بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

بلايا همواره بخشي از زندگي بشر بوده است. گاه به شکل وقوع حوادث طبيعي و غير قابل اجتنابي همچون سيل و زلزله،  و گاه به شکل رخداد وقايع انسان ساخت و قابل اجتنابي همچون جنگ و حملات بيوتروريستي .

وقوع چنين حوادثي به دليل ماهيت غير قابل پيش بيني و ناگهاني آن  موجبات ترس و نگراني بشر را در همه دوره هاي تاريخ فراهم آورده است.

در يک جامعه ، رخداد بلا نه تنها سبب ايجاد هرج و مرج مي گردد بلکه عدم تعادل و تطابق بين منابع موجود و نيازها را موجب مي شود. در چنين شرايطي  بازگرداندن جامعه  به وضعيت قبل از وقوع  بلا ، تلاش بسياري مي طلبد.

اسلاید 2 :

اگرچه در قرن حاضر رويکردهاي آمادگي و مقابله با بلايا ارتقاء يافته است اما پيامدهاي بالقوه منفي چنين حوادثي از يک اسلوب واحد تبعيت نمي کنند .مي توان گفت که اکثر برنامه هاي آمادگي و مواجهه با بلايا ، بر پايه اصول علمي تدوين نشده است .

در حالي که در گذشته هاي نه چندان دور پاسخ گويي به بلايا بسيار بطئي و کند بوده است ، امروزه مي توان ادعا کرد که با تدارک به موقع ملزومات امدادي مي توان به موقع به بلايا پاسخ گفت.گرچه در اين که تا چه اندازه  مي توان ، نيازهاي جامعه آسيب ديده را بطور صحيح برآورد نمود ، ترديد وجود دارد.

اسلاید 3 :

به هنگام رخداد بلا وضعيت جامعه بلازده به گونه اي است کهاداره ي امور و اقدامات جاري، فراتر از آن است که بتواند تحت نظارت و رهبري قرار گيرد. در چنين شرايطي تنها با انجام ارزشيابي و برقراري سيستم بازخورد در عملکرد است که مي توان به مناسب بودن اقدامات انجام شده پي برد.

اسلاید 4 :

بدون ارزشيابي هاي ساختاري و هدفمند ارتقاء ظرفيت جامعه و بهينه کردن پاسخگويي به بلا ميسر نخواهد بود . اين ارزشيابي بايد در مراحل مختلف چرخه بلايا بخصوص در مرحله پاسخگويي انجام گيرد. نيزاقدامات انجام شده در مراحل پيشگيري ،کاهش اثرات مخرب و مقابله در جامعه دستخوش بلا و ساير جوامع بايد مورد ارزيابي قرار گيرد تا با يادگيري از تجارب بدست آمده و پند گرفتن از اشتباهات گذشته در برابر رخداد حوادث مشابه آمادگي لازم راکسب نمود.

 

اسلاید 5 :

در دنيا ، برنامه ارزشيابي مشخص و واحدي براي سنجش سرعت پاسخگويي ، تعيين شاخص هاي موفقيت در عملکرد ، کارآيي و اثر بخشي اقدامات انجام شده  و کاربرد آنها در حوادث مشابه در آينده تدوين نشده است. اين امر سبب مي گردد که اطلاعات مهم از دست رفته و خطاهاي گذشته تکرار گردند و در نهايت آسيب پذيري جوامع فزوني يابد.

اسلاید 6 :

در فرآيند ارزشيابي اغلب پيامدهاي مداخلات انجام شده با بررسي کمي بروندادها مورد ارزيابي قرار مي گيرد اما نبايد دستاوردهاي نهايي حاصل از مداخلات انجام شده را از ياد برد.

ارزشيابيهاي مورد استفاده در مديريت بلا بايد به گونه اي طراحي شوند که اثربخشي وکارآيي اقدامات انجام شده را توسعه داده و به ارتقا مستمر کيفيت فعاليتها منجر شوند. نه آن که به عنوان وسيله اي براي تنبيه و توبيخ عده اي که درهنگام رخداد بلا مسئوليتي را به عهده داشته اند ، مورد استفاده قرارگيرد. چنين ارزشيابي هايي نه تنها به ايجاد تغييرات مثبت منتهي نمي گردد بلکه اجازه شناسايي منابع لازم براي انجام دگرگوني هاي ضروري را به سياست گذاران و برنامه ريزان نمي دهد.

اسلاید 7 :

بديهي است که متدولوژي ارزشيابي برنامه ها و عملکرد در بلايا بر حسب کشورهاي مختلف و نوع و گستره ي بلا متفاوت است و نمي توان نسخه ي واحدي براي ارزشيابي در کشورهاي مختلف پيچيد. ولي مي توان با تدوين راهبردهاي مناسب و استفاده از تکنيک هايي طراحي و هدايت ارزشيابي ها را مديريت کرد.

اسلاید 8 :

تا قبل از دهه اخير سيستمهاي ارزشيابي بلايا بر مراحل آمادگي و پاسخگويي تمرکز داشت . اين رويکرد سبب گرديده بود که گزارشات تهيه شده از رويداد بلا حالت داستاني به خود گيرد و از اعتبار کمي برخوردار باشد.

در صورتي كه هدف نهايي از ارزشيابي بلايا، درک پاتوفيزيولوژي بلا و شناسايي روش هاي کارآمد و اثربخشي است که  براي پيشگيري و به حداقل رساندن خسارات جاني و مالي ناشي از آن  انجام مي گيرد.

اسلاید 9 :

براي ارزيابي بلايا روش ها ي مختلفي وجود دارد:

يکي از معمولترين آن برآورد هزينه ها و خسارات وارده است که مي تواند در ابعاد انساني و اقتصادي مورد سنجش قرار گيرد .

خسارات انساني اغلب بر حسب تعداد افراد کشته شده محاسبه مي گردد. گرچه تنها تعداد کشته شدگان معرف ميزان خسارات انساني ناشي از بلايا نمي باشد. متعاقب بروز يک بلا هزاران نفردچار آسيب هاي جسمي و روحي مي شوند. آسيب هايي که عوارض ناشي از آن تا سالهاي طولاني ادامه خواهد داشت.

اسلاید 10 :

بسياري از بازماندگان براي بقيه عمر ناتوان و از کار افتاده مي شوند و گروهي ديگر ، به ويژه کودکاني که خانواده هاي خود را از دست داده اند تا پايان عمر از  خاطرات تلخ و کابوسهاي وحشتناک مربوط به وقوع حادثه رنج مي برند. براي سنجش ميزان اين ناتواني مي توان از معيارهايي مثل ميزان سالهاي از دست رفته عمر (DALY) استفاده نمود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید