بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید نودل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
هدف از انجام اين بررسي , مطالعه و امكان سنجي احداث واحد توليد نودل است . در اين بررسي بازار فروش , واردات و صادرات , واحدهاي فعال و در دست احداث , منابع تأمين مواد اوليه و كليه ماشين آلات و ساير امكانات مورد نياز براي احداث واحد به تفصيل شرح داده شده است .


طبق بررسي انجام شده احداث چنين واحدي نياز به سرمايه ثابتي حدود 7238 ميليون ريال و سرمايه درگردش مورد نياز برابر 689 ميليون ريال و كل هزينه هاي توليدي سالانه برابر 4667 ميليون ريال است . سرمايه گذاري طرح ظرف مدت سه سال برگشت مي يابد . ليكن برآوردهاي اقتصادي به شدت تابع قيمت مواد اوليه ميباشد و توانايي رقابت با شركتهاي ديگر نيز بسيار حائز اهميت است .
احداث واحد در تمام استان ها به علت جديد بودن محصول قابل توجيه ميباشد ولي هر چه نزديكتر به بازارهاي مصرف ( شهرهاي بزرگ ) باشد از مزيت بهتري برخوردار ميباشد

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید نودل

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
اين كالا بدليل استفاده محصولات كشاورزي به عنوان مواد اوليه و در حقيقت ايجاد ارزش افزوده براي كالاهاي كشاورزي و ايجاد اشتغال مناسب براي كشورهايي كه داراي محصولات كشاورزي با قيمت و كيفيت مناسب بسيار مطلوب ميباشد .


به علت ماندگاري زياد و آماده شدن سريع آن كه نيازي به محل پخت ندارد و ارزش غذايي بالا ي نودل از آن ميتوان در شرايط بحران و در مناطق آسيب ديده از بلاياي طبيعي مورد استفاده قرار گيرد كه به اهميت اين غذا به عنوان يك وعده غذايي گرم در شرايط اضطراري و شرايط بحراني مي افزايد.
همچنين بدليل تغيير بافت سنتي خانواده ها در كشورهاي در حال توسعه مصرف غذاهاي آماده توليد شده به صورت صنعتي در حال گسترش بوده و بسياري از كشورها سعي در گسترش اينگونه محصولات دارند.


جداي از بررسي سياست هاي داخلي دولت و وزارت بهداشت كه اخيرا توجه خاصي به اين امر پيدا كرده اند كشورهاي مختلف جهان و موسسه هاي بين المللي زمان بسيار زيادي است كه به اهميت اين ماده غذايي پي برده و يكي از اولويت هاي سياست خود را اين موضوع قرار داده اند و به سرعت در حال رشد دادن و حمايت از صنعت نودل سازي هستند.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
مشخصات كلي محصول
نام محصول نودل نوعي ماكاروني آماده طبخ)ميباشد كه با كد آيسيك 15492331 در اداره صنايع و معادن قابل شناسايي ميباشد كه مشخصات و ويژگي هاي آن در زير شرح داده شده است. اين محصول نوعي غذاي آماده با پايه غلات (گندم ) ميباشد كه كليه خواص گندم را داراست طي آزمايشاتي مشخص شده است كه نشاسته ماكاروني 2 برابر نان و 3 برابر برنج است و باعث ترشح هورمون سروتنين كه كنترل كننده احساسات در بدن است , مي شود.اين محصول آماده مصرف ميباشد كه ميتواند توسط كليه خانوار ها بخصوص افرادي كه زمان كمتري براي تهيه و طبخ غذا دارند مورد مصرف قرار گيرد. اين محصول بسيار سالم و بهداشتي است و از ارد گندم تهيه ميشود .

شماره تعرفه گمركي
شماره تعرفه گمركي نودل به صورت جداگانه تعريف نشده است و در گروه خميرهاي غذايي , پخته شده يا پر شده ( با گوشت يا ساير مواد ) يا آماده شده به نحوي ديگر , از قبيل اسپاگتي , ماكاروني , رشته فرنگي , لازاني و .... به شماره 1902 قرار گرفته شده است كه حقوق گمركي آن 65 تا 75 ميباشد .

شرايط واردات و صادرات :
روند صادرات و واردات محصولات با اين سرفصل و كدگمركي ( 1902 ) مطابق با جداول زير ميباشد .


با توجه به آمار واردات اين محصولات طي سالهاي اخير روند كاهشي را علي الخصوص از سال 1384 به اين طرف داشته ايم . و با توجه به آمار صادرات اين محصولات طي سالهاي اخير با روند رشد متعادل و دائمي طي سالهاي 1383 به بعد داشته ايم كه نشان دهنده پيدا كردن بازارهاي مطمئن براي توليدات اين گروه از محصولات ميباشد كه با تنوع در توليد اين نوع محصولات مطمئناٌ روند رشد صادرات بيشتر خواهد شد و با توجه به جديد بودن اين محصول از واردات اين محصول كه هم اكنون به علت توليد نشدن در داخل و يا توليد محدود آن (تنها در يك شركت ) كاسته خواهد شد.

استانداردهاي ملي و جهاني
با توجه كه نودل در گروه ماكاروني ها قرار ميگيرد و به علت جديد بودن محصول هيچگونه استانداردي خاصي تا كنون براي اين محصول تعريف نشده است پس تمام استانداردهاي تعريف شده براي ماكاروني ها براي اين محصول نيز صادق مي باشد .
استاندارد شماره 213 ويژگيها و روشهاي آزمون ماكاروني
استاندارد شماره 2393 ويژگيها و روشهاي آزمون ميكروبيولوژي
استاندارد شماره 3522 ماشين آلات ماكاروني سازي و مقررات ايمني و بهداشتي
استاندارد شماره 3816 بسته بندي ماكاروني _ ويژگيها و روشهاي آزمون
استاندارد شماره 3200 آئين كار بهداشتي واحدهاي توليدكننده ماكاروني
قيمت توليد داخلي و جهاني محصول
از آنجائيكه نودل در داخل كشور تا به حال توليد نشده است براي قيمت داخلي ،قيمت در نظر گرفته شده در طرح ارائه شده است. و قيمت جهاني آن نيز حدود 12 سنت براي هر كيلو گرم ميباشد .

موارد مصرف و كاربرد:
نودل به عنوان يك غذاي آماده يا فست فود شناخته ميشود و نحوي استفاده آن ريختن محتويات بسته در آب جوش به مدت 3 دقيقه ميباشد كه پس از آن غذا آماده بوده و به عنوان يك وعده غذايي مورد استفاده قرار ميگيرد.


كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
انواع غذاهاي آماده ديگر و ماكاروني ها و غيره ميتواند جايگزين اين محصول تعريف شود ولي با توجه به سرعت آماده شدن آن و عدم نياز به محلي براي پخت و قيمت مناسب و خواص غذايي مطلوب آن مزيت بالايي نسبت به ديگر جايگزينهاي خود دارد .


كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول
به نظر مي رسد سرآغاز پيدايش نودل فوري در كشور ژاپن در سال 1950 بوده است ، و اكنون در بيش از 80 كشور در سراسر دنيا توليد مي شود .در سال 2001 بيش از يك ميليون تن نودل در چين توليد شد، حدود 700 هزار تن در ژاپن و اندونزي ، 270 هزار تن در كره جنوبي ، 200 هزار تن در ويتنام ، 80 هزار تن در تايلند ، 50 هزار تن در تايوان ، و 40 هزار تن در فيليپين توليد شده است. راحتي و از عهده هزينه آن برآمدن از فاكتورهاي مهمي هستند كه باعث رشد محبوبيت نودل بين مصرف كنندگان شده است . مصرف سرانه نودل از سال 1995 در بسياري از كشورهاي آسيايي بطور يكنواخت در حال افزايش است .


اساس آخرين پژوهشهاي موسسه يورومانيتور اينترنشنال ،آمريكاييها بيشترين مصرف غذاي آماده را دارند ،و ژاپني ها جهت خوردن غذا در بيرون از خانه بيشترين هزينه را مي كنند.
بر اساس آخرين تحقيقات موسسه يورومانيتور اينترنشنال در سال 2005 مصرف سرانه غذاي آماده در امريكا 566 دلار بوده است و به دنبال آن كشورهاي كانادا ، انگلستان و استراليا به ترتيب با مصرف سرانه 456 دلار ، 390 دلار و 363 دلار در مكان هاي بعدي قرار دارند. اين مصرف سرانه بالا نشان دهنده اهميت غذاي آماده در شكل زندگي اين كشورهاست . جالب است بدانيد كشور كره جنوبي با سرانه مصرف 239 دلار براي غذاي آماده بالاتر از كشورهاي ثروتمند اروپايي مانند اتريش ، آلمان ، سوئيس و سوئد قرار گرفت.


وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و وضعيت طرحهاي جديد و طرحهاي توسعه و در دست اجرا و روند توليد از آغاز برنامه سوم تا كنون
طبق آمار اداره صنايع و معادن تا ارديبهشت 86 هيچ واحد فعالي ثبت نشده است و آمار شركتهايي كه داراي جواز تأسيس بوده ، طرح هاي در دست اجرا محسوب شده و مطابق جدول زير ميباشد :

بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85
شماره تعرفه گمركي نودل به صورت جداگانه تعريف نشده است و در گروه خميرهاي غذايي , پخته شده يا پر شده ( با گوشت يا ساير مواد ) يا آماده شده به نحوي ديگر , از قبيل اسپاگتي , ماكاروني , رشته فرنگي , لازاني و .... به شماره 1902 قرار گرفته شده است كه حقوق گمركي آن 65 تا 75 ميباشد .

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه
با توجه به نداشتن توليد و نبودن آمار دقيق از واردات اين محصول , آمار دقيقي از روند مصرف آن وجود ندارد . با توجه به قرار گرفتن نودل به عنوان يك نوع ماكاروني در گروه غذاهاي فست فود در روند مصرف آن به بررسي روند مصرف ماكاروني ها و فست فودها مي پردازيم . در يك رژيم غذايي مناسب ، 55 تا 65 درصد انرژي از طريق هيدراتهاي كربن، 15 تا 20 درصد از طريق پروتئين ها و 25 تا 35 درصد از طريق چربي هااحتياجات بدن برطرف مي شود. لذا مشاهده ميشود كه بيشتر انرژي انسان از طريق كربوهيدرات ها تامين ميشود.


مصرف ماكاروني و بطور خاصه نودل تاكيد شده و بر لزوم استفاده اين ماده غذايي در مدرسه ها براي دانش آموزان اشاره شده است. به گزارش خبرگزاري صنايع غذايي با هماهنگي مجمع تشكل هاي صنايع غذايي ايران ، جلسه اي با رياست دكتر ديناروند (معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت) و حضور آقايان دكتر حاجي آخوند (ديركل اداره نظارت بر موادغذايي وزارت بهداشت ) دكتر هدايت حسيني (اداره كل آزمايشگاههاي وزارت بهداشت) مهندس صادقيان (مشاور مجمع تشكلها و كارشناس مسئول اداره نظارت ) دكتر رجب زاده (استاد برجسته صنايع غلات )تشكيل شدكه خلاصه جلسه به شرح ذيل است:


ماكاروني ارزان است، مصرف آن آسان است، انرژي زاست، ميشود آن را به صورت غني شده مصرف كرد، مواد موثر گندم را دارد، فاسدشدني نيست، زمان ماندگاري بالايي دارد، غذاي سالمي است، مقوي و مغذي است، منتها گمنام است. مصرف سرانه در مصر 8 كيلو گرم، در آلمان 12 كيلو گرم مي باشد در حاليكه مصرف سرانه آن در كشور ما در مقايسه يا ساير كشورها بسيار پايينتر است (بين 5 تا 6 كيلوگرم) اعتقاداين مجمع بر لزوم فرهنگسازي براي مصرف اين غذاي آماده و مقوي بود.


ريشه ماكاروني گندم است كه مي شود Enrichment كرد ، ويتامين هاي گروه ب و آهن را مي توان اضافه كرد ، مورد علاقه دانش آموزان است، هم خود ماكاروني و هم سس آن. قيمت آن به مراتب از غذاهاي سنتي از جمله چلو خورشت ارزانتر است ، به هر حال مصرف متوسط آن در ايران براي هر نفر 6 كيلوگرم در سال است و اين مصرف با توجه به مزاياي ذكر شده كافي نيست. در اين جلسه پيشنهادشد وزارت بهداشت به كمك اساتيد دانشگاهي وكارخانجات ماكاروني فرهنگسازي در زمينه مصرف غذاي آماده ماكاروني را آغاز نمايند.
به دليل اهميت تغذيه اي و بهداشتي ماكاروني، اساتيد دانشگاه و وزارت بهداشت پيشنهاد كردند كه مصرف سازي را آغاز نمايند هم اكنون حتي كشورهاي عربي مصرف سرانه اشان از ما بالاتر است.


علاوه بر اين در مقايسه نان با اين غذا ميتوان اذعان داشت كه نان ضايعات زيادي در كشور دارد و اسراف مي شود و ماكاروني مي تواند جايگزين آن شود. سرانه مصرف نان دركشور درسال براي هرنفر 165 كيلوگرم است ،مصرف سرانه ماكاروني 6 كيلوگرم است. شاخص قند ماكاروني بين 30 الي 50 ميباشد، درصورتيكه شاخص قند نانهاي سفيد 85 الي 90 است، ماكاروني براي بيماران ديابتي بسيار مناسب مي باشد. نان تخمير ميشود و باعث تحريك انسولين مي گردد در حاليكه ماكاروني باعث تحريك انسولين نميشود. با اطلاع رساني به راحتي مي توانيم مصرف سرانه ماكاروني را افزايش دهيم.


مشكلات برنج گراني و وارداتي بودن است كه ماكاروني ميتواند جايگزين برنج نيز بشود كه غذايي ارزان، پر انرژي و مفيد است. پيشنهاد مصرف ماكاروني در غذاي گرم دانش آموزان نيز از سوي آقاي دكتر حاجي آخوند (مديركل اداره نظارت بر موادغذايي وزارت بهداشت) ارائه شد علاوه بر اين ايشان اضافه كردند كه امكان نگهداري اين نوع ماكاروني سريع (نودل)راحت است و مي شود غني سازي با آهن و روي انجام داد. خيلي از بچه ها شير دوست ندارند ولي ماكاروني را بعنوان غذاي گرم دوست دارند. در اين قسمت به براورد هزينه كرد خانوارهاي ايراني براي غذاهاي آماده طي سالهاي گذشته مي پردازيم به اين ترتيب ميزان رشد تقاضاي اين مواد را طي سالهاي گذشته در خانوارهاي ايراني بررسي ميكنيم .
ابتدا در هر سال ميزان هزينه هاي خوراكي ناخالص سالانه ي يك خانوار شهري در هر يك از دهك هاي هزينه اي بررسي و در جدول بعد از آن هزينه سالانه خانوار شهري در هر يك از دهك هاي هزينه اي براي غذاهاي آماده نمايش داده شده است.

 

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امكان توسعه آن
شماره تعرفه گمركي نودل به صورت جداگانه تعريف نشده است و در گروه خميرهاي غذايي , پخته شده يا پر شده ( با گوشت يا ساير مواد ) يا آماده شده به نحوي ديگر , از قبيل اسپاگتي , ماكاروني , رشته فرنگي , لازاني و .... به شماره 1902 قرار گرفته شده است كه حقوق گمركي آن 65 تا 75 ميباشد .

بررسي نياز به محصول يا اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم
با توجه به عزم دولت براي رفع موانع توسعه صادرات غير نفتي بر اساس برنامه چهارم توسعه , توليد و صادرات اين گونه محصولات با توجه به پتانسيل هاي بالقوه فراواني كه در كشور وجود دارد در اين زمره قرار خواهد داشت و از حمايت هاي دولت برخوردار خواهد شد .همچنين با توجه به وجود مناطق بحران زده درمنطقه پيش بيني مي شود كه صادرات اين گونه محصولات با رشد بيشتري انجام گيرد.بعلاوه با توجه به اين نكته كه كشور ما از نظر توليد محصولات كشاورزي از نظر كمي و كيفي از جايگاه ممتازي در منطقه برخوردار ميباشد در نتيجه نسبت به كشورهاي منطقه مبتوان به مواد اوليه ارزانتر و با كيفيت بهتري دسترسي داشت .

 

بررسي اجمالي تكنولوژي و روشهاي توليد و تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم در فرآيند توليد محصول :
تكنولوژي هاي موجود:
براي توليد نودل دو نوع خط توليد (فرايند ) وجود دارد. در يك روش آرد گندم پس از دريافت و خمير شدن در دستگاه اختلاط دو محوري و عبور از دستگاه رول هاي پيوسته كه به منظور صاف و يكنواخت شدن سطح خمير و خروج حباب هوا در مسير خط تعبيه شده است , در دستگاه پخت , بخار پز ميشود .خمير در اثر طي مسير دستگاه در اثر مجاورت با بخار پخته شده و پس از خروج از مرحله پخت بوسيله كاتر برش خورده و به يد و بوسيله همين دستگاه چين خورده و دسته دسته Ĥ صورت رشته هائي با طول دلخواه در مي ميشوند.و در ادامه مسير توسط نوار هدايت گر به دو دستگاه خشك كن منتقل ميشوند .

خط تولید نودل خشک شده :

در روش دوم فرايند توليد نودل , محصول سرخ ميشود .
ابتداي فرايند كاملا مشابه روش اول است .آرد پس از خمير شدن و عبور از رول ها به دستگاه پخت وارد شده و محصول پس از اينكه كاملا پخته شد وارد دستگاه چاشني زني ميشود و كاملا به چاشني آغشته ميشود به اين صورت كه در ادويه فرو برده شده و سپس و بوسيله كانواير به دستگاه كاتر منتقل گرديده و دقيقا مشابه روش اول برش خورده و به صورت رشته هائي يد و پس از چين خوردن و دسته دسته شدن به سوي ماشين سرخ كن Ĥ با طول دلخواه در مي هدايت ميشود.تفاوت اصلي اين دو روش در همين مرحله است. در اين فرايند, نودل پخته شده و چاشني خورده , بوسيله روغن سرخ ميشود. در مجاورت اين دستگاه ماشين هائي از قبيل فيلتر روغن , تانك روغن , مبدل حرارتي و دستگاه تخليه مواد دور ريختي تعبيه شده اند.اما در رو ش اول محصول پس از مرحله پخت درطي دو مرحله عبور از دستگاه خشك كن , كاملا خشك ميشود . پس از مرحله سرخ شدن ، ادامه فرايند مشابه روش اول بعد از خشك كنها ميباشد. به اين شكل كه محصول سرد شده , كنترل و سپس بسته بندي ميشود.

خط تولید نودل سرخ شده

شرح تكنولوژي مورد نظر:
تكنولوژي مورد استفاده در اين طرح مطابق روش اول شرح داده شده در قسمت قبل ميباشد .در اين روش از خشك كردن به جاي سرخ كردن استفاده ميشود و دو دستگاه خشك كن مورد استفاده قرار ميگيرد . محصول توليد شده با اين تكنولوژي حاوي يك درصد روغن و چاشني ميباشد .

روش توليد طرح)با رسم نمودار(
ابتدا آرد از الك هايي با چشمه هاي مشخص عبور داده شده تا ناخالصي و الياف آن گرفته شود . سپس بوسيله كانواير آرد كش به دستگاه ميكسر منتقل شده و با آب مخلوط ميشود و اين اختلاط تا آنجا ادامه پيدا ميكند تا خميري يكنواخت حاصل شود و كليه گلوله هاي انباشته شده در نتيجه اختلاط از بين بروند .


زبري و سختي گلوله ها بستگي به درجه حرارت و رطوبت در مخلوط كن دارد . درجه حرارت آب در اين مرحله در حدو د 21 درجه سانتيگراد ميباشد . پس از اختلاط بمدت 8 الي 10 دقيقه خمير بدست آمده داراي حرارتي در حدود 25 الي 43 درجه سانتيگراد خواهد بود . خمير پس از خارج شدن از خمير كن بوسيله يك فيدر به خط رول ها تغذيه ميشود در ادامه خمير در طي عبور از ميان رولهاي تعبيه شده كه با فاصله و تعداد مشخص در مسير قرار دارند صاف و يكنواخت شده و حباب هاي هوا از آن خارج ميشوند. شكل زير اين مطلب را نمايش ميدهد.

خمير به همين شكل وارد دستگاه پخت ميشود در اين دستگاه خمير در اثر مجاورت با بخار پخته شده و پس از طي طول دستگاه به صورت كاملا پخته خارج ميشود.

محصول پس از اينكه كاملا پخته شد بوسيله كانواير به دستگاه Cuter منتقل گرديده و اول برش خورده و به صورت رشته هائي با طول دلخواه در می آید و سپس توسط اين دستگاه چين خورده و دسته دسته ميشود. خروجي دستگاه در شكل زير كاملا مشخص است .

پس از اينكه محصول به شكل مورد نظر درآمد وارد دستگاه خشك كن ميشود در اين ماشين محصول طي مكانيزمي با كنترل فشار و حرارت خشك ميشود.اين عمليات طي دو مرحله (در دو ماشين خشك كن ) اتفاق مي افتد.

محصول سرد شده ، كاملا آماده است و كنترل كيفيت شده و در كيسه هاي نايلوني به وزن 80 گرم بسته بندي شده و به بازار عرضه ميگردند . در زير فلوچارت خط توليد نمايش داده شده است.

نمودار تولید :

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح :
به انتخاب مناسبترين مكان براي استقرار يك پروژه صنعتي « مكانيابي صنعتي » مطالعات مرسوم مشخص مي پردازد. در اين رابطه كليه امكانات و قابليتهاي منطقه شناسائي و مورد ارزيابي قرار گرفته و متناسب با اين قابليتها صنايع امكانپذير جهت استقرار پيشنهاد شده است.

در مكانيابي صنايع اولويت دار براي استقرار در هر منطقه عوامل مشروحه در ذيل مد نظر بوده است:
الف- منابع طبيعي و مواد اوليه
• ميزان عرضه آب مازاد بر مصرف كشاورزي و شرب اعم از سطح الارضي و تحت الارضي
• ميزان ذخاير و استخراج منابع كافي اعم از فلزي و غيرفلزي
• ميزان توليد مواد اوليه كشاورزي و مازاد بر مصرف مستقيم (اعم از زراعي، باغي، دامي وجنگلي)
• مساحت زمينهاي غيركشاورزي مناسب جهت استقرار صنايع بخصوص در اطراف شهرهاي بزرگ
• ميزان توليد كالاهاي واسطه اي صنعتي

ب- نيروي انساني
• عرضه نيروي انساني بومي مازاد بر نيازهاي بخش كشاورزي به تفكيك ساده، نيمه ماهر، ماهر، تكنسين، متخصص و ...
• جاذبه منطقه براي جلب نيروي انساني متخصص غير بومي
• تطابق خصوصيات بومي و فرهنگي مردم با الزامات فرهنگ صنعتي
• ميزان گسترش فرهنگ كارفرمايي و روحيه ريسك طلبي در جامعه

ج- سرمايه و منابع مالي
• توان مالي بخش خصوصي بومي
• جاذبه منطقه براي جلب سرمايه هاي غير بومي
• توان بخش خدمات مالي و پولي محلي براي تامين منابع مالي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید