بخشی از مقاله

تاريخچه‌ي جهاني هك كردن (دست‌برد كامپيوتري)

هك كردن برخلاف انتظار مساله‌اي تازه نيست و حتا به يك كشور هم محدود نمي‌شود. نوشتار پيش‌رو تاريخچه‌ي مختصري از اين پديده را در كشورهاي مختلف بررسي مي‌كند.

1971
در ويتنام دامپزشكي به نام "جان دراپر" از يك سوت ارزان‌قيمت در جعبه‌ي پاپ‌كورن و يك "جعبه‌ي آبي دست‌ساز" براي برقراري تماس تلفني رايگان استفاده مي‌كند. هم‌زمان با انتشار راهنماي شركت "اسكواير" در مورد چگونگي ساختن جعبه‌هاي آبي، آمار تقلب و كلاهبرداري در زمينه‌ي استفاده از تلفن در آمريكا به اوج خود مي‌رسد.

1972
"استيو وزنياك" و "استيو جابز"، شاگردان يك دبيرستان و موسسان آينده‌ي كامپيوتر اپل، به يك تجارت خانگي در زمينه‌ي توليد و فروش "جعبه‌هاي آبي" اقدام كردند. در اين روش ضمايم غير قانوني هك شده در سيستم تلفني به كاربر امكان برقراري يك تماس راه دور رايگان مي‌داد.

1978
باشگاه "آشوب كامپيوتري" در آلمان به وجود مي‌آيد و پس از مدتي تبديل به يكي از سازمان‌هاي هكر تاثيرگذار در اروپا مي‌شود.

1983
در ميلواكي زياده‌روي 6 نوجوان در هك كردن ماه‌ها به طول مي‌انجامد. آن‌ها در اين مدت به كامپيوترهاي موسسات پرآوازه‌اي مانند كتابخانه‌ي ملي "لوس آلاموس" و مركز سرطان يادواره‌ي "اسلون كترينگ" راه مي‌يابند.

1983
فيلم " بازي‌هاي جنگ" در سينماها به نمايش گذاشته مي‌شود.

1984
مجلس "سنا" قانون دست‌برد و تقلب كامپيوتري را تصويب مي‌كند، طبق اين قانون نفوذ غيرقانوني به سيستم‌هاي كامپيوتري يك جرم شناخته مي‌شود.

1987
مجله‌ي "دكودر" براي طرف‌داران هك در ايتاليا منتشر مي‌شود.

1988
"كوين ميتنيك" به طور مخفيانه پيام‌هاي الكترونيكي MCI، مركز محاسبات عددي مقام‌هاي رسمي امنيتي، را كنترل مي‌كند. او مسوول خسارت 4 ميليون دلاريِ وارد شده به كامپيوترهاي مركز محاسبات عددي، دزديدن يك سيستم كامپيوتري عظيم و مخفي امنيتي و دست‌يابي غير مجاز به كدهاي راه دور MCI از طريق كامپيوترهاي دانشگاهي در لوس‌آنجلس و انگلستان بوده است. او 5 ماه را در زندان و 6 ماه را هم در يك بخش بازپروري سپري مي‌كند. "ميتنيك" در اواخر سال 1992 هم‌زمان با شروع تحقيقات FBI در مورد صحت و اثبات نقض قوانين به وسيله‌ي او، فرار كرد.

1989
در آلمان غربي، تعدادي هكر به علت نفوذ غيرقانوني به سيستم‌هاي دولتي و شركت‌ها و فروش كد منابع OS به KGB بازداشت شدند.

1991
شايعاتي درباره‌ي وجود ويروسي به نام "ميكل آنژ" منتشر مي‌شود. مبني بر اين‌كه اين ويروس كامپيوترها را در 6 مارس 1992؛ يعني در پانصد و هفدهمين سالگرد تولد هنرمند، نابود مي‌كند. هيچ اتفاقي در اين روز نمي‌ا‌فتد.

1994
هكرهاي روسي به رهبري "ولاديمير لوين"، 10 ميليون دلار از بانك شهري، خارج و آن را به حساب‌هاي بانكي خود در سراسر دنيا منتقل كردتد. پس از چندي "لوين" دستگير و به جز 400 هزار دلار مابقي پول‌ها پس گرفته شد.

1997
يك گروه هكر كانادايي به نام "انجمن وارز" به وب‌سايت يك شبكه تلويزيوني كانادايي نفوذ مي‌كنند.

1997
يك نوجوان 15 ساله‌ي كروات به كامپيوترهاي نيروي هوايي آمريكا در "گوام" رخنه مي‌كند.

1998
"اهود تنبوم" يك هكر 19 ساله اسراييلي راه‌هايي براي ورود غيرقانوني به كامپيوترهاي پنتاگون مي‌يابد و برنامه‌هاي نرم‌افزاري آنجا را مي‌دزدد. وي توسط FBI بازداشت مي‌گردد، اما بعدها از مقامات مهم شركت مشاوره‌ي كامپيوتري مي‌شود.

1998
دو هكر در چين به دليل نفوذ به شبكه‌ي كامپيوتري يك بانك و دزديدن مبلغي معادل 31325 دلار محكوم به اعدام مي‌شوند.

1999
"كلينتون" اعلام مي‌كند كه دولت 1.46 ميليارد دلار در FYOO صرف بهبود سيستم امنيت كامپيوتري خواهد كرد.

دسامبر 1999
يك هكر روسي سعي مي‌كند از يك پخش كننده‌ي فروش سي‌دي در اينترنت مبلغ 100هزار دلار اخاذي مي‌كند و براي رسيدن به خواسته‌اش موسسه را تهديد به افشاي شماره‌ي كارت اعتباري مشتريانش مي‌كند. او پس از ناكامي در گرفتن پول، اين شماره‌ها را در يك وب‌سايت در معرض ديد همگان مي‌گذارد.

مارس 2000
"كلينتون" مي‌گويد هيچ‌گاه به دخترش، چلسي، در دبيرستان ايميل نخواهد زد؛ زيرا كامپيوتر را وسيله‌ي امني براي انتقال پيام نمي‌داند.

مه 2000
ويروس "دوستت دارم" با قابليت كپي كردن خود براي هركس از طريق كتابچه‌ي آدرس به سرعت در تمام دنيا پخش مي‌شود.

فوريه 2001
يك هكر هلندي به منظور تنبيه بسياري از كساني كه به ديدن عكس‌هاي غيراخلاقي يك قهرمان تنيس بسيار مشتاق بودند، ويروسي را به همين نام پخش مي‌كند.

فوريه 2001
"آلبرت هانسن" مامور FBI به دليل جاسوسي كامپيوتري براي روس‌ها بازداشت مي‌شود.

آوريل 2001
FBI با حيله دو هكر روسي را مجبور به آمدن به آمريكا مي‌كند. سپس از آن‌ها درباره‌ي نفوذ غير قانوني‌شان به بانك‌هاي آمريكا (در گذشته) اعتراف مي‌گيرد.

مه 2001
تنش بين آمريكا و چين باعث ايجاد آشوب در شبكه‌هاي كامپيوتري توسط هكرهايي از هر دو كشور مي‌شود، كه اين آشوب ششمين جنگ شبكه‌اي در راه دفاع ملي نام مي‌گيرد.

سپتامبر 2001
در صبح يازدهم سپتامبر قوانين جديد ضد تروريسم تصويب شدند. در بسياري از اين قوانين از هكرها به عنوان تروريست ياد شده است.

فوريه 2002
مايكروسافت در بخش "محاسبات قابل اطمينان ابتدايي"، ارتقاي ويندوز را متوقف و 8 هزار برنامه‌نويس را تحت آموزش‌هاي امنيتي قرار مي‌دهد.

مه 2002
كرم "كلز- اچ" ازتمام ويروس‌هاي شناخته شده از نظر تعداد كامپيوترهاي ويروسي شده پيشي مي‌گيرد.

فوريه 2003
ايالات متحده يك هكر اهل قزاقستان را به علت نفوذ غير قانوني به كامپيوترهاي "بولومبرگ" و اقدام به اخاذي محكوم مي‌كند.
انواع حملات در شبکه های کامپيوتری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید