بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خصوصیات گیاه نخود:نخود(pisum astivum)

نخود از خانواده لگومینوزمی باشد، نخود در هوای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باید کشت می شود.درجه حرارت متوسط و مناسب برای جوانه زدن بذور ۷ درجه می باشد و بعد از سبز شدن تا ۹ درجه زیر صفر را تحمل می کند . اما در گلدهی سرما به آن خسارت می زند .نخود در مناطقی که دارای زمستان ملایم و نسبتا گرم است در پاییز و در نواحی سردسیر که طول دوره زمستان و یخبندان طولانی می باشد در بهار و بعد از سپری شدن فصل سرما کشت می شود .

شرایط خاک برای کشت نخود:

نخود طالب خاکهای شنی و شنی لومی می باشد و خاکهای سنگین برای آن مناسب نیست .در مزارعی که قبلا نخود کشت نشده باید بذور را به باکتریهای تثبیت کننده ازت آغشته کنیم .کشت را زمانی انجام می دهیم که درجه حرارت خاک تا عمق ۵ سانتیمتری صفربالاتر است که حدود اول آبان تا اوایل دی می باشد .

اسلاید 2 :

 تهیه زمین :پس از برداشت غلات یا محصول زمین را شخم زده و در صورت نیاز دیسک و ماله می زنیم .در اراضی دیم بهتر است عملیات تهیه زمین با پنجه غازی و چیزل یا هرس انجام شود

کاشت نخود:به 2 صورت کشت داریم

1-در کشت بصورت سنتی بذر و کود را بصورت دست پاش پاشیده و هرس و ما له یا دیسک می زنیم در کشت نیمه مکانیزه با استفاده از تراکتور که به آن فاروئر بسته شده جوی و پشته ها را ایجاد می کنیم . فاصله خطوط ۴۵ - ۲۳ می باشد بعد روی پشته ها را با دست شیاری به عمق ۱۰ سانتیمتر باز کرده و بذور را با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر درون شیارمی کاریم .

اسلاید 3 :

2-در کشت مکانیزه میزان ۱۸۰ -۱۲۰ کیلوگرم بذر را با ردیفکار در خطوطی به فاصله ۳۵- ۱۸ سانتی متر می کاریم .بذور باید بوجاری و با سموم کاپتان یا بنومیل ضدعفونی شوند . در زراعت آبی نخود آبیاری اول بسیار مهم است بهترین زمان وقتی است که کلیه بوته ها به رنگ سبز تیره باشند زیرا رطوبت زیاد باعث شیوع بیماریهای ریشه می شود .

 

اسلاید 4 :

برداشت :برداشت به موقع در عملکرد اهمیت به سزایی دارد زیرا تاخیر در برداشت باعث ریزش می شود . برای خرمنکوبی طوبت باید ۱۲ -۱۰ ٪ باشد.متوسط عملکرد نخود ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار است که در کشت بهاره ۵۸۵ و در کشت انتظاری ۹۰۵ کیلوگرم در هکتار است . نخود. درارای ۲۸ -۱۸ ٪ پروتئین می باشد

نخود(Cicer arietinum)  گياهي ديپلوييد با 16 كروموزموم (2n=16) مي باشد.اين گياه خود بارور بوده و دگر دگرده افشاني در آن بين صفر تا 1% است.اولين نوشته ها درباره اين گياه به 5450 سال قبل از ميلادي بر مي گردد.تحقيقات در ارتباط با مبدآ نخود هنوز ادامه دارد. دانشمندي بنام دي كندل متعقد است كه مركز پيدايش نخود نقطه ي بين يونان وهيماليا و بين كريم و ايتوپي مي باشد.

اسلاید 5 :

متخصصين اصلاح نباتات نخود را به دو تيپ عمده ،تقسیم می کنند،دسی(داراي دانه ريز،شكلي منظم، دانه هاي رنگي و درصد زيادي فيبر) و كابلي (داراي دانه درشت، شكل كله قوچي،دانه هاي بژي رنگ با درصد كمي فيبر)طبقه بندي كرده اند البته تيپ سوم هم به صورت حد واسطه(داراي دانه هاي كوچك تا متوسط، نخود فرهنگي شكل و كم رنگ)وجود دارد كه اغلب در كلكسيون هاي ژرم پلاسم بيش از مزارع زارعين يافت مي شود.حدود 85 درصد توليد جهاني نخود متلعق به تيپ دسي و بقيه متلعق به تيپ كابلي مي باشد با وجود اين حدود 3/2 كشور هاي توليد كننده نخود فقط تيپ كابلي و3/1 بقيه قبلاٌ تيپ دسي را كشت مي كنند. 

از ديدگاه اصلاح نباتات برخي از دلايل كاهش عملكرد و پتانسيل عملكرد پايين در ارقام كنوني نخود عبارت اند از:

1-حساسيت ارقام به بيماري ها 2- خسارت آفات ونماتد ها 3- عدم واكنش ارقام كنوني به مديريت فشرده ،مثلا استفاده از كود و آبياري.

4-عدم تو جه کشاورزان به کلیه عملیات زراعی

5- اختصاص دادن زمین های حاصلخیز به دیگر کشت ها.

در اصلاح نخود بايد عملکرد و شاخصهای برداشت همزمان با هم افزايش يابند. ازدیگر اهداف متخصصين به نژادي ، اصلاح براي كنترل بيماري ها (برق زدگي ، پژمردگي ، فوزاريومي و پوسيدگي ريشه )و آفات نواحي مديترانه اي و كشت دير هستند.

اسلاید 6 :

بیماری برق زدگی چگونه بیماری است

بيماري برق زدگي(acochyta rabiei): برق زدگي نخود براي اولين بار در سال 1911 در شمال غربي ايالت سر حد هندوستان ؛كه اكنون جزئي از پاكستان است بررسي شد.

از آنجا كه نخود يك گياه قديمي در شبه قاره هندوستان است،اين بيماري مي بايست از مدتها قبل وجود داشته ياشد از سال 1911 اين بيماري در 29 كشورگزارش شده است .ماهيت پراكنش وسيع و قدرت تخريبي آن باعث شده است ه بيماري برق زدگي به عنوان يك فاكتوراصلی کاهش توليد نخود به حساب آيد.

در سال هاي اخير(1982-1981) ،اين بيماري در پاكستان و هندوستان بسيار كسترده بود.خسارت وارده در پاكستان در سال 1983-1982  منجر به كاهش شديد حبوبات و واردات آن به ارزش 43/7 ميليون دلار آمريكا شده است . درنواحي مديترانه اي ،تغيير تاريخ كاشت نخود از بهار به زمستان منجر به اپيدرمي شدن بيماري برق زدگي شده است.

اسلاید 7 :

1-اهداف اصلاحي نخود:

اهداف كوتاه مدت:

1-تلفيقي از مقاومت به :بيماريها (برق زدگي ، پژمردگي و پوسيدگي ريشه)،آفات(غلاف خوارو مينز برگ)و نمات ها (نمات كيست،گال ريشه و زخم ريشه)،به منظور ثابت ماندن توليد.

2-معرفي نخود به مناطق جديدبا ايجاد ارقام مناسب براي كشت زمستانه در نواحي مديتراته اي(مناطق پست و متوسط ) براي كشت دوم در نواحي فارياب شبع قاره هند.

تلفيقي از تحمل به تنش هاي محيطي مانند سرما ، گرما ،خشكي و شوري؛ به طوري كه بتوان آن را در اراضي حاشيه اي كشت كرد

 

3-ايجاد ارقام با بيوماس بالا به طو ر مثال:ارقام پا بلند ،عمودي و فشرده با شاخص برداشت زياد

4-انجام تلاقي هايي بيت ارقام دس و كابلي به منظور اتنتقال ژن هاي مطلوب از تيپ دسي به تيپ كابلي ؛ مانند:افزايش تعداد غلاف در گياه ؛ تحمل به گرما ،خشي ، پژمردگي و پوسيدگي ريشه و همين طور انتقال ژن هاي مطلوب تيپ كابلي به تيپ دسي مانند درشتي دانه ، پا بلندي ، عملكرد بيولوژيكي بالا و مقاومت به برق زدگي

اسلاید 8 :

اهداف دراز مدت:

1-ايجاد ارقام مدرني كه به كود و آبياري واکنش نشان مي دهند .

2-تشخيص فرم هاي نر عقيم پايدار كه بتوان آنها را در روشهاي انتخاب دوره اي و ساير روش ها اصلاحي  استفاده رد.

3-تعيين روشهاي صحيح كشت بافت ، كشت بساك يا روشهاي ديگر بيو تكنو لوژي براي انتقال ژن هاي مفيد از گونه هاي وحشي جنسCicer به ارقام زراعي.

اسلاید 9 :

تكنيك هاي اصلاحي :

ايجاد تنوع ژنتيكي گزينش در دل آن تنوع ژنتيكي  ايجاد شده براي انواع تيپ هاي گياهي مطلوب و مقاوم به بيماريها و ارزيابي لاين گزينش شده براي توليد تجارتي ؛تنوع ژنتيكي را مي توان به صورت زير ايجاد كرد :

الف وارد كردن ارقم يا نسل هاي در حال تفكيك  از ديگر كشورهها  يا دال كشور ها

ب: هيبريداسيون

ج موتاسيون

اسلاید 10 :

در هر برنامه اصلاحي عمدتا 3 مرحله وجود دارد :

(الف )معرفي گياه:
(ب)انتخاب گياه

(ج)اداره مواد در حال تفكيك:

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید