بخشی از مقاله

چکيده :
اينترنت بستر مهمي براي صنعت گردشگري محسوب ميشود. اين صنعت با استفاده از اينترنت ميتواند اطلاعات مهمي را در اختيار گردشگران و جهانگردان قرار دهند . در اين ميان استفاده از موتورهاي جستجو براي يافتن اطلاعات سفر کاربرد فراواني دارد. در اين مقاله سعي بر آن شده است تا بفهميم که نقش وب سايتها و وبلاگها در اين صنعت چيست و بايد چه ويژگيهايي داشته باشند تا گردشگران جهت کسب اطلاعات گردشگري خود هر چه بيشتر به آن ها مراجعه کنند. در اين مقاله به بررسي اهميت نقش وب سايت ها و وبلاگها در گردشگري و تاثير آن بر اين حوزه پرداخته شده است . اين مقاله از نظر روش شناسي بر پايه تحليلي توصيفي و روش جمع آوري اطلاعات بر مبناي کتابخانه اي اسنادي انجام شده است .
واژه هاي کليدي: وب سايت ، وبلاگ ، گردشگري، اينترنت ، موتورهاي جستجو
مقدمه :
امروزه اينترنت به يک وسيله توانمند براي رفع نيازهاي مردم تبديل شده است .راه اندازي وب سايت از سال ١٩٩٠ در جهان شروع شد و با سرعت بسيار زيادي رو به گسترش است .مطالعات اخير نشان داده است که تا سال ٢٠٠٥ بيش از يک ميليارد وب سايت در دنياي اينترنت به وجود آمده است . با افزايش حجم اطلاعات موتورهاي جستجو ابزار ارزشمندي براي برقراي ارتباط محسوب ميشوند. با توجه به اهميت موتورهاي جستجو از نظر ايجاد ترافيک بالا به سايت و منبعي مهم براي جستجوي اطلاعات مورد نظر براي مشتريان از آن ميتوان به عنوان دروازه اي قدرتمند براي دسترسي به اطلاعات مربوط به سفر و همچنين به عنوان يک کانال توزيع براي مقاصد گردشگري و کسب و کار استفاده کرد.(وحدتي، قليزاده ، عبدالوند،٢،١٣٩١).
تحقيقات نشان داده است که سه عامل در بدست آوردن اطلاعات وجود دارد که شامل : پرس و جو(شامل درک کاربران از نحوه کارکرد موتور جستجو). دانش کاربر در مورد مطلبي که به دنبال آن است و همچنين وظيفه وجود دارد . موتور جستجو براساس پرس و جو. نتايج جستجو را نشان ميدهد. سپس کاربر براساس نتايج جستجو را نشان ميدهد.سپس کاربر براساس نتايج جستجو تصميم گيري ميکند.(همان ،٣).
در اکثر سفرهايي که در جهان صورت ميگيرد . مصرف کنندگان به دنبال اطلاعاتي در خصوص سفر.توريست .هتل ها و ...هستند.با توجه به نقش موترهاي جستجو در يافتن اطلاعات و نياز مصرف کنندگان آنلاين در خصوص اطلاعات سفر،بحث جستجوي اطلاعات سفر و توريسم با استفاده از موتورهاي جستجو مطرح گرديد . براي اينکه هرچه بهتر بتوانيم نتايج بهتري را به مصرف کنندگان آنلاين ارائه دهيم ، نياز به درک رفتار مسافران در استفاده از موتورهاي جستجو داريم . اکثر مسافران با اطلاعات خاصي نسبت به سفر، يه جستجوي اطلاعات ميپردازند، برخي از مسافران اطلاعات بالايي نسبت به مقصد سفر خود و برخي ديگر اطلاعات کمتري دارند و برخي نيز اطلاعاتي ندارند، ارتباط کاربران با موتورهاي جستجو، نوعي تعامل آن ها را نسبت به موتورهاي جستجو برقرار ميکند. (ژيانگ و پن ،٩٠،٢٠١١).
اينرنت به عنوان منبع تحقيق و اطلاع رساني گردشگري
تمايل گردشگران معاصر بيشتر به سمت سفرهايي است که خودشان آن را برنامه ريزي کنند تا خريد بسته هايي که از قبل آماده شده است ، آنها گرايش به سفرهايي با موضوعات خاص دارند و براي برنامه ريزي سفرشان نياز به اطلاعات دارند. مصرف کنند گان معاصر،زمان و توجه بيشتري را به جستجوي اطلاعات براي بالا بردن کيفيت تجربه سفرشان ، اختصاص ميدهند.
سفر رضايت بخش تر خواهد بود اگر ميزان ريسک در آن کاهش يابد و دانش ما درباره مقصد بيشتر باشد. مقدار و نوع اطلاعات مورد نياز آنها بستگي به چند مورد دارد که عبارتند از: نوع سفر، ميزان دانش گردشگر از مقصد، تجربه سفر قبلي و پيشينه فرهنگي( اويستي و ديگران ،٦٣:٢٠٠٩).
براي پاسخ به نياز اطلاعاتي گردشگران ، اينترنت به عنوان منبعي راحت ، در دسترس و ارزان ديده ميشود. با تحليل هزينه - فايده ، ميتوانيم به اين نکته برسيم که پس از کاهش هزينه جستجوي اطلاعات ، که در نتيجه استفاده از اينترنت به عنوان منبع اطلاع رساني به وجود ميآيد، تقاضا براي اطلاعات زياد خواهد شد." بازار الکترونيک بر کاهش هزينه جستجوي اطلاعات تاثير به سزايي دارد، اين کاهش هزينه براي تعادل در اين بازار نقش مهمي دارد و در نتيجه باعث افزايش کارايي بازار و احتمالا قيمت هاي پايين تر و افزايش رقابت بين فروشندگان ميشود" ( بيکوس ،٢٥:١٩٩٧).
سوالي که در اينجا مطرح است ، اين است که آيا اطلاعاتي که در اينترنت وجود دارد با نيازهاي اطلاعاتي مسافران هماهنگي دارد؟ مشخص کردن ساختارها و خلاءها در اطلاعات آن لاين سفر بسيار مهم است ، زيرا ميتواند چارچوبي براي طراحي وب سايت ها و ديگر تکنولوژيهايي که بر پايه اينترنت هستند، تهيه کند و بدين ترتيب از برنامه ريزي سفر حمايت بهتري انجام مي - شود( زيانگ و گرترل ،٢٠٠٩،٤٤٠)
استراتژيهاي جستجوي اطلاعات گردشگر، نتيجه يک فرآيند پويا است که در آن مسافران از انواع و اندازه هاي مختلفي از منابع اطلاعاتي براي پاسخ به احتمالاتي که ممکن است که در برنامه ريزي تعطيلات وجود داشته باشد، استفاده ميکنند(فادنس و موري ،٢٢٩:١٩٩٩). اگر اطلاعات جستجوگران را به سوي ارزشهاي دلخواهشان هدايت کند، پذيرش اطلاعات در سطح بالايي اتفاق ميافتد. گردشگران در مراحل اوليه فرايند تصميم گيري، زمانيکه از طريق منابع مختلف در جستجوي اطلاعات هستند، بيشتر پذيراي ارزش اطلاعات هستند.
اينترنت و برنامه ريزي سفر
از آنجا که بازار اينترنت در حال توسعه است ،عملا تعدادي از گردشگراني که به اينترنت دسترسي دارند، از اينترنت براي برنامه ريزي سفر استفاده ميکنند. بخش عمده اي(٦٨) درصد به اينترنت مراجعه ميکنند تا راجع به مقاصد ، اطلاعاتي به دست آورند يا قيمت ها و برنامه ها را بررسي کنند. حدود نيمي از اين گروه (٣٢ ميليون ) گردشگران هميشگي هستند که در سال ٥ بار يا بيشتر سفر ميکنند. برنامه ريزان مسافرت از طريق اينترنت برنامه ريزيهاي متنوعي انجام ميدهند. مهم ترين اين فعاليت ها جستجوي نقشه و مسير رانندگي،قيمت و برنامه زمان بندي پروازها،محل اقامت و فعاليت هاي ممکن در مقصد هستند. مصرف کنندگاني که از طريق اينترنت سفرها را برنامه ريزي يا ذخيره ميکنند،گروه متنوعي هستند و گروههاي سني مختلف را دربرميگيرد. همچنين بسياري از سازمان هاي گردشگري اينترنت را روش مقرون به صرفه براي اطلاع رساني و توزيع محصولات و خدمات ميدانند. با وجودي که مصرف کنندگان الکترونيکي داراي چند مشخصه مشترک هستند، اما در ميان زيرگروههاي مختلف ، تفاوت هايي در زمينه چگونگي مسافرت و برنامه ريزي اينترنتي وجود دارد. احتمالا برنامه ريزان اينترنتي مسافرت تفريحي، کاربران اينترنتي زرنگي هستند که اکثرا حداقل ١١ ساعت در هفته به اينترنت وصل ميباشند. نيمي از برنامه ريزان اينترنتي مسافرت تفريحي، در دوران افزايش زاد و ولد متولد شده اند و در سنين ٣٥ تا ٥٤ سالگي قرار دارند، در حالي که ٤٠ درصد زير ٣٥ سال سن دارند. بيشتر برنامه ريزان اينترنتي دانش آموخته دانشگاه بوده و به اين دليل اکثريت آنان درآمد ساليانه پنجاه هزار دلار و بيشتر دارند . با در نظر گرفتن اينکه از هر دو برنامه ريز اينترنتي يکي در دوران افزايش زاد و ولد متولد شده است . جاي تعجب نيست که ٣٣ درصد آنها ازدواج کرده اند و بچه دار هستند و به طور ميانگين ، سالانه در حدود ده سفر تفريحي دارند. در حدود 3/2 برنامه ريزان اينترنتي مسافرت در سال ٥ بار يا بيشتر به سفر تفريحي ميروند. به نظر ميرسد که توانايي دسترسي اينترنتي به اطلاعات مسافرتي،نياز به استفاده از روش هاي سنتي يا غيراينترنتي براي برنامه ريزي سفرهاي تفريحي را کاهش داده است .بيشتر برنامه ريزان اينترنتي مسافرت تفريحي ادعا ميکنند که از زماني که آغاز به برنامه - ريزي سفرها از طريق اينترنت کرده اند،ديگر کمتر از قبل به دفاتر مسافرتي اتاق هاي بازرگاني و ادارات گردشگري تلفن ميزنند يا مراجعه مي-کنند. علاوه بر اين ،بسياري از برنامه ريزان اينترنتي مسافرت ،کمتر از هميشه به خطوط هواپيمايي،هتل و شرکت هاي اتومبيل کرايه مستقيما تلفن ميزنند،هنوز اغلب ،اطلاعات دهان به دهان دوستان ،خانواده يا همکاران مورد استفاده برنامه ريزان اينترنتي مسافرت واقع ميشود.
احتمالا بيشتر سفرهاي تفريحي که از طريق اينترنت برنامه ريزي ميشود براي سرگرمي يا ديدار دوستان و اقوام است . وسيله اصلي حمل و نقل در بيش از ٥٠ درصد سفرهاي برنامه ريزي شده از طريق اينترنت ، اتومبيل ، کاميون يا اتومبيل کرايه بوده است ،درحالي که ٥٠ درصد مابقي از طريق حمل و نقل هوايي انجام ميشوند. سفرهاي اينترنتي خيلي کمي از طريق مسافرت با کمپ يا RW، اتوبوس و قطار انجام ميشوند. مصرف کنندگان هنگام برنامه ريزي سفرها از طريق اينترنت محتواي چند وب - سايت را بررسي کرده ، نقشه ها يا مسيرهاي رانندگي را به دست ميآورند و گزينه هاي محل اقامت و موجود بودن آن ها را مورد بررسي قرار ميدهند. بسياري از برنامه ريزان اينترنتي مندرجات خاص مقصد از قبيل فعاليت هاي قابل انجام در مقصد ، اطلاعات راجع به غذا و سرگرمي يا اطلاعات راجع به رويدادهاي محلي را بررسي ميکنند. درحدود ٥٠ درصد از سفرهاي برنامه ريزي شده اينترنتي اخير به رزرو يا خريد منجر شد. بيش از نيمي از اين سفرها ، شامل رزرو اقامت شبانه (٥٥ درصد) ، رزرو پرواز(٥٤ درصد) و رزرو اتومبيل کرايه (٣ درصد) هستند.
(بوهاليوس ،ديميتريوس ،حنفيزاده ،پيام ،جباري،محمدرضا،عبدالکريم ،شادمهر،١٣٨٥، ١٦٣-١٦٢).
(جدول ١ : انواع وب سايتهاي استفاده شده براي برنامه ريزي و ذخيره سفرهاي تفريحي در آمريکا)

همان طور که در اين جدول ، نشان داده شده است ، موتورهاي جستجو معتبرترين نوع وب سايت مورد استفاده براي مسافرت است ، در حالي که وب سايتهاي اختصاصي شرکتها (خطوط هوايي،هتل ها و ..) نيز اهميت دارند. زيرا مصرف کنندگان تمايل دارند که به طور مستقيم با سازمان هاي گردشگري تعامل داشته باشند. اعتبار آژانس هاي مسافرتي اينترنتي نيز به طور روزافزوني در حال افزايش است و بسياري از برنامه اينترنتي مسافرت در برنامه ريزيهاي خود از وب سايت مقاصد استفاده مي - کنند. بيش از نيمي از مسافران تفريحي هميشگي( ٥ سفر يا بيشتر در سال ) حداقل براي برنامه ريزي نيمي از سفر خود از اينترنت استفاده ميکنند و از بيش از دو سال پيش به اينترنت دسترسي داشته اند. برنامه ريزان پروپاقرص مسافرت اينترنتي نيز در يک هفته به طور متوسط ، زمان بيشتري به اينترنت وصل ميشوند و بيشتر احتمال دارد که از وب سايتهاي شرکت استفاده کنند( شايد به خاطر برنامه هاي کسب وفاداري مصرف کننده و يا آشنايي با عرضه کنندگان ). مصرف کنندگان مسافرت الکترونيکي از درجه تجربه متفاوتي براي استفاده از اينترنت در زمينه برنامه ريزي سفر برخوردارند. در طي دو سال گذشته حدود ٧٥ درصد افراد از طريق اينترنت مسافرت تفريحي را برنامه ريزي کردند. ضمنا وب سايتهاي راهنماي مسافرت در ميان برنامه ريزان با تجربه اينترنت ، محبوب تر هستند، در حالي که احتمال بيشتري دارد که برنامه ريزان تازه کار از وب سايت موتورهاي جستجو استفاده نمايند.(همان ، ١٦٤ و ١٦٥).
تعريف وب سايت
با توجه به واژه نامه آنلاين مريام وبستر، تعريف وب سايت به اين صورت ميباشد: " وب سايت شامل صفحات شبکه جهاني وب ميباشد که توسط لينک هايي به هم متصل ميباشند که توسط يک فرد،شرکت ، موسسه آموزشي ، دولتي و يا سازمان ساخته شده و به صورت آنلاين در دسترس ميباشد.
(www.merriam-webster.com//http:/).
مزاياي استفاده از وب سايت
استفاده از وب سايت شامل مزيت هاي زير ميباشد: الف ) تاثير سايت در اطلاع رساني ب ) تاثير سايت در بازاريابي ج ) ايجاد قابليت هاي جديد تبليغاتي د) در دسترس بودن ه ) فعاليت در خارج از مرزهاي جغرافيايي و) درآمدزايي
الف ) تاثير سايت در اطلاع رساني:
داشتن سايت مانند داشتن يک کاتالوگ است ، اما با مزاياي فراوان ديگر يک کاتالوگ ميتوان شامل تصاوير و متون باشد اما يک سايت ميتواند از تصاوير، متون ، فيلم و صوت و يا انيميشن نيز بهره بگيرد، بنابراين امکان اطلاع رساني جامع با محتوايي جذاب تر را ميدهد. براي طراحي، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نياز به هزينه است اما براي يک سايت فقط کافيست هزينه اي بسيار پايين براي طراحي و نگهداري آن پرداخت شود و بعد از آن در طول سايت هزاران و يا ميليون ها کاربر مي - توانند بارها و بارها از آن بازديد کنند.
ب ) تاثير سايت در بازاريابي
موتورهاي جستجو بدون هزينه براي شما بازاريابي ميکنند. فقط کافيست ربات هاي آنها سايت شما را پيدا کنند و از آن پس زماني که فردي به دنبال هر يک از خدمات و يا محصولات و يا اطلاعات ارائه شده در سايت شما باشد، اين موتورها فرد را به سمت سايت شما هدايت ميکنند. ميزان بازديدکننده هدايت شده به سايت پارامترهاي زيادي وابسته است اما در بدترين حالت چيزي در حدود ٥٠ نفر در روز توسط موتورهاي جستجو يه يک سايت هدايت ميشوند.
ج ) ايجاد قابليت هاي جديد تبليغاتي:
با داشتن يک وب سايت صاحبان و مديران آن وارد عرصه تجارت الکترونيک ميشوند و امکان استفاده از راهکارهاي تجارت الکترونيک براي آنها به وجود ميآيد. از مهمت ترين اين قابليت ها ميتوان به تبليغات اينترنتي، تبليغات در موتورهاي جستجوگر، تبليغات کليکي و تبادل بنر و لينک اشاره کرد.
د) در دسترس بودن :
سايت همواره با متقاضيان اطلاعات و محصولات يا خدمات قابل ارائه توسط آن فقط يک کليک فاصله دارد و در تمامي ساعات شبانه روز و روزهاي تعطيل نيز فعال است .
ه ) فعاليت در خارج از مرزهاي جغرافيايي:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید