بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دستگاه عصبی یا سیستم عصبی یا سامانهٔ عصبی در بدن جانوران به هماهنگی فعالیت‌های ماهیچه‌ها  پرداخته،  اندام گوناگون را تحت نظارت درآورده، و ایجاد و توقّف ورودی‌های مربوط به حواس مختلف را باعث می‌شود. وظیفه کنترل اعمال بدن بر عهدهٔ دو سامانهٔ عصبی و غده‌ای درونی می‌باشد، که از این میان، سامانهٔ عصبی، از یاخته‌های عصبی و یاخته‌های کمکی تشکیل شده‌است.
به این ترتیب دستگاه عصبی، با ساختار و کار ویژه‌ای که دارد، در جهت ایجاد هماهنگی بین اعمال سلول‌ها و اندام‌های مختلف بدن تمایز و تکامل یافته‌است. خواص ویژهٔ آن عبارت اند از تأثیرپذیری نسبت به محرک‌های خارجی، ایجاد یک جریان عصبی که نمایانگر تأثیر محرک است، هدایت جریان عصبی از یک نقطهٔ دستگاه به نقطهٔ دیگر و سرانجام انتقال آن از یک واحد عصبی به یک واحد دیگر.

اسلاید 2 :

بدن ما و هريك از جانداران از سلولهاي مختلفي ساخته شده است كه هر يك از آنها وظيفه خاصي را بر عهده دارد براي اينكه هر يك از سلول ها و اندام ها بتوانند وظايف خود را بخوبي انجام دهند به بخشي نياز دارند كه هماهنگي، كنترل و تنظيم اين فعاليت ها را عهده دار باشد. بنابراين براي اينكه كاري به طور هماهنگ در بدن انجام شود وجود سه شرط لازم است:
1) قسمت يا قسمت هايي از بدن نقش هماهنگ كننده را ايفا كند.
2) از قسمت هاي مختلف بدن يا محيط، اطلاعاتي به قسمت هماهنگ كننده برسد.
3) از قسمت هماهنگ كننده اطلاعاتي به قسمت هاي ديگر بدن جاندار منتقل شود.
 بنابر اين در دستگاه عصبي سه بخش احساس كردن، تصميم گيري و عمل كردن به طور هماهنگ انجام مي شود. بدن ما گيرنده هايي دارد کهتوسط محركهايي مانند نور، بو، مزه، صدا، لمس پيامهايي رادريافت مي كند و اين گيرنده ها پيامهاي دريافتي را به مركز عصبي مي فرستند.

 

اسلاید 3 :

در اين مراكز پس از تصميم گيري و تنظيم پاسخ پيام ها به سلول هاي عمل كننده فرستاده مي شود.

اسلاید 4 :

دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است. مغز در داخل استخوان های جمجمه و نخاع در داخل مجرای که در وسط ستون مهره هاست قرار دارد.

اسلاید 5 :

مخ بزرگترین قسمت مغز است و دارای دو نیمکره است.قشر مخ خاکستری رنگ و درون آن سفید رنگ است.قشر خاکستری رنگ مرکز حرکات ارادی ،تفسیر اطلاعات رییده از چشم،گوش،پوست،احساساتفکر کردن و حافظه است.نیمکره ی چپ حرکات سمت راست و نیمکره ی راست حرکات سمت چپ بدن را بر عهده دارد.
نیمکره ی چپ در زبان آموزی،یادگیری ، تفکر ریاضی و نیمکره ی داست در کار های هنری و موسیقی تخصص دارد.

تنظیم گرسنگی ، تشنگی ،خستگی ، خواب ،بیداری و دمای بدن به عهده ی مخ است.

اسلاید 6 :

نخاعدر داخل ستون مهره ها قرار دارد و شامل دو بخش سفید و خاکستری است. بخش خاکستری آن میان بخش سفید قرار دارد.

اسلاید 7 :

دستگاه عصبی پیرامونی شبکه گسترده‌ای از رشته‌های عصبی نخاعی و مغزی است که به مغز و نخاع متصل می‌باشند. دستگاه عصبی محیطی دربرگیرنده گیرنده‌های حسی است که به پردازش تغیرات پیرامون درونی و بیگانه کمک می‌کنند. این اطلاعات از طریق رشته‌های عصبی حسی درونی به رشته‌های عصبی مرکزی گسیل می‌شود.
سامانه عصبی خودگردان (رشته‌های عصبی خودمختار سمپاتیک، پاراسمپاتیک و احشایی) کنترل غیرارادی اندام‌های درونی، رگ‌ها، ماهیچه‌های قلبی و ماهیچه‌های صاف را بر دوش دارند. رشته‌های عصبی سوماتیک (پیکری) حس و حرکت ارادی پوست، استخوان‌ها، مفصل‌ها و ماهیچه‌های استخوانی را بر عهده دارند.
دستگاه عصبی پیرامونی مسیر ارتباطی بین دستگاه عصبی مرکزی و بقیه بدن می‌باشد که با تحریکات عصبی فعالیت‌های بدن را تنظیم می‌کند.

اسلاید 8 :

نورون ها، اصلی‌ترین سلول‌های عصبی هستند. این سلولها وظیفه ترارسانی داده‌های عصبی را بردوش دارند. آنها این کار را از راه هدایت تکانه‌های الکتریکی انجام می‌دهند. نورونها از راه زائده‌هایی بنام دندریت داده‌ها را دریافت کرده و از راه زائده‌های دیگری بنام آکسون داده‌ها را به یاخته سپسین ترارسانی می‌کنند. جسم سلولی نورون‌ها، پریکاریون نام دارد.
این یاخته‌ها تقسیم نمی‌شوند.

اسلاید 9 :

کار نورون ها انتقال پیام عصبی به مراکز عصبی و از آنجا به همه ی نقاط بدن است .نورون ها این عمل را فقط در یک جهت انجام می دهند.
پیام عصبی در نورون ها جریان می یابد و منتقل می شود.نورون ها با یکدیگر و نیز با اندام های مختلف بدن در ارتباط هستند.این محل ارتباط را سیناپس گویند. در سیناپس،نورون ها به یکدیگر یا به اندام های بدن متصل نمی شوند بلکه فقط آکسون و دندریت های آن در کنار هم یا در کنار اندام های بدن قرار دارد و پیام های عصبی بین آن ها از دندریت ها به سمت آکسون ها جریان می یابد.

اسلاید 10 :

دارای بخش هایی بروی رشته‌ها (دندریت و آکسون) است که غلاف میلین نام دارد و جنس پروتئین و فسفولیپید است. نکته: قسمت‌هایی که غلاف میلین وجود نداردگره‌های رانویه نامیده می‌شوند. در رشته‌های میلین دار پیام عصبی بسیار پرشتاب تر ترارسانی می‌شود. (به صورت جهشی)
دستگاه عصبی آدمی دارای بیش از ۱۰۰ میلیارد نورون است. سیگنال‌های ورودی از راه سیناپس‌ها وارد نورون می‌شوند. این سیناپس‌ها بیشتر روی دندریت‌ها هستند، ولی بر روی جسم سلولی نورون نیز وجود دارند. در انواعی از نورون‌ها، ممکن است تا ۲۰۰ هزار تا از این ارتباط‌های سیناپسی از رشته‌های ورودی باشند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید