بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

یهودیت (به عبری: יהדות، Yahedut) یکی از قدیمی‌ترین ادیان بشر است که به اعتقاد پیروانش توسط ابراهیم از طرف خداوند آورده شده‌است. پیروان آن عموماً فرزندان قوم بنی اسرائیل هستند. این دین نخستین دین ابراهیمی و نیز توسط بسیاری، نخستین دین یکتاپرست به شمار می‌رود. همچنین یهودیت کانون بیشتر متون و سنت‌های ادیان ابراهیمی می‌باشد و تاریخ، اصول و اخلاق آن بر ادیان مسیحیت، اسلام، و بسیاری از مذاهب دیگر تاثیر به‌سزایی گذاشته‌است. بر طبق قوانین یهودیت، چه نو کیشان و چه افرادی که یهود متولد شده اند،یهودی خطاب می‌شوند.

اسلاید 2 :

دین یهودیت دارای تاریخ پیوسته‌ای بیش از ۳۳ قرن می‌باشد. یِهود (יְהוּדָה)، واژه‌ای عبری است، به معنای ستوده و صفتی اکتسابیست که به ساکن یهودیه، قسمتی از سرزمین اسراییل که سبط یهودا بر آن زندگی می‌کردند، داده می‌شود، ولی همچنین برخی معتقدند در گذشته همه بنی اسرائیل را نیز به این نام خوانده‌اند. در ایران از عنوان «جهود» و «کلیمی» یعنی پیرو موسی کلیم الله نیز برای نامیدن یهودیان استفاده می‌شود. پیروان یهودیت در بسیاری از کشورهای جهان ساکن هستند. جمعیت یهودیان جهان 13,428,300 میلیون نفر، معادل کمتر از۰٫۲٪ جمعیت جهان می‌باشد. حدود 5,964,400 میلیون نفر ساکن اسرائیل و مابین 5,275,000 تا۶٬۴۴۴٬۰۰۰ ساکن ایالات متحده آمریکا و مابقی در اروپا، اقیانوسیه، قاره آمریکا و آفریقا ساکنند. بسیاری از قوانین مدنی و اصول و اخلاق اندیشه‌های سکولار غرب از جنبه‌ها و دیدگاه‌های یهودیت که مبنای مسیحیت بوده‌است منشا می‌گیرند. یهودیان بیش از ۲۷۰۰ سال در ایران زیسته‌اند و اکنون 8,756 تا ۲۵٬۰۰۰ نفر از آنان، ساکن ایران هستند.

اسلاید 3 :

به استناد قرآن و گواهی تاریخ یکی از ویژگی اخلاقی قوم یهود خود برتر بینی بوده است که این امر باعث شده بود که آنان حق را برای قوم یهود مصادره کند و خود را به عنوان قوم برگزیده و پاک معرفی نمایند. و در برابر سایر انسان ها هر گونه ظلم، حق کشی و هتک حرمت، ربا خواری از ملت های غیر یهود و غضب اموال آنان را جایز بدانند، قرآن کریم می فرماید:

و منهم من إن تأمنه بدینار لا یوده الیک إلا ما دمت علیه قائما ذلک بأنهم قالوا لیس علینا فی الأمیین سبیل. (آل عمران/75)

«بعضی از اهل کتاب کسانی هستند که یک دیناری به آنان امانت دهی به تو برنمی‌گردانند مگر آنکه بالای سرشان بایستی، این ها همان یهودیانند که از در غرور معتقد شده‌اند به این که هیچ ملتی حق ندارد به آنان اعتراض کند.»

اسلاید 4 :

همان طوریکه در آیه فوق دیدیم منطق یهودیان در غصب اموال سایر ملت ها این است که آنان معتقدند در مورد غیر یهودیان هیچ مسئولیت اخلاقی و دینی ندارند )ذلک بأنهم قالوا لیس علینا فی الأمیین سبیل).

بر اساس منطق قوم مدارانه که قوم یهود دارد آنان همواره تلاش می کنند که دیگران را تحت سلطه خود درآورند و به همین دلیل در برابر هر پیامبر که آنان را مورد انتقاد قرار بدهد ایستاده اند که قرآن کریم در این مورد می فرماید:

و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملته.

قرآن این حقیقت را به پیامبرش متذکر می شود که اصرار بر جلب رضایت یهود و نصاری نداشته باشد، چه اینکه آنها هرگز از تو راضی نخواهند شد مگر اینکه به طور کامل تسلیم خواسته های آنها و پیرو آئین‌شان شوی.

اسلاید 5 :

یهودیان معتقدند موسی ده فرمان و تورات را از کوه سینا با خود پایین آورد. و به جز پنج کتاب (سفر) موجود، تورا محتوای دیگری هم دارد که آن را میشنا یا تورای شفاهی هم می‌نامند که در آن توضیح می‌دهد، چگونه می‌توان قوانین پنج سفر را انجام داد. تفسیری که بر این میشنا نوشته شده‌است گمارا نام دارد و با هم این دو کتاب را تلمود می‌نامند.

یهودیان سنتی معتقدند خداوند تورای مکتوب و شفاهی را به موسی داد و او آن‌ها را با رعایت امانت به یهودیان رسانید و آن چه که امروز در دست ماست هم دقیقا همان است و باید همه دستورات آن هر روز هم صورت بگیرد.

یهودیان لیبرال می‌گویند تورا الهام خداوند است اما انسان‌ها آنرا نوشته‌اند و دستورات اخلاقی آن همیشه لازم الاجرا هستند، بر خلاف بسیاری دستورات آیینی که امروز لازم نیست صورت بگیرد.

اسلاید 6 :

.1من خداوند خالق تو هستم که تو را از اسارت و بندگی مصر آزاد ساختم.

.2تو را معبود دیگری جز من نباشد. هیچ تصویری از آنچه در آسمان و یا بر روی زمین و یا در آب است، نساز و آنها را پرستش ننما.

.3نام خدای خالقت را بیهوده بر زبان نیاور (از آن سوءاستفاده نکن).

.4روز شنبه را به یاد داشته باش تا آن را مقدس بداری.

.5پدر و مادرت را احترام بگذار.

.6قتل نکن و به مردم ظلم نکن.

.7زنا نکن.

.8دزدی نکن.

.9در مورد همنوعت شهادت دروغ نده.

.10چشم طمع به مال و ناموس دیگران نداشته باش.

اسلاید 7 :

نسخه خطی ده فرمان

 بر روی کاغذ پوستی مربوط به سال

 ۱۷۶۸ میلادی

اسلاید 8 :

برگزار کردن اعیاد در یهودیت ریشه مرکزی ارتباط بشر با خدا و جهان می‌باشد.اعیاد مذهبی که بیشتر نشانهٔ رویدادهای مذهبی نظیر خروج از مصر و نزول تورا و یا ارتباط با طبیعت دارند، این اعیاد شامل:

پسح یا فصح هم نماد آزادی است و هم شکل‌گیری قوم یهود.

عید شاووت یا عید هفته‌ها

روش هشانا: عیدی است که نمود شروع سال یهودی است.

یوم کیپور: روز آمرزش نیز شناخته می‌شود.

عید سوکوت: دو هفته پس از روش هشانا و پنج روز پس از یوم کیپور آغاز می‌شود و هفت روز ادامه دارد. باورمندان یهودی در این مدت، به برپایی سوکا می‌پردازند.

اسلاید 9 :

  • تولد
  • بریت میلا: که در هشت روزگی نوزاد پسر ختنه صورت گرفته و کودک نام گذاری می‌شود.
  • پیدیون هابن رسمی است که یک پدر انجام می‌دهد تا برای نخست زادهٔ مذکر زنش از معبد نجات بطلبد. بط لاویان و کاهنان این رسم را اجرا نمی‌کنند.
  • بت میتزوا: در دوازده سالگی یک دختر برگزار می‌شود و پس از آن او یک زن تلقی می‌شود
  • برمیتزوا: همان مراسم در سیزده سالگی یک پسر است که توراخوانی و دعاهای خاصی هم دارد
  • ازدواج
  • تولد اطفال
  • مرگ

اسلاید 10 :

سال عبري كه با فصول سال شمسي نيز تطبيق دارد، از اول تيشري (روش هشانا) و در اواخر تابستان يا اوايل پاييز شروع مي شود. يعني در روش هشانا، تقويم عبري يك سال به جلو مي رود. ولي در ترتيب شمارش ماههاي سال، طبق دستور تورا، ماه نيسان مصادف با خروج بني اسرائيل از مصر، اولين ماه شمرده مي شود. پس ماههاي سال را به اين ترتيب مي شماريم:

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید