بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تعاریف:

HIV چیست؟ ايدز چيست؟

 HIV حروف مخفف کلمات :

 Huma : انسان : این ویروس فقط بر انسانها اثر گذار است

Immu o-deficie cy : نقص ایمنی :این ویروس باعث ایجاد نقص در دستگاه ایمنی بدن میگردد و    مانع از فعالیت صحیح دفاعی بدن  میشود.

Virus :ویروس : این ارگانیسم یک ویروس است و مانند همهُ ویروسها توانایی تکثیر مستقل ندارد، این ویروس با ایجاد تغییراتی در سلولهای انسانی تکثیر و انتشار می یابد.

AIDS حروف مخفف کلمات :

 Aquired : اکتسابی : زیرا فرد باید آنرا اکتساب کند و این بیماری جزء بیماریهای ژنتیک نیست.

Immu e : ایمنی : بعلت اینکه بر سیستم ایمنی بدن اثر گذار است و کار سیستم ایمنی مبازه برای دفع میکرب، باکتری و ویروسها میباشد.

Deficie cy : نقصان : بعلت اینکه باعث ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن میشود و کار آنرا دچار اختلال میکند.

Sy drom : مجموعه علامت: بعلت اینکه شخص مبتلا به ایدز ممکن است دچار انواع متفاوت از نشانه‌های بیماریها و عفونتهای فرصت طلب شود.

هر كسى با ويروس انسانى نقص ايمنى (Huma Immu e deficie cy Virus) HIV آلوده شد و تست HIV مثبت پيدا كرد مبتلا به ايدز محسوب نمى شود.هنگامى تشخيص ايدز در يك فرد آلوده به HIV داده مى شود كه يا تعداد مطلق سلول هاى دارای گیرنده )CD4 گروهى از سلول هاى دفاعى بدن) به كمتر از ۲۰۰ عدد در هر ميلى متر مكعب خون رسيده باشد يا عفونت هاى فرصت طلب ناشى از عواملى كه نمى توانند در افراد سالم بيمارى ايجاد كنند در فرد به وجود آمده باشد.

اسلاید 2 :

عامل بیماری:

     بعضي از موجودات  ذره بيني وجود دارند كه به آنها ميكروب گفته مي شود  ميكروبها انواع مختلفي دارند مثلا تعدادي از انها را كه در خارج از سلولهاي زنده هم مي توانند زندگي و توليد مثل كنند باكتري مي نامند. بعضي از انها براي ادامه حيات و تكثير خود حتماً نيازمند اين هستند كه درون يك سلول زنده باشند به آنها ويروس مي گويند. اين ميكروبها اگر وارد بدن انسان شوند مي توانند موجب ايجاد بيماريهاي عفوني شوند.(عوامل ديگري مانند قارچ هاو انگل ها و... هم هستند كه جز علل ايجاد بيماريهاي عفوني مي باشند.)

     اچ آي وي (HIV) حروف اول نام «ويروس نقص ايمني انساني» به زبان انگليسي است، که عامل ايجاد ايدز شناخته شده است. توليدمثل ويروسها با مصرف مواد حياتي ياخته‌هاي ميزبان امکان پذير است و فعاليت اصلي آنها را مختل مي‌کند. ويروسهاي بسياري جانوران و گياهان را مبتلاء مي‌کنند اما فقط برخي از آنها انسانها را بيمار مي‌کنند. اچ.آي.وي ويروسي است که با مختل کردن عملکرد و متلاشي کردن نوعي از ياخته هاي مسؤول ايمني منجر به نقص دستگاه دفاعي بدن انسان مي‌شود.

اسلاید 3 :

هر ميكروب پس از ورود به بدن به قسمت مورد علاقه اش رفته و در آنجا از امكانات بدن براي رشد و نمو خود استفاده مي كند و بعضي و قتها با اين كار موجب صدمه به آن قسمت از بدن هم مي شود كه اين صدمه خود را بشكل علامتي مانند درد و.. نشان مي دهد. از طرف ديگر بدن داراي  سربازهاي دفاعي به نام گلبولهاي سفيد است  كه سعي مي كنند ميكروب را ازبين ببرند  . در نتيجه يك جنگ بين  عامل بيماريزا و گلبولهاي سفيد اتفاق مي افتد  كه حاصل آن موجب مي شود علائم بيماري ظاهر شود  . از روي اين علايم كه مي تواند شامل تب ، سردرد ، لرز و... باشد  مي توان پي برد فرد به يك بيماري عفوني مبتلا شده است. چون هر ميكروب در يك جاي بدن مستقر مي شود و يك عوارض مشخص ايجاد مي كند پس هر بيماري عفوني ، علامت مخصوص به خود را دارد و از روي اين علائم مي توان آنرا تشخيص داد.

سرنوشت يك فرد كه به بيماري عفوني مبتلا شده است را قدرت سيستم ايمني (سربازهاي دفاعي) وي تعيين مي كند . اگر اين سيستم قوي باشد مي تواند ميكروب را از بين ببرد و اگر ميكروب قويتر باشد مي تواند عوارض زيادي ايجاد كند و حتي منجر به مرگ فرد نيز شود. پس نقش اصلي در بهبود بيمارهاي عفوني بر عهده سيستم دفاعي بدن (گلبول هاي سفيد) است . داروهاي مختلف هم وجود دارند كه يا با از بين بردن عامل بيماريزا و يا با تقويت سيستم ايمني به بهبود بيماري عفوني كمك مي كنند.

اگر ما عوامل بيماريزا را بشناسيم و راه ورود آنها را به بدن خود بدانيم ، با ممانعت از ورود آنها به بدن مي توانيم از ابتلا به اين بيماريها جلوگيري كنيم.

اسلاید 4 :

راههاي انتقال آن عبارتند از :

خون و فراورده هاي خوني (تماس با خون )از طرق:

استفاده مشترك از وسايل تزريق مواد مخدرآلوده

استفاده مشترك از وسايل آلوده به خون فرد HIV+ (خالكوبي و...) يا آسيب هاي شغلي(سر سوزن) در ميان كاركنان بهداشت و درمان ويا آسيب اتفاقي با وسيله نوك تيز آلوده به ويروس(كودكان در باغ ها ومحل هاي تزريق معتادان)

تزريق خون ويا فراورده هاي خوني ويا پيوند عضو(در حال حاضر تقريبا از اين راه منتقل نميشود)

تماسهاي جنسي

مادر به جنين يا شيرخوار

اسلاید 5 :

  1 – خون و فراورده هاي خوني:

هر گاه خون فردي آلوده به ويروس باشد در صورتي كه به خون فرد ديگري وارد شود ميتواند بيماري را انتقال دهد .

اين حالت ممكن است  در زمان انتقال خون اتفاق بيفتد . اما توجه به اين نكته ضروري است كه در حال حاضر در تمام كشورهاي دنيا ، خصوصا" ايران  تمام خونهاي اهدائي از نظر احتمال آلودگي به ويروس HIV ارزيابي ميشوند و در صورت آلوده بودن استفاده نميشوند پس اين خطر به حداقل  ممكن ميرسد  .

اما به هر روش ديگري اگر خون آلوده به ويروس وارد خون فرد سالم شود ميتواند آلودگي را منتقل كندكه اين حالت در زندگي روزمره و معمولي با رعايت اصول بهداشتي معمولا روي نميدهد .

مثلا" اگر فردي +HIV است با يك سرنگ ،تزريقي انجام دهد و با همان سرنگ و سوزن كه آغشته به خون آن فرد است بلافاصله فرد ديگري تزريق كند به گونه اي كه خوني كه در سرسوزن يا سرنگ است وارد خون فرد دوم شود  HIV ميتواند منتقل گردد و به همين ترتيب هر جسم برنده و نوك تيزي كه آغشته به خون آلوده به ويروس   هستند در صورتي كه موجب ايجاد خراش يا بريدگي در بدن فرد سالم شود ميتوانند سبب انتقال بيماري شوند لذا اعمالي مانند خالكوبي ، حجامت ، سوراخ كردن گوش ،‌ختنه ، اعمال جراحي  و خدمات دندانپزشكي اگر با وسائل غير استريل وآلوده بخون وخصوصا در مكانهائي كه تحت نظر سيستم بهداشت ودرمان نيستند انجام شود از راههاي انتقال بيماري ميتواند باشد .  

اسلاید 6 :

2 – تماس جنسي :

  يكي ديگر از مايعات بدن كه حاوي  تعداد زيادي گلبول سفيد است ترشحات جنسي است پس ترشحات جنسي در فردي كه  HIV وارد بدنش شده است آلوده به اين ويروس هستند و در صورتي كه اين ترشحات وارد مخاط تناسلي فرد سالم گردد ميتواند باعث انتقال ويروس شوند توجه كنيد اين خطر براي همه افراد وجود دارد مثلا“ اگر مردي اعتياد تزريقي داشته باشد و از آن طريق آلوده به ويروس شده باشد ، همسر وي نيز هنگام تماس جنسي ميتواند به اين ويروس آلوده شود .خطر انتقال از مرد به زن دوونیم برابر است.لازم به ذكر است وجود عفونتهاي ديگر دستگاه تناسلي خطر اين انتقال را افزايش ميدهند .از طرف ديگر نوع تماس جنسي خصوصا تماس مقعدي احتمال بسيار بالاتري از انتقال دارد. در هر حال راه انتقال جنسي در بسياري از كشورهاي دنيا از شايعترين راههاي انتقال است وبطور كلي شايعترين راه انتقال در دنياست. .

3 – مادر به جنين يا شيرخوار :

  بيشترين احتمال  انتقال از مادر آلوده به جنين ،نوزاديا شيرخوار در زمان بارداري ،هنگام زايمان و شيردهي اتفاق مي افتد.

اسلاید 7 :

راههای عدم انتقال:

راههای عدم انتقال:

ويروس عامل ايدز از طريق تماسهاي عادي مثل كاركردن با يكديگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسيدن ، روابط اجتماعي  مثل سوار شدن  در اتوبوس و تاكسي  سرايت  نميكند .

ويروس عامل  ايدز از طريق استفاده از حمام عمومي ، استخرو توالت قابل انتقال نميباشد .

ويروس عامل ايدز از طريق لباس ، پوشاك  ، پتو و رختخواب  قابل انتقال نميباشد .

عطسه ، سرفه و نيش حشرات نميتواند باعث انتقال آلودگي به شخص سالم شود .

با وجوديكه ويروس عامل ايدز از طريق بزاق، اشك و ادرار  منتقل نميگردد.

اسلاید 8 :

رفتارهای پرخطر:

* تماس جنسی بدون استفاده از کاندوم (کاپوت)

* تماس جنسی در مواقع ابتلا به سایر بیماریهای آمیزشی

* ورود مستقیم خون آلوده به ویروس از طریق سوزنهای تزریق مواد ، فرورفتن اتفاقی سوزن درخدمات بهداشتی درماني

* انتقال از مادرآلوده به جنين، نوزاد يا شيرخوار (قبل یا هنگام زایمان یا هنگام شیردهی)

* از طریق Tatoo، خالکوبی ،طب سوزنی با سوزنها با ابزارهای غیر استریل وآلوده ودر مکانهاي غير مطمئن

اسلاید 9 :

دوره کمون:

چه مدت طول مى كشد تا آلودگى با HIV باعث بروزعلائم ايدز شود؟

در حال حاضر زمان متوسط بين عفونت با HIV و ظهور علائم بروزايدز 10 سال است.(دوره کمون) اين زمان به مقدار زياد از فردى به فرد ديگر متفاوت است و به عوامل بسيار از جمله وضعيت سلامتى،تغذیه،ورزش،روحی روانی و رفتارهاى فرد بستگى دارد. در حال حاضر با تجويز درمان هاى موجود كه تكثير ويروس را مهار مى كنند، مى توان سرعت ضعيف شدن دستگاه ايمنى را كند كرد. همچنين مى توان از بعضى از بيمارى هاى همراه با ايدز پيشگيرى يا آنها را درمان كرد. بنابراين تشخيص زودرس آلودگى به HIV امكان انتخاب هاى بيشتر درمانى و پيشگيرى را فراهم مى آورد.

اسلاید 10 :

دوره پنجره:

چه زماني بعد از رفتار خطرناک بايستي آزمايش اچ. آي. وي. داد؟

مدت زمانى كه طول مى كشد تا در فردى كه ويروس عامل ايدز وارد بدنش شده است، آنتى بادى توليد و تست HIV او مثبت شود را «دوره پنجره اى» (Wi dow period) مى نامند. اين مدت معمولاً حدود 4 هفته تا سه ماه طول مى كشد اما در مواردی ممكن است تا شش ماه هم به طول انجامد

در اين حالت نه در آزمايش مشخص ميگرددکه فرد اچ آي وي مثبت است ونه علامت باليني بيماري وجود دارد وممکن است که خود فرد نيز اطلاعي ازوضعيت خود نداشته باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید