بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فساد اداري و لزوم پرداختن به آن

 فساد پديده‌اي است كه كم و بيش در كليه كشورهاي جهان وجود دارد. اما نوع و شكل، ميزان و گستردگي آن در هر كشور متفاوت است، همان طور كه نتايج و پيامدهاي آن نيز بنا بر نوع سازمان سياسي و اقتصادي و سطح توسعه‌يافتگي تفاوت دارد.

اسلاید 2 :

تعاريف فساد اداري

فساد طبق تعريفي كه در فرهنگ وبستر آمده است عبارت است «پاداشي نامشروع كه براي واداركردن فرد به تخلف از وظيفه تخصيص داده مي‌شود».

بانك جهاني و سازمان شفافيت بين‌الملل فساد را سوء استفاده از اختيارات دولتي (قدرت عمومي) براي كسب منافع شخصي (خصوصي) مي‌دانند كه اين تعريف مورد توافق عمومي در جهان است.

بطور كلي از تعاريف فوق مي‌توان دريافت فساد در هر جامعه نسبي است و با نظام ارزشي هرجامعه قابل ارزيابي است. در حالي كه فردي با عملكرد خاص، ممكن است در يك جامعه فاسد تلقي شود و در جامعه ديگر چنين تلقي وجود ندارد.

اسلاید 3 :

انواع فساد

براساس نظر هيدن هيمر

تصادفي و نظام‌مند

سازمان يافته يا فردي

كلان و خرد

اسلاید 4 :

هيدن هيمر، محقق علوم سياسی،فساد اداری را به سه نوع تقسيم مي‌کند:

الف) فساد اداری سیاه:

 هر کاری که از نظر توده ها و نخبگان سیاسی منفور است و عامل آن باید تنبیه شود. مثال دريافت رشوه براي ناديده گرفتن معيارهاي ايمني دراحداث مسكن.

ب) فساد اداری خاکستری:

 کاری که از نظر نخبگان منفور است، اما توده های مردم در مورد آن بی تفاوت هستند.مثل كوتاهي كارمندان دراجراي قوانيني كه در بين مردم از محبوبيت چنداني برخوردار نيست.

پ) فساد اداری سفید:

 کاری که در ظاهر مخالف قانون است، اما اکثریت اعضای جامعه، نخبگان سیاسی و اکثر مردم عادی آنرا آنقدر مضر و با اهمیت نمی دانند که خواستار تنبیه آن باشند. مثل چشم‌‌پوشي از موارد نقض مقرراتي است كه در اثر تغييرات اجتماعي و فرهنگي ضرورت خود را از دست داده‌اند.

اسلاید 5 :

درجه شيوع فساد در جوامع مختلف متفاوت است و از درجه كم تا درجه بسيار رايج تغيير مي‌كند. اگر فساد كم باشد به آساني قابل كشف است اما وقتي فساد در جامعه رايج شود و به شكل قاعده‌مند درآيد احتمال كشف و مجازات كاهش مي‌يابد، زيرا برخلاف حالت قبل، طرفين تمايلي به گزارش كردن خلاف ندارند. هر جا كه فساد قاعده‌مند شده باشد، ‌نهادها، ‌قوانين و ضوابط رفتاري با الگوهاي غارتگري ديوان‌سالاري و كارگزاران دولتي تطابق مي‌يابند.

اسلاید 6 :

فساد سازمان يافته هنگامي به وجود مي‌آيد كه وجه (رشوه) مورد نياز و دريافت‌كننده، به خوبي مشخص است و پرداخت وجه تضمين مي‌كند كه سفارش خواسته شده، اجرا شود.

در فساد فردي سرمايه‌گذاران بايد به چندين مقام رسمي رشوه بدهند و ضمانتي هم نيست كه با تقاضاي رشوه بيشتري روبرو نشوند و مجوزهاي لازم نيز تهيه شوند.

اسلاید 7 :

فساد رؤساي دولت، وزيران و كارمندان عالي‌رتبه را فساد كلان و فساد كارمندان جزء مثل افراد پليس و مأموران گمرك را   فساد خرد مي گويند. كنترل فساد كلان مقدم بر فساد خرد است زيرا بدون كنترل فساد كلان اميدي به حل مشكلات فساد خرد نيست.

اسلاید 8 :

براي تعيين مصداق‌هاي فساد اداري، اين مفاسد را مي‌توان در قالب‌هاي زير بررسي كرد.

اسلاید 9 :

انواع فساد اداري در درون دولت

  • استفاده شخصي از وسايل و اموال دولتي
  • كم‌كاري، گزارش مأموريت كاذب، وقت گذراني در اداره
  • دزدي مواد اوليه متعلق به دولت
  • استفاده از امكانات اداري براي پيشبرد اهداف سياسي توسط كارمندان
  • اختلاس و سوء استفاده مالي
  • فساد در توزيع حقوق و مزايا و فرصتهاي شغلي بين كاركنان
  • فساد قانوني براي انتفاع سياستمداران و كارمندان دولت

اسلاید 10 :

انواع فساد اداري در روابط دولت با شهروندان

  • فساد در ارائه كالاها و خدمات دولتي
  • فساد مالياتي
  • فساد در خريدهاي دولتي از بخش خصوصي
  • فساد در فروش اموال دولتي
  • فساد استخدامي
  • فساد در قراردادهاي پيمانكاران بخش خصوصي با دولت
  • فساد در شناسايي و مبارزه با قانون شكني
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید