بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌).
این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد. این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماریها و سرطانها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.

اسلاید 2 :

سیر بیماری و علایم آن ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتنهای موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتنها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.

اسلاید 3 :

ایدز در ایران در سال ۱۳۶۶ یک کودک مبتلا به هموفیلی که فرآورده های خونی آلوده دریافت کرده بود، به عنوان نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران، گزارش و ثبت شد. بر اساس آخرین آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی تا اول فروردین ۱۳۹۰، بیست و دو هزار و هفتصد و بیست و هفت مورد ابتلا به ایدز در ایران ثبت شده است. در حالیکه بر اساس آمار سازمان های مستقل، نظیر سازمان بهداشت جهانی برآورد می شود هشتاد تا یکصد هزار نفر در ایران به ایدز مبتلا باشند. هر چند که نسبت مبتلایان به ایدز نسبت به جمعیت، در ایران کم است، اما بر اساس گزارشات سرعت رشد این بیماری به طرز خطرناکی در حال افزایش است. معتادان و آمیزش جنسی حفاظت نشده بزرگترین عوامل این رشد وحشتناک هستند که به ترتیب ۶۰ و ۳۵ درصد از آن را شامل می شوند.

اسلاید 4 :

اچ‌آی‌وی در برخی از مایعات بدن توانایی بقا دارد، شامل:
خون مایع و لخته نشده
منی
ترشحات واژینال درون واژن
شیر مادر بیمار

و از این راه‌ها ممکن است از یک فرد مبتلا به یک فرد سالم منتقل شود:
انتقال خون، از راه تزریق فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک (مثلا در معتادان تزریقی)، انتقال در کارکنان بهداشتی درمانی (بیشتر از طریق زخم سر سوزن ((Needle stick
انتقال عمودی (از مادر به نوزاد) که شایعترین راه انتقال در افراد مبتلا بوده‌است.
انتقال جنسی، یکی از شایعترین راه‌های انتقال برقراری رابطه جنسی حفاظت نشده‌است. در صورت وجود بیماری‌های آمیزشی احتمال انتقال بیشتر می‌شود. طبق پژوهش‌ها ارتباط جنسی دهانی دارای خطر ۰/۰۱ درصد انتقال است و بنابراین هرگز به صفر نخواهد رسید.
به علت عدم ثبات این ویروس در هوای آزاد انتقال از روشهایی همچون تماس پوستی و دهانی امکان پذیر نیست.

اسلاید 5 :

چرا جوانان بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر آلودگی به HIV هستند؟ رفتارهای مرتبط با سوء مصرف مواد معمولا از اوایل ۲۰ سالگی آغاز می گردد (اغلب بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی). علل تمایل به مصرف مواد مخدر بسیار متنوع می باشد از جمله: اضطراب ،‌افسردگی، نابسامانی های خانوادگی و مشکلات اقتصادی. (البته سوء مصرف مواد در طبقه مرفه اجتماع نیز ممکن است روی دهد یعنی در کسانی که از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند یا والدین نظارت کمتری بر آنان دارند.)

اسلاید 6 :

راه ‌های پیشگیری از سرایت HIV چیست؟

استراتزی مقابله با ایدز با تبلیغات وسیع در سرتاسر دنیا ABCاست یعنی:
:Abstain - A پرهیز وبه تاخیر انداختن اولین رابطه جنسی
Be Faithful - B :(پایبندی و وفاداری) ایمن تر باقی ماندن از طریق پایبندی به یك شریك جنسی یا از طریق كاهش تعداد شركای جنسی
Condomise - C :(استفاده از کاندم) استفاده صحیح و مداوم از كاندوم برای جوانانی كه از نظر جنسی فعالند یا زوجهایی كه یكی از آنها HIV مثبت است ٬ روسپی ها و شركای جنسیشان و هر كه تماس جنسی با فردی كه در معرض HIV بوده داشته است.

اسلاید 7 :

پیشگیری از عفونت HIV در جمعیت عمومی شامل: الف) آموزش همگانی در مورد HIV و ایدز و رفتارهای پرخطر مرتبط با آن ب) تأمین سلامت خون و فرآورده‌های خونی مهمترین موضوع در آموزش رفتارهای پرخطر، آموزش رفتارهای جنسی سالم می‌باشد.

اسلاید 8 :

پیشگیری از عفونت HIV در گروه‌های در معرض خطر بعضی از افراد و گروه‌ها مثل معتادین تزریقی، كاركنان بهداشتی درمانی، نوزادان متولد شده از مادران HIV مثبت، مبتلایان به عفونت‌های آمیزشی و افراد با رفتارهای جنسی پرخطر در معرض خطر بالای آلودگی به HIV قرار دارند. لذا باید توجه بیشتری به این افراد مبذول داشت.

اسلاید 9 :

زنان HIV مثبت باید تا حد امكان از باردار شدن خود جلوگیری كنند. لذا توصیه می‌شود كه در این افراد از دو روش پیشگیری از بارداری به طور همزمان استفاده گردد تا احتمال بارداری به حداقل برسد. با این حال اگر خانم HIV مثبت باردار شود با تجویز داروهای ضد ویروسی در زمان بارداری سعی می‌شود از انتقال HIV به جنین وی جلوگیری شود. البته تجویز این داروها در زمان حاملگی همراه با خطراتی می‌باشد، ضمن آنكه این داروها بسیار گران و كمیاب می‌باشند. همچنین در نوزدان متولد شده از مادران HIV مثبت می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده كرد.

اسلاید 10 :

كاركنان بهداشتی درمانی یكی از گروهای در معرض خطر آلودگی به HIV می باشند. لذا دستورالعمل‌هایی تحت عنوان ”احتیاطات استاندارد“ تدوین شده است كه تمامی كاركنان بهداشتی درمانی باید آنها را به كار ببندند تا خطر انتقال HIV در آنها به حداقل برسد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید