بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
جاوا ثمره 15 سال تلاش جهت ایجاد زبان برنامه نویسی بهتر و محیط ساده تر برای ساخت برنامه های مطمئن تر می باشد.
اسلاید 2 :
اگر چه زمان زیادی می برد، تا بتوانید در این برنامه نویسی خبره شوید، ولی منطق اولیه این نوع برنامه نویسی بسیار ساده است، ایجاد اشیا به همان صورتی که در طبیعت وجود دارند.
برای شروع موارد زیر را بررسی می کنیم:
ایجاد کلاسها
اتصال کلاسها به یکدیگر به گونه ای که یک کلاس خواص کلاس های دیگر را به ارث ببرد.
لینک کلاسها به یکدیگر از طریق Package ها و واسطها.
اسلاید 3 :
اصول برنامه نویسی شیء گرا از جهان واقعی اقتباس شده است. در جهان واقعی یک شیء از اشیاء کوچکتر تشکیل شده است. بنابر این در برنامه نویسی شیء گرا قابلیت ترکیب اشیا برای ایجاد اشیاء بزرگتر یکی از اصول می باشد.
از کلاسها برای ایجاد اشیاء استفاده می کنیم، در واقع اشیاء نمونه های یک کلاس می باشند. برای مثال از کلاس به نام دانشجو می توان تعداد زیادی شیء دانشجو ایجاد کرد.
اسلاید 4 :
یک متغیر محلی جهت نگهداری اطلاعات در زمان اجرای برنامه می باشد. مقدار متغیر را می توان در طول اجرای برنامه تغییر داد. روش ایجاد متغیر در زبان جاوا به صورت زیر می باشد.
Data_Type Variable_Name;
مثال :
int highScore;
String username;
boolean gameOver;
اسلاید 5 :
سه نوع متغیر متفاوت در زبان جاوا وجود دارد این سه نوع متغیر عبارتند از:
متغیرهای نمونهInstance Variable
این نوع متغیرها هنگام ایجاد یک شی از کلاس مقدار می گیرند، اشیا متفاوتی که از روی یک کلاس ساخته می شوند، می توانند دارای مقادیر متفاوتی برای این نوع متغیر باشند.
متغیرهای کلاس Class Variable
متغیرهای کلاس در هنگام تعریف کلاس مقدار می گیرند، و مقدارشان برای تمام اشیا کلاس یکسان می باشد.
اسلاید 6 :
متغیرهای محلی Local Variable
این نوع متغیرها درون یک متد یا بخشی از یک متد تعریف می شوند.
اسلاید 7 :
بر خلاف دیگر زبانهای برنامه نویسی در زبان جاوا متغیر Global وجود ندارد .
اسلاید 8 :
مقدار دهی اولیه به متغیرها در زبان جاوا به صورت زیر می باشد.
Data_Type Variable_name = Value;
int zipcode = 90210;
String name = ”Brandon”;
boolean cheatedOnKelly = true;
int age = 28, height = 70, weight = 140;
اسلاید 9 :
متغیرهای محلی باید قبل از استفاده مقدار دهی شوند، بنابر این بهتر است به تمام متغیرهای محلی مقدار اولیه نسبت داد.
نکته: متغیرهای نوع کلاس و نمونه بسته به نوع متغیر مقدار اولیه می گیرند.
متغیرهای عددی : 0
متغیرهای منطقی : false
اشیاء : null
متغیرهای کاراکتری : ‘\O’
اسلاید 10 :
نام یک متغیر باید با یک حرف، underscore یا $ آغاز شده و پس از آن می تواند ترکیبی از حروف واعداد باشد .
نکته: به این دلیل که زبان جاوا از unicode استفاده می کند، نام متغیرها می تواند شامل هر کاراکتری که دارای کد unicode است، باشد.
نکته: زبان جاوا یک زبان Case-Sensitive می باشد.
نکته: برای متغیرهای خود نامهای با معنی انتخاب کنید. این امر باعث می شود که نام متغیرها بهتر در ذهنتان بماند.