بخشی از مقاله

صنايع فرهنگي گيلان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: طی هشت سال حدود 90 پژوهش در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انجام شده که 75 درصد آن کاربردی و بقیه به صورت بنیادی بوده است.
محمدحسین مهدی‌پور امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه

در مراحل مختلف کاری در سازمان میراث فرهنگی کارهای پژوهشی بسیار انجام می‌گیرد، افزود: بخش میراث فرهنگی و ‌هنرهای سنتی قطعاً از پژوهش باید برخوردار باشد تا بتواند آثاری را تولید کند.
وی ادامه داد: در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری مربوط به آن اگر کارها بر مبنای پژوهش صورت نگیرد، توجیه فنی و اقتصادی ندارد، بنابراین سازمان میراث فرهنگی یک مجموعه علمی و پژوهشی است.
مهدی‌پور با اشاره به اینکه ظریف‌ترین و دقیق‌ترین کارها در حوزه مرمت و یا در حوزه هنرهای سنتی انجام می‌شود، اظهار داشت: این پشتوانه جز علم، تخصص، پژوهش و فناوری چیز دیگری نیست به ویژه فناوری بومی که بر آن مترتب است.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان مرمت بناهای تاریخی را در هفت مرحله مطالعه و تصویب بیان کرد و ادامه داد: بعد از انجام این مراحل می‌توانیم بنا را به مرحله مرمت، احیا و بهره‌برداری برسانیم.
مهدی‌پور اذعان داشت: ‌گیلان را تنها با آثار طبیعی آن می‌شناسند، در حالی که آثار تاریخی آن بسیار فراوان‌تر از آثار طبیعی استان است.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکید کرد: هنرهای سنتی به عنوان جاذبه و مقصد گردشگری است و نه به صورت سوغات و توجه معمولی به آن، بنابراین همه ابعاد حوزه‌های کاری ما از اندیشه گرفته تا برنامه‌ریزی و اجرا، تمام مراحل آن همراه با پژوهش و تحقیق بوده، به ویژه اینکه دولت نهم به این موضوع بسیار توجه داشته است.


وی خاطرنشان کرد: در دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان در حوزه مرمت بناهای شاخص استان که قطعاً باید مطالعات عمیق روی آن انجام شود، به ویژه قلعه‌رودخان، هتل ایران و مانند آنها، مطالعات عمیقی صورت گرفت که به صورت الگو در سطح کشور مطرح شده است.
مهدی‌پور از مطالعات تفصیلی 61 منطقه نمونه گردشگری مصوب دور نخست سفر و 11 منطقه گردشگری جدید تصویب شده در دور دوم سفر هیئت دولت به گیلان خبر داد و بیان داشت: مطالعات جامع، تفضیلی، استعدادیابی و امکان‌سنجی این مناطق در تمام استان در حال انجام بوده و مراحل استعدادیابی این مناطق کلاً اجرا شده است.


رئیس سازمان میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: از آنجا که گیلان باید قطب گردشگری جهان اسلام باشد، در افق 1404 از 20 میلیون گردشگر خارجی، 5/5 درصد آن در استان جذب می‌شوند که برای این امر لازم است حتماً مطالعات عمیق داشته باشیم و در این زمینه مدعی جزو دستگاه‌های پیشرو هستیم و انتظار داریم بقیه حوزه‌ها در بخش اجرا به ما کمک کنند.
وی اعتبارات خاص حوزه پژوهش میراث فرهنگی گیلان را در سال جاری حدود 400 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: مطالعات مربوط به بازارچه‌ها، بافت بناهای تاریخی و تفضیلی حوزه گردشگری استان بالغ بر 5/1 میلیارد تومان است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران تمام مناطق گردشگری طرح‌های جامعی باید انجام و ارائه دهند.


مهدی‌پور بیان داشت: بیش از 70 گروه سرمایه‌گذار برای مناطق گردشگری گیلان تا کنون مجوز گرفته‌اند و برای ارائه طرح‌های خود نیاز به مطالعه مناطق دارند که هزینه مطالعه هر یک از مناطق از 50 تا 400 میلیون تومان است.
تفاهمنامه راه‌اندازي خانه‌هاي فرهنگ روستا در گيلان امضا شد
تفاهمنامه راه‌اندازي خانه‌هاي فرهنگ روستا بين دفتر امور روستايي و عشايري استانداري گيلان و اداره كل فرهنگ و ارشاد استان امضا شد.مديركل دفتر امور روستايي و عشايري استانداري گيلان در مراسم امضاي تفاهمنامه مذكور اظهار داشت: به طور متوسط 33 درصد جمعيت كشور روستايي هستند و 70 درصد توليدات كشاورزي در روستاها انجام مي‌شود.عيسي مهدوي جمعيت روستايي گيلان را 47 درصد اعلام كرد و افزود: به فرموده مقام معظم رهبري، بناي اقتصاد كشور در دست روستائيان است.


وي با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي زيرساخت‌هاي خوبي در روستاها فراهم كرده است، تصريح كرد: بحث نرم‌افزاري روستاها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
مهدوي اضافه كرد: اگر چه در زيرساخت‌هاي روستايي اقدام‌هاي اساسي انجام شده اما با كاهش جمعيت روستايي و مهاجرت روستاييان مواجه هستيم.
مديركل دفتر امور روستايي و عشايري استانداري گيلان فراهم كردن امكانات نرم‌افزاري در روستاها را ضرورت خواند و گفت: فاصله فرهنگي و معيشتي روستا بايد كاهش يابد و دراين راستا از امكاناتي كه دولتمردان در اختيار گذاشته‌اند، بهره كافي برده شود.وي وجود دهياران را در روستاها واسطه‌اي براي انتقال امكانات و سياست‌هاي نظام و دولت در روستاها دانست و افزود: با كمك دهياران بحث فرهنگي روستاها پيگيري مي‌شود.
مهدوي با اشاره به وضعيت عمران روستاها خاطرنشان كرد: براي توسعه عمران روستاها با بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي تفاهمنامه امضا شد و اقدام‌هاي خوبي نيز در دست اجرا‌ست.
مديركل دفتر امور روستايي و عشايري استانداري گيلان ساماندهي مزار شهداي روستاها را از جمله اقدام‌هاي دفتر امور روستايي و عشايري استانداري ناميد و گفت: تا كنون گلزارهاي دو مزار و تك مزار روستاهاي استان ساماندهي شدند و گلزارهاي سه مزار و پنج مزار نيز آغاز شده است كه به عنوان يك فعاليت فرهنگي اجرا مي‌شود.
وي در بحث احداث كتابخانه‌هاي روستايي اظهار داشت: در اين راستا با مديركل كتابخانه‌هاي گيلان تفاهمنامه امضا شد تا در بخش فرهنگي روستاها اقدام‌هايي انجام شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان نيز در اين مراسم فرزانگان و فرهيختگان را ستون جامعه دانست و گفت: حقيقت وجود انسان با حضور اين فرهيختگان احيا مي‌شود و آنها احياگر خوبي‌ها و درستي‌ها هستند.


حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پورعيسي لذت حقيقي انسان را معنويت بيان كرد و افزود: كتاب غذاي روح بشر بوده و لذت حقيقي به كتاب، انديشه و افكار نوراني است.وي هدف از امضاي تفاهمنامه راه‌اندازي خانه‌هاي فرهنگ روستا را محروميت‌زدايي روستاها عنوان كرد.
سازمان صنايع فرهنگي استان گيلان
سرپرست يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان گيلان گفت: چهارمين مانور خودرويي، موتوري و پياده نيروهاي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان گيلان به مدت دو روز در ارتفاعات شهرستان سياهكل و در منطقه ديلمان برگزار شد.


حميدرضا آذرپور با اعلام اين مطلب در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خزر اظهار داشت: ارتقاء ظريب ايمني منطقه، آشنايي سرپرستان و نيروهاي پايگاههاي نقاط مختلف استان با منطقه، ناامن كردن منطقه براي حفاران غير مجاز، افزايش توان نيروهاي يگان حفاظت در مواجه با حوادث، سركشي به بناها، محوطه هاي تاريخي و بازرسي گلوگاههاي ايست بازرسي از جمله اهداف مهم برگزاري اين مانور بوده است.
وي افزود:چهارمين مانور نيروهاي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي در حالي طي مدت دو روز در منطقه ديلمان شهرستان سياهكل برگزار شد كه شعار اصلي اين مانور (حتي يك مورد حفاري در استان اضافه است) بود.
حميدرضا آذرپور گفت: در نيمه نخست امسال بيش از 46 هزار مورد بازديد و سر كشي از آثار تاريخي استان گيلان به عمل آمده كه از اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزايش داشته است.
وي ادامه داد: همچنين در اين مدت 76 مورد انجمن ميراث فرهنگي در سراسر استان تشكيل شده كه با رشد 85 درصدي نسبت به نيمه نخست سال گذشته تعداد اين انجمن ها در استان به 431 مورد رسيده است.


سرپرست يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان گيلان خاطرنشان كرد: در نيمه نخست امسال 4 باند حفاري غير مجاز اشيا تاريخي در گيلان منهدم شده و تعداد 17 نفر متخلف نيز دستگير شده اند و اين افراد اشياعي همچون پياله شيشه اي، استوانه سنگي، دستبند، سكه هاي طلا و نقره، كمان با طرح مار و حيوان افسانه اي فلزياب و غيره به دست آمده است.مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان روز پنجشنبه افتتاح شد.


رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: این مرکز با هدف ایجاد یک مرکز علمی و تحقیقاتی برای همه پژوهشگران به صورت منسجم و هدفمند تاسیس شده است.
محمد حسین مهدی پورافزود: این مرکز شامل بانک عکس و کتاب است و ایجاد بانک پژوهش و نقشه در مرحله ی بعد قرار دارد.
وی اظهار کرد : سه هزا ر و ‪۱۸۵‬جلد کتاب با دو هزار و ‪۳۳۰‬عنوان و همچنین بیش از ‪۸۰‬هزار عکس در بانک اطلاعاتی این مرکز موجود است.
وی تصریح کرد: موارد یاد شده در حوزه‌های دین ، روانشناسی ، علوم اجتماعی ، زبان ، ریاضیات ، هنر، ادبیات، جغرافیا، تاریخ ، باستانشناسی، موزه داری ، گردشگری ، فلسفه ، معماری و مرمت است.
مهدی پور گفت:هرگونه پژوهشی که از طریق سازمان صورت می‌گیرد یک نسخه از آن نیز در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: عکسها ، کتابها و اسناد درون سازمانی است و در مرحله ی بعد طی فراخوانی از مردم خواسته خواهد شد تا مستندات خویش را در زمینه‌های مربوط ارایه دهند.

مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی در خانه ی غدیری - متعلق به اواخر دوران قاجار - ایجاد شده است . این بنا با دیوار باربر و کف بندی چوبی به صورت دو طبقه در سبزه میدان واقع شده دارای معماری زیبایی است . آیینه کاری ، گچبری و گل و بوته و کار گره در شبکه های چوبی ارسیها و خفنگ های آن دیده می شود . نمای بیرونی خانه قدیری سیمانی و داخل آن آستر گچ است . برای دیوار آن از آجر قرمز به ابعاد ۲۰*۲۰ سانتیمتر با ملاط و گل استفاده شده

است . این بنا دارای حیاط خلوت در شمال و یک حیاط باغچه بندی در جنوب است .
برخي موانع و راهکارهاي رشد صنعت فرهنگي و گردشگري گيلان بررسي شد
خبرگزاري آريا - طي نشستي با حضور معاون امور عمراني استانداري گيلان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان، رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت توسعه گردشگري فرهنگي استان راهکارهاي رفع موانع و مشکلات صنعت گردشگري گيلان مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاري آريا از رشت در اين نشست که در اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان برگزار شد، مهندس رسول محمدي اظهار داشت: استان گيلان يکي از استانهاي مهم کشور در بحث توريسم و اکوتوريسم به شمار مي رود که با حفظ مواهب خدادادي خود مي تواند رشد قابل توجهي در اين بحث داشته باشد.
وي افزود: ما همگي سربازان گردشگري هستيم، زيرا معتقديم که گردشگري به دنبال برهم زدن چشم اندازها و بافت بکر و طبيعي استان نيست، بلکه هدف آن حفظ زيبايي ها و مواهب خدادادي با مديريت صحيح بر چشم اندازها ميباشد

.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تأکيد استاندار محترم سياست طرح محوري به جاي متقاضي محوري در مباحث گردشگري و تعرفه عرصه هاي ملي جهت سرمايه گذاري در اين حوزه در
دستور کار قرار گرفته است و اين امر موجب مي شود طرح ها در عرصه هاي مورد نظر ابتر باقي نماند و در مدت زمان مناسب خود به نتيجه مطلوب برسد.
محمدحسين مهدي پور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان نيز در اين نشست تصريح کرد: فضاي همکاري ها طي چندين سال گذشته بسيار مطلوب شده است و شرکت توسعه گردشگري استان گيلان جزء شرکتهاي برتر کشور به شمار مي رود که توانسته است با همکاري بخش خصوصي فضاي مناسب اجراي مصوبات سفر هيئت دولت در بخش گردشگري را فراهم سازد.


وي افزود: ما معتقديم که ميراث طبيعي محيط زيست و منابع طبيعي در کنار ميراث فرهنگي نبايد هرگز براي گردشگري فدا شود، بلکه اين داشته ها بايد براي نسل هاي بعدي باقي بماند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید