خودرو ۴ ليتر در سال در نظر گرفته شده است در نتيجه ۳۴ ميليون ليتر ضديخ در سال ۱۳۸۶ در كشور مصرف شده است كه برابر ۳۷۹۱۰ تن ضديخ ميباشد. با اين حساب در حال حاضر واحدهاي موجود در كشور جوابگوي نياز داخلي بوده و با افزايش تعداد خودروها در سالهاي آتي و با عنايت

به اينكه تعداد و ظرفيت واحدهاي در دست احداث ضديخ بالا ميباشد، نيازي به احداث وحد جديد توليد ضديخ در كشور نخواهد بود. براورد شده است كه ميزان خودروهاي موجود در كشور تا سال ۱۳۹۰ به ۱۱ ميليون دستگاه برسد كه اين ميزان خودرو نياز به ۴۹۰۶۰ تن ضديخ خواهند داشت كه از طريق واحدهاي موجود كشور قابل تامين خواهد بود.

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم

عمده صادرات سال ۸۶ به كشورهاي تركمنستان) ۷۴( % و پاكستان) ۲۵( % صورت گرفته است. اين صادرات نيز به صورت ماده خام اتيلن گليکول بوده و شامل ضديخ نمي باشد.


بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم
بازار هدف به بازاري گويند كه خارج از مرزهاي يك كشور قرار داشته ولي هنوز به فعليت نرسيده است، اما در صورت تدوين استراتژي صحيح بازار شناسي و بازاريابي بين المللي ميتوان در آن بازارها نفوذ نمود.
امروزه كه عرضه كالاها در بازارهاي صادراتي در سطوح انبوهي صورت ميگيرد، شناسايي و تعيين بازارهاي هدف صادراتي و مشتريان خاص در بازارهاي مذكور از اهميت ويژه اي برخوردار است . امروزه به جهت آنكه شمار عرضه كنندگان كالاها و خدمات مشابه بسيار زياد شده است، اين امكان بر اي مشتريان فراهم شده كه بتوانند كالاهاي مورد نظر خويش را از ميان انبوهي از كالاهاي عرضه شده انتخاب نمايند . از اين حيث صادر كنندگان در رقابتي شديد قرار گرفته اند و هر يك كه بازاريابي مطلوب تري داشته باشند ، در واقع برنده خواهند شد.
بر اساس نظريه هاي نوين تجارت بين الملل يكي از مراحل توسعة بازارهاي صادراتي، مطالعه و تعيين راه هاي دسترسي به بازارهاي هدف صادراتي است.

در جدول ۱۱ آمار واردات جهاني اتيلن گليكول در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ درمناطق مختلف جهان ارائه گرديده است.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی


4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی


7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.


3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.


4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

بررسي اجمالي تكنولوژي و روشهاي توليد و عرضه محصول در كشور
طراحي و احداث صنايع نيازمند شناخت مباني تئوري و برخورداري از ديدگاههاي عملي و تجربي متناسب با شرايط اقتصادي و فرهنگي حاكم و دانش فني موجود جامعه، به منظور نيل به اهداف توليد ميباشد. بررسي امكان احداث واحد از حيث نحوه تامين مواد اوليه، تعيين ميزان سرمايه گذاري و تطابق تكنولوژي صنعت مورد نظر با ميزان تخصص ها و مهارت هاي بالقوه و بالفعل موجود در كشور، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادي، فني، اقليمي و جغرافيايي را ايجاب مينمايد.


مطالعات فني ايجاد صنايع، مجموعه اي از تحقيقات در خصوص ماهيت مواد و محصولات، شناخت فرايندهاي مختلف توليد و تكنولوژي هاي موجود و بررسي سيستمها، تجهيزات و ماشين آلات ميباشد. اين بررسي ها در راستاي نيل به هدف توسعه، توليد و افزايش كيفيت محصولات توليدي صورت ميگيرد كه با بهبود بافت فني و احدهاي جديد التاسيس در داخل كشور، پاسخگويي به نياز بازار و رقابت با ساير توليد كنندگان جهاني را امكان پذير ميسازد.


فرايند توليد ضديخ بسيار ساده است و با اختلاط چند ماده درون همزن توليد ميگردد و در اين ميان استفاده از اتانول به عنوان ماده اصلي كاملا منسوخ شده و بين استفاده از پروپيلن گليكول و اتيلن گليكول، به علت وارداتي بودن پروپيلن گليكول و هزينه بالاي استفاده از آن، ميتوان تنها استفاده از مونو اتيلن گليكول را توصيه كرد . استفاده از مواد ضد خورندگي به تشخيص توليد كننده قابل تغيير است . به منظور توليد ضد يخ ، مواد مورد نياز با حجم خاصي درون مخزن ريخته شده و تحت شرايط محيط به هم زده ميشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید