بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

oهر عضله اسکلتی توسط رشته های محکمی از بافت همبند که تاندون نامیده می شوند به یک استخوان متصل شده است

oهرعضله متشکل از دسته هایی از ساختارهای کوچکتر است که فاسیکولنامیده می شوند

اسلاید 2 :

oداخل هر تار عضله از واحدهای کوچکتری به نام میوفیبریل (تارچه) پر شده است

o این تارچه ها به وسیله پوریه حفره مانند گسترده به نام رتیکولوم سارکوپلاسمیک، که حاوی مقدار زیادی کلسیم است، احاطه شده است. در داخل هر تارچه، در واقع با ساختارهای عضلانی کوچکتر فیلامانهای عضله پر شده است.

oدر سطح این تارهای عضله است که انقباض عضله رخ می دهد

اسلاید 3 :

oنرون حرکتی سلولی عصبی است که از نخاع شروع می شود و از طریق یک عصب محیطی، آکسونی را به سوی عضله اسکلتی می فرستد.

oیک « واحد حرکتی»شامل یک نرون حرکتی و همه تارهای عضلانی است که شاخه های آکسونی این نرون به آنها ختم می شود.

oپتانسیل عمل ( سیگنال عصبی) یک نرون حرکتی باعث خواهد شد همه تارهای عضله در آن واحد حرکتی منقبض شوند.

اسلاید 4 :

oواحد حرکتی از نظر اندازه از یک عضله به عضله دیگر بسیار متفاوت است

oدر عضلاتی که نیاز به حرکت ظریف دارند مانند عضلاتی که چشمها و انگشتان را حرکت می دهند، شاخه های آکسونی هر نرون حرکتی ممکن است را تنها به چند تار عضله ختم شود.

oدر عضلاتی که به چنین کنترل ظریفی نیاز نیست، مانند عضلاتی که مسئول حفظ قامت هستند ( عضلات تنه و کمر)، یک واحد حرکتی ممکن است حاوی بیش از 100 تار عضله باشد

اسلاید 5 :

oمحلی که نرون حرکتی به تار عضله اسکلتی می رسد به عنوان اتصال عصبی عضلانیشناخته شده است

oپایانه عصبی ( انتهای عصب) در محل اتصال عصبی عضلانی از کیسه های کوچکی به  نام وزیکول که حاوی استیل کولینهستند پر شده است.

oهنگامی که پتانسیل عملی آغاز شده در قشر حرکتی اولیه به پایانه عصبی نرون حرکتی می رسداین وزیکولها به غشاء عصبی متصل شوند و استیل کولین را در شیار سیناپسی، فضای کوچکی ( در حدود 03/0 میکرومتر پهنا دارد) بین نرون حرکتی و تار عضله رها می کنند.

o

اسلاید 6 :

oهنگامی که استیل کولین وارد شیار سیناپسی شد، استیل کولین در عرض این مسافت انتشار کوچک به سوی تار عضله نفوذ می کند

oمحدوده تار عضلانی در مقابل پایانه عصبی، صفحه حرکتی انتهایینامیده می شود

oهر صفحه حرکتی انتهایی حاوی پروتئین های ویژه ای در غشاء سلولی است که گیرنده های استیل کولین هستند- استیل کولین به گیرنده خود متصل می شود و یک سیگنال الکتریکی ( پتانسیل عمل) را بر سطح تار عضله، یعنی سارکولما ایجاد می کند.

اسلاید 7 :

oهنگامی که استیل کولین وارد شیار سیناپسی شد، استیل کولین در عرض این مسافت انتشار کوچک به سوی تار عضله نفوذ می کند

oمحدوده تار عضلانی در مقابل پایانه عصبی، صفحه حرکتی انتهایینامیده می شود

oهر صفحه حرکتی انتهایی حاوی پروتئین های ویژه ای در غشاء سلولی است که گیرنده های استیل کولین هستند- استیل کولین به گیرنده خود متصل می شود و یک سیگنال الکتریکی ( پتانسیل عمل) را بر سطح تار عضله، یعنی سارکولما ایجاد می کند.

اسلاید 8 :

oتوبولهایT به داخل سارکولما امتداد پیدا می کنند. بنابراین، هنگامی که پتانسیل عمل در طول سارکولما پخش می شود، به توبولهای T هم وارد می شود و به عمق تار عضله نفوذ می یابد

  1. o. توبولهایT در نزدیکی رتیکولوم سارکوپلاسمیک، سیستم کیسه ای پر از کلسیم که اطراف هر تارچه را احاطه کرده است به داخل تار عضله امتداد می یابند. حضور پتانسیل عمل در توبولهای T باعث می شود رتیکولوم سارکوپلاسمیک کلسیم خود را به درون تار عضله آزاد کند.

o این حضور کلسیم در درون تار عضله است که مستقیماً مسئول انقباض عضله است.

اسلاید 9 :

oبرای شناخت فرایند انقباض عضله، نگاه دقیق تری به ساختار داخلی تارچه ( میوفیبریل) ضروری است.

oدر هر تارچه دو نوع فیلامان وجود دارد: ضخیم و نازک.

  1. o. فیلامان ضخیم از پروتئین میوزین تشکیل شده است، پروتئین بزرگی که شکل آن تا حدودی مانند چوب گلف با یک تنه دراز و یک سر کروی است

o فیلامان نازک از دو رشته کروی شکل پروتئین آکتین [تشکیل شده است. این دو رشته همانند دو رشته تسبیح به دور یکدیگر تاب می خورند. دو پروتئین دیگر، یک ساختار نازک بلند به نام تروپومیوزین و یک ساختار کوچکتر به نام تروپونین هم بخشی از فیلامان نازک هستند

اسلاید 10 :

oمولکول اکتین فیلامان نازک حاوی جایگاه های ویژه ای است که سر کروی شکل مولکول میوزین از فیلامان ضخیم ( پل عرضی) می تواند به آن متصل شود.

o هنگامی که عضله اسکلتی در حالت آرامش قرار دارد و سطح کلسیم پایین است، تروپومیوزین این جایگاه های اتصال میوزین بر روی اکتین را می پوشاند، و اتصال پلهای عرضی را مهار می کند. با این حال، هنگامی که عضله اسکلتی تحریک شد و کلسیم از شبکه سارکوپلاسمیک آزاد شد، کلسیم به تروپونین فیلامان نازک متصل می شود و باعث می شود تروپومیوزین حرکت کند و پوشش آن از روی جایگاه های اتصالی میوزین بر روی اکتین برداشته شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید